Viktoria biotop?

#1 - 17 maj 2008 11:37
Hue inreder man till en Viktoria biotop? Vilka växter rötter å stenar..grus?
Karet blir utan bakgrund

Vilken typ av algätare ..bottätare ska man ha?

blir förmodligen

Haplochromis nyrerei i karet annars
#2 - 17 maj 2008 12:28
Jag har aldrig varit där, men ett bildsök på nätet visar klippor av slipad, grå, granit ("gråsten" alltså); stränder med vanlig "badstrandssand"; och partier med mycket tät vegetation.

Jag hittar ingen bra info om vilka vattenväxter som finns i Victoria, förutom de införda ogräsen (vattenhyacint och musselblomma), men Vallisneria och Myriophyllum kan man nog i alla fall garantera att det finns.
#3 - 17 maj 2008 12:55
#4 - 17 maj 2008 13:14
"Växter går bra till många arter men en del går det inte alls. Möjligen växter av typ Crinum.

Några stenar är lämpligt, även grottor kan skapa naturliga revir eller några stora Mangrove rötter. Vattenkvaliteten är inte så noga, de klarar både hårt och mjukt vatten bra."

Att jag aldrig lär mig akvarist-definitionen på "biotop".
#5 - 17 maj 2008 15:04
verkar inte finnas nåra malar som direkt är Viktoria.. finns Ciklider som käkar Alger.. men inte så effektivt som man vill.. hmm undras hur ja gör där..
Skulle ju även behöva nån bottenrensare..kanske inte kan köra ett rent Viktoria iaf..

Ska ja va jävlig å Köpa en Nilabborre istället?:D
#6 - 17 maj 2008 15:06
Azur skrev:
"Växter går bra till många arter men en del går det inte alls. Möjligen växter av typ Crinum.

Några stenar är lämpligt, även grottor kan skapa naturliga revir eller några stora Mangrove rötter. Vattenkvaliteten är inte så noga, de klarar både hårt och mjukt vatten bra."

ingen vidare beskrivning nej..
men har varit inne på www.nettakvariet.no
där inne finns lite folk som vekar veta mer..så det blir att fråga på där å plugga
#7 - 17 maj 2008 20:06
Hej Nisseman

Titta på www.ciklider.se där finns det många som "pratar" viktoriaciklider
#8 - 17 maj 2008 20:22
Azur skrev:

Visst är vatten kvaliteten viktig även för Viktoriaciklider!
De är känsliga för nitrit tex.

De växterna jag har i mina viktoria akvarium är Vallisneria .Anubias barteri. Cryptocoryne .Vallisnerian är bra för de tåler att bli betna på om man har några stycken plantor.Har växter i alla mina Viktoria akvarium det funkar bra

Man kan med fördel ha några lite större stenar i akvariumet gärna någon mitt i akvariet som revirgräns.Men om skall ha så mycket rötter är jag nog inte ense med dig .Någon rot ja men inte några mängder.

Hur man skall inreda beror på vilka arter man har.
Några viktoriaciklider lever på öppet vatten andra vid klippor/sandbottnar/lerbottnar så det man får inreda lite olika beroende art.
#9 - 18 maj 2008 05:33
nesseman skrev:
verkar inte finnas nåra malar som direkt är Viktoria.. finns Ciklider som käkar Alger.. men inte så effektivt som man vill.. hmm undras hur ja gör där..

Skulle ju även behöva nån bottenrensare..kanske inte kan köra ett rent Viktoria iaf..

Ska ja va jävlig å Köpa en Nilabborre istället?:D

Om du skal ha en ren viktoria biotop så finns det inga algätande malar som kommer från sjön.

I mina viktoria akvarium använder jag Ancistrus att göra det jobbet.

De är billiga och effektiva och de klarar gott vattenvärdena du som du skall ha i ditt viktoria akvarium.
#10 - 22 maj 2008 21:13
Det finns en sugmal från victoriasjön men den förekommer inte i handeln.

http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=9509

Annons