vild kräfta?

#1 - 25 april 2004 11:01
hej, jag undrar om man kan ta en vildkräfta och ha den som akvariekräfta i ett mörkt akvarium med realistisk miljö, och rutten fisk.

kräftor är coola
#2 - 25 april 2004 11:11
polaren testa. men dom dog
#3 - 25 april 2004 11:32
hmm, undrar varför..
#4 - 25 april 2004 11:36
Annrs kan man ju köpa nån kräfta som passar i akvarie, typ Blue Crayfish.

Dom ser ju typ likadana ut.

Annars är det väl mest det att det ska vara rätt kallt i vattnet.
#5 - 25 april 2004 11:36
Antagligen var det för varmt...
#6 - 25 april 2004 11:44
Hej Turbo !

Realistisk miljö för kräftor skulle bla.innebära att du behöver en kylanläggning.
Hur skulle din akvariemiljö påverkas av rutten fisk ? Varför rutten ?
Kräftor äter en hel del annat än fisk.Även grönsaker och pellets.
MVH
#7 - 25 april 2004 16:37
ok, vet bara att när man jagar kräftor, så attraheras de av rutten fisk.

Men hur kallt tror ni? 10 grader, eller? jag har iofs hört att tempraturen på botten av sjöar är 4 grader för att det är den tempraturen som vattnet är som tyngst. Verkar som jag skulle behöva en kylbox i sånafall.
#8 - 25 april 2004 16:39
jag kanske stoppar in akvariumet i ett oanvänt kylskåp.
ca 8 grader varmt, skulle vara realistisk värme och mörker förutom när man öppnar kylskåpsdörren.
#9 - 25 april 2004 17:06
men kräftorna klarar ju sig på sommaren.. o då är det ju rätt varmt i vattnet.. så dom borde ju klara sig i rumstemperatur
#10 - 25 april 2004 17:15
Jag hade vild fångade kräftor o dom klarade sig utmärkt i ett rumstempererat akvarie. Dom åt upp mina fiskar därimot.
#11 - 27 april 2004 13:42
haha, ok.. intressant, men jag tänkte bara att kräftorna tillbringar den längre tiden av sina liv på sjöbotten, och där är det skit kallt på sommaren. man kan känna att det är kallare i en sjö redan 2 meter under ytan (en stor skillnad) sen blir det bara kallare ju längre ner man simmar.
#12 - 27 april 2004 14:17
Får jag fråga varför du vill göra dig sådant besvär, ha en kräfta i kylskåp? Varför inte försöka få tag på en kräfta (=köpa i akvarieaffär) som klarar varmt vatten året runt?
#13 - 27 april 2004 14:22
Jag har kollat efter kräftor i alla akvarieaffärer jag varit i. De enda skaldjuren jag hittat amanoräkor och nån krabba.
#14 - 27 april 2004 14:44
Jag tror inte man får sälja kräftor.

Djurriket i Helsingborg har en skitfin blå kräfta.
Men den är inte till salu eftersom man inte får
sälja dom. Så det är nog därför ingen säljer.
Hör med en akvariebutik.
#15 - 28 april 2004 22:31
konstigt, akvarieodlade kräftor borde väll inte vara nått problem att sälja...

tycker ändå det skulle vara coolt med kräftor, men jag tror inte jag ska besvära mig med ett kylskåpsakvarium, hehe, men roligt att leka med tanken
#16 - 10 juni 2004 21:45
Tjena på er,

Mina erfarenheter av signalkräftor är(har haft signal i snart två år vildfångade i Järlasjön i Nacka)

-1st kräfta per 200L , dom är ruggigt revirhävdande.

-Jag var åxå inne på kylning först men kom fram till att det är både jobbigt å dyrt.

-Dom äter det dom får tag i växter fiskar andra kräftor,funkar bra med vanlig "flingmat" släng i lite extra(ni vet så mycke som en färsking skulle ha i)

-I ett av mina akvarie (130L) klarade den sig i 4månader utan vattenbyte, 50% av fiskarna dog,men va ska jag säga det var ett experiment.
Den lever fortfarande, har ömsat skal typ 5ggr....

Mitt råd är "Go for it"
Det kan inte gå mer än åt helvete....
Kanske låter krasst men va ska jag säga jag har motsatta tummar inte kräftorna.

/Preacher
#17 - 10 juni 2004 22:22
jag har eb kräfta

Annons