Vilda guppy i Europa!?

#1 - 25 januari 2020 18:49
Har kollat runt på youtube och sett flera filmer från ”Guppybäcken” (guppies, zebraciklider molly mm) ett varmvattenutsläpp från ett kolkraftverk utanför Köln. Heter tydligen ”Gillbach”... Även i en varmvattensbäck i Willach i Österrike finns det guppy och annan akvariefisk, liksom på minst två ställen i Italien. (Ett ligger i Toscana, tydligen...) På Kanarieöarna finns guppy lite här och var....
Likaså har det ryktats om något ställe i Ungern där det skall finnas utplanterad guppy i naturen. Hittade bara en varmvattenssjö/Spa-ort där det fanns ciklider....Nu undrar jag mer exakt var dessa lokaler ligger, och om det finns fler, liknande i t.ex. Spanien, Frankrike och Portugal, eller Grekland?
#2 - 25 januari 2020 19:02
En i vår förening var och letade guppy i Tyskland men hittade inga, men väl andra akvariefiskar. Det kommer att vara ett föredrag på Akvariehelg i Malmö i mars om vilda guppy i Europa bl.a.
#3 - 25 januari 2020 22:49
Hah, tack för intressant info. Rätt sjukt, man undrar om arten kan anpassa sig till kallare vatten före kraftverket vid Gillbach m.fl. försvinner.
#4 - 26 januari 2020 09:35
[QUOTE=Fiskburken;n2412986]Hah, tack för intressant info. Rätt sjukt, man undrar om arten kan anpassa sig till kallare vatten före kraftverket vid Gillbach m.fl. försvinner.[/QUOTE]

Skulle tro att alla tropiska fiskar är dödsdömda den dagen det händer, vintern kommer ju så småningom....
...däremot behövs det ju ingen anpassning i de vatten som värms med termalvärme eller hur det kallas, alltså varma underjordiska källor....
#5 - 26 januari 2020 09:37
[QUOTE=stefant;n2412946]En i vår förening var och letade guppy i Tyskland men hittade inga, men väl andra akvariefiskar. Det kommer att vara ett föredrag på Akvariehelg i Malmö i mars om vilda guppy i Europa bl.a.[/QUOTE]

Spännande!
Vet du mera exakt VAR han var och letade?
#6 - 26 januari 2020 09:45
[QUOTE=tummen;n2412991]

Skulle tro att alla tropiska fiskar är dödsdömda den dagen det händer, vintern kommer ju så småningom....
...däremot behövs det ju ingen anpassning i de vatten som värms med termalvärme eller hur det kallas, alltså varma underjordiska källor....[/QUOTE]

Finns det termalvärme i centrala Europa dock?

Jag menade att det bör finns en övergångszon i temperatur där värmen från kolkraftverket gradvis trappas av som fiskarna på sikt skulle kunna utvecklas för att överleva i. Men jag antar det skulle ta alltför lång tid (en miljon år eller mer).
#7 - 26 januari 2020 15:39
[QUOTE=tummen;n2412945]Har kollat runt på youtube och sett flera filmer från ”Guppybäcken” (guppies, zebraciklider molly mm) ett varmvattenutsläpp från ett kolkraftverk utanför Köln. Heter tydligen ”Gillbach”... Även i en varmvattensbäck i Willach i Österrike finns det guppy och annan akvariefisk, liksom på minst två ställen i Italien. (Ett ligger i Toscana, tydligen...) På Kanarieöarna finns guppy lite här och var....
Likaså har det ryktats om något ställe i Ungern där det skall finnas utplanterad guppy i naturen. Hittade bara en varmvattenssjö/Spa-ort där det fanns ciklider....Nu undrar jag mer exakt var dessa lokaler ligger, och om det finns fler, liknande i t.ex. Spanien, Frankrike och Portugal, eller Grekland?[/QUOTE]

jag har varit intresserad av fenomenet många år och vet exakt var bäcken i Köln och dem i Österrike ligger. Har dock aldrig varit där och tittat. Skulle dock gärna åka dit och se om det fortfarande finns fisk och vad i så fall. Ta med lite ”vildfångad” hem.

hörde det skulle finnas en del på Teneriffa oxå men lyckades aldrig lokalisera dem trots en del letande.

fler platser ”där det skall finnas guppy” har jag hört ryktas om men aldrig fått någon tillförlitlig källa eller bevis.

enligt rykten skall det ha funnits en kille i Sverige som lyckats få guppy att övervintra i em brunn eller liknande. Vet dock inte hur sant det är. Han är/var munk och odlade tydligen Oki eller nått. Men som sagt. Ta det med en nypa salt.
#8 - 26 januari 2020 15:41
När jag var yngre fanns det en tidning som hette TNI tetrainformation Norden eller något liknande. Dom skrev några ggr om vilda guppys i Europa och då bla den i Köln.
#10 - 26 januari 2020 18:45
[QUOTE=tummen;n2412992]

Spännande!
Vet du mera exakt VAR han var och letade?[/QUOTE]

Jag la inte exakt var på minnet men han sa att det var en bäck som man kan se filmer på Youtube från så det är nog den du refererar till. Han menar dock att guppy som eventuellt funnits där troligtvis blivit mat åt andra fiskar. Lokalbefolkning som han pratade med sa att det fanns en annan bäck i närheten där det fanns guppy. Men den hittade han inte.
#11 - 26 januari 2020 19:57
#12 - 26 januari 2020 20:00
Och här finns också info om exakt plats

https://en.wikipedia.org/wiki/Gillbach
#13 - 28 januari 2020 19:27
Tackar!
mera tips?

jo, bland annat finns det naturliga varma källor i Italien, och även i nämnda staden Willach i Österrrike, även i Ungern och på flera andra ställen, typ i Frankrike, däremot vet jag inte om och i så fall var det finns tropiska fiskar....

tror inte fiskarna frivilligt försöker öka sin tolerans mot kallare vatten, snarare söker de sig väl till rätt zon i bäcken med idealisk temperatur.....
#14 - 28 januari 2020 20:03
För några år sedan lät jag guppysarna på jobbet få semester i några veckor på sommaren, temperaturen sjönk under den perioden några dagar till 10-12grader utan att de tog skada, tvärt om så fiskade jag upp den i högönsklig välmåga när jag kom tillbaka efter semestern....:cool:
har också hört om andra personer som låtit guppy vara ute och fått dem att överleva i betydligt lägre temperaturer än så...så att någon har kunnat få dem att ”övervintra” på frostfri plats(brunn?) låter inte helt otroligt....men att de överlever där handlar nog mest om att de inte har något val....hade de kunnat så hade de nog sökt sig till varmare vatten.:) Tror dock inte de trivs så pass bra att de förökar sig i lägre temperaturer.....

munken odlade troligen Koi, inte Oki....:p
#16 - 1 februari 2020 21:28
Tydligen ska det finnas förvildade guppy någonstans i Storbritannien och även i Ryssland, i Moskvafloden, troligen är väl förutsättningarna för överlevnad det samma som i Tyskland; varmvatten från kraftverk av något slag....[:-15]
#17 - 1 februari 2020 21:33
[QUOTE=stefant;n2413042]

Jag la inte exakt var på minnet men han sa att det var en bäck som man kan se filmer på Youtube från så det är nog den du refererar till. Han menar dock att guppy som eventuellt funnits där troligtvis blivit mat åt andra fiskar.[/QUOTE]

I de filmer jag sett, som är publicerade nyligen, så ser man tydligt att det fortfarande finns guppy där, även om molly och zebraciklider verkar dominera. Kanske letade han i fel del av bäcken, där guppy inte trivs så bra?[:-100]
#18 - 1 februari 2020 21:48
Storbritannien:

https://www.seriouslyfish.com/forums...-in-uk-waters/

http://forteanzoology.blogspot.com/2009/02/british-guppy.html

....fast som man kan läsa där verkar dessa inte finnas kvar?

[:-145][:-60]
#19 - 1 februari 2020 22:38
[QUOTE=tummen;n2413204]

I de filmer jag sett, som är publicerade nyligen, så ser man tydligt att det fortfarande finns guppy där, även om molly och zebraciklider verkar dominera. Kanske letade han i fel del av bäcken, där guppy inte trivs så bra?[:-100][/QUOTE]

Han sa att han gick i hela, men jaja. Jag ska ta del av föredraget på akvariehelg och kanske det sägs något om Gillsbach där.
#20 - 2 februari 2020 07:24
Här är en artikel om varma källor i Storbritannien, hurvida det finns fisk i utloppen har jag ingen aning om, det står inte vart vattnet tar vägen, bara vart det kommer ifrån...:d

http://www.groundwateruk.org/UK_thermal_springs.aspx
#21 - 2 februari 2020 07:27
[QUOTE=stefant;n2413207]

Han sa att han gick i hela, men jaja. Jag ska ta del av föredraget på akvariehelg och kanske det sägs något om Gillsbach där.[/QUOTE]

Gör så![^]
#22 - 2 februari 2020 08:42
Ungern; kopiera och översätt detta!:p

https://hu.m.wikipedia.org/wiki/Szivárványos_guppi
#23 - 16 april 2020 09:19
En av anledningar till varför guppys har planteras ut i varmare länder är för att hålla nere myggbeståndet. Då guppin e lätt att föröka så passar den utmärkt till det. Sen kan jo även en och annan akvarist också släppt ut på vissa stället.

Annons