Vikten av biotop?

#1 - 18 november 2004 11:04
Tänkte höra om någon vet vikten av att ha en biotop? Nu tänker jag inte enbart på vattenvärden som ju är en självklarhet. Det är ju osmart att bland fiskar som slöjstjärt med diskus. :)

Jag tänkte mer om fiskar "känner igen" andra fiskarter från sitt eget vatten? Själv har jag satsat en del på afrikanska ciklider, men en och annan "utböling" har blandat sig in, däribland malar.

Blir fiskar tryggare om de är med andra arter från samma ställe? Blir de lätttare stressade om det kommer "utbölingar" som de instinktivt tänker "vad är det där för typ?".

En stilla undran bara :)
#2 - 18 november 2004 11:18
Att blanda diskus med slöjskärt är ju som att tränga ihop Ringaren i Notre- Dame och Naomi Campbell... Den ena är missbildad gillar kyla och äter allt den kan få tag på ... Den andra är Kräsen skulle frysa bara den såg under 20grader och snygg :)

Men visst går det att blanda fiskar bara man ser till att dom har någorlunda samma krav på vattnet och inte som en slöjskärt som är kallvattenfisk men en av dom svåraste varmvattenfiskarna....
#3 - 18 november 2004 11:18
Jo det var ju det jag sa :D Om man bortser från vattenvärdena, hur stor är vikten av att fiskar "känner igen" arter från sitt eget vatten, om de öht gör det? :)
#4 - 18 november 2004 11:20
Är dom vildfångade så är det ju en fördel med biotop riktiga fiskar och växter.
#5 - 18 november 2004 11:20
Nästan alla fiskar man köper är odlade så dom lär ju tro att dom kommer från en stor basäng...
#6 - 18 november 2004 11:24
jorgen: Där har du en poäng.

Labeth: Hum, jo, riktigt. :)

Nej detta var bara något jag satt och funderade över igår. Men det verkar ju logiskt att de viltfångade skulle ha mer tendens att tycka att en speciell art inte passade in i "sina" vatten.
#7 - 18 november 2004 11:29
vi blandar ju hejvilt inom biotoperna också och att få det 100% natruligt tror jag inte många är ute efter. Ta tex. dvärgciklider, där kör många 2 ja tillåmed 3 arter ihopp medans dom i naturen nästan uteslutande lever artvis.

Vi har malar i stora akvarium som är vana att bo i små snabbt strömmande bäckar, vi har afrikaner som lever i blandat stim med fiskar som igentligen kommer ifrån andra sidan sjön etc. etc.

Men till frågan, nej jag tror inte fiskar känner igen vilka dom "borde" leva med viktigare är nog att dom vill ha smma milhö och levnadsmässigt passar ihopp, exakta biotoper är mer för oss som står utanför och tittar på.
Myzco
#8 - 18 november 2004 11:41
Det är så roligt att se fiskarnas reaktioner när man släpper ner nån ny art i akvariet. Dom spänner upp fenorna osv...hehe *vad 17 är det där?* Sen vänjer dom ju sig..
#9 - 18 november 2004 11:46
Fiskarna bryr sig inte utan det är nog vi "akvarister" som bryr oss mest.
Såvida en art inte är präglad att leva ihop med en viss typ av fiskar. Tex gökmalen eller en del fiskar som gömmer sig för fara om de inte ser andra fiskar simma runt i lugn och ro.

/Pär

Annons