Har funderat ett tag nu på vad det egentligen är som vissa fiskar mår dåligt av, för en del växtakvarister använder ju både det ena och det andra i sina akvarier som gödning, NO3-värden på mellan 20-40 är ju inte helt ovanligt ...
Huvudfunderingen för mig ligger egentligen i om det är en vettig idé att slamsuga akvariet, då ruttnande fiskbajs med mera borde bidra till en förhöjd bakterienivå i vattnet, villket verkar osunt.
MEN ..... Mina erfarenheter är att fiskar faktiskt trivs bättre om man inte har "kliniskt rent" som man så ofta ser i ex. diskus sammanhang.
Har till exempel 4 stycken små akvarier med enbart ljus som teknisk aparatur, med väldigt få vattenbyten, lite infusorier på ytan, men en jäkla massa javamossa i varje, detta funkar utmärkt, inga sjukdommar, inga problem, till skillnad från mitt större akvarium där jag slåss mot en bakteriehinna på ytan trotts dubbla filter och CO2 tillsatts och mycket växter ...
Hmmm, kommer lätt på sidospår, huvudfrågan jag hade tänkt mig från början var väl egentligen om man bör damsuga sitt akvarium eller ej.
//Svante