Vila mellan graviditeter? Hur länge i så fall?

#1 - 31 mars 2006 20:35
Jag väntar och väntar fortfarande på guppyfödsel. Jag börjar fundera på hur jag ska göra när de fött? Ska jag ta ur guppyhanen som jag vill avla på, och låta honorna vara själva ett tag för att vila upp sig efter födseln? Och sätta dit hanen igen efter nån period? - Fast så har jag läst att hanen befruktar honan med 5-6 spermapaket per gång så då undrar jag om honorna någonsin får en paus i födandet? Vad är etiskt att göra?
#2 - 31 mars 2006 21:15
tror inte de behöver någon paus !! eller vad tänkte du på ?

//kim
#3 - 1 april 2006 08:04
I naturen har guppyhonorna ingen möjlighet att dra sig undan sina kavaljerer. Så det som fungerar som i naturen kan inte vara oetiskt.
#4 - 1 april 2006 12:06
[quote=Rogli]I naturen har guppyhonorna ingen möjlighet att dra sig undan sina kavaljerer. Så det som fungerar som i naturen kan inte vara oetiskt.[/quote]

Ja, det har du ju rätt i. Det är min första kull så jag började fundera. - Men blir inte honorna utslitna rätt snabbt om de ständigt går gravida och föder var 4-5 vecka?
#5 - 1 april 2006 14:29
[quote=Alicia]- Fast så har jag läst att hanen befruktar honan med 5-6 spermapaket per gång så då undrar jag om honorna någonsin får en paus i födandet? quote]

Rätt, guppy har förrådsbefruktning så det spelar ingen roll om du tar bort hanarna då honorna kommer föda flera kullar på raken ändå. :)
#6 - 1 april 2006 14:47
Men direkt efter att honorna fött kommer ju hannarna att jaga dem igen och det vore kanske bra om honorna fik vara ifred och vila sej ett tag utan en jagande hanne?
#7 - 1 april 2006 15:45
- Jag flyttade på hanen igår till det stora karet så honorna får föda i lugn och ro.

Men jag undrar över livslängden på guppyhonorna, hur lång är den? Och dör de av utslitning då efter att gå gravida så gott som kontinuerligt? Är det så för levandefödare? Jag vill ju att mina avelshonor ska ha det så bra som möjligt hos mig, de är ju mitt ansvar.
Bilagor:
#8 - 2 april 2006 12:32
Visst sliter det på deras kroppar att föda hela tiden och ofta blir det problem vid födseln så att dom kan dö då, och ja, hos i stort sett alla ungfödare är det så skulle jag tro då alla sorter är hårt avlade.

Annons