Vikten av bakteriehalt vs. NO3/NO2 osv ...

#1 - 19 mars 2007 12:32
Har funderat ett tag nu på vad det egentligen är som vissa fiskar mår dåligt av, för en del växtakvarister använder ju både det ena och det andra i sina akvarier som gödning, NO3-värden på mellan 20-40 är ju inte helt ovanligt ...

Huvudfunderingen för mig ligger egentligen i om det är en vettig idé att slamsuga akvariet, då ruttnande fiskbajs med mera borde bidra till en förhöjd bakterienivå i vattnet, villket verkar osunt.

MEN ..... Mina erfarenheter är att fiskar faktiskt trivs bättre om man inte har "kliniskt rent" som man så ofta ser i ex. diskus sammanhang.

Har till exempel 4 stycken små akvarier med enbart ljus som teknisk aparatur, med väldigt få vattenbyten, lite infusorier på ytan, men en jäkla massa javamossa i varje, detta funkar utmärkt, inga sjukdommar, inga problem, till skillnad från mitt större akvarium där jag slåss mot en bakteriehinna på ytan trotts dubbla filter och CO2 tillsatts och mycket växter ...

Hmmm, kommer lätt på sidospår, huvudfrågan jag hade tänkt mig från början var väl egentligen om man bör damsuga sitt akvarium eller ej.

//Svante
#2 - 19 mars 2007 13:33
Jag har redan bildat mig min uppfattning. Om du vill debattera så har jag redan valt sida :).

Slamet i botten inehåller till stor del DOC (Disolved Organic Carbon) och DON (Disolved Organic nitrogen). Eftersom kväve och kol är två av de absolut viktigaste näringsämnena för växterna så säger jag JA till slam och NEJ till slamsugning.

Givetvis finns det massor av bakterier i slammet också, om du vill veta mer om vilka bakterier rekomenderar jag Diana Wahlstadht "ecology of the planted aquarium". Men vad jag vet finns det inga nerbrytande bakterier i aeroba miljöer som är farliga för fiskarna.

Skulle slammmängden växa över bottensubstratet så blir det fult i karet, då rekomenderar jag en försiktig sugning med slang på ytan av gruset. Man skall aldrig suga på djupet i planterade akvarium.
MVH
Magnus
#3 - 19 mars 2007 17:08
Jag tar för givet att du menar anaeroba miljöer, när du pratar om aeroba ... Men det finns gott om nedbrytare i anaeroba miljöer, problemet är vad dom bryter ned ämnena till. Oftast är det ohälsosamma ämnen som bildas. Dock så kan man få denitirifikation i en anaerob botten, något som används i saltvattens sammanhang i någon form av väldigt trögrinnande filter. Som ju iofs kan ha en possitiv effekt i vissa samanhang (dock inte när man pratar om växtakvarier antar jag.)

Sen är det väl dessutom så att DON inte är särskillt tillgängligt för växter? Kommer ihåg att det diskuterades mycket för nått år sedan, och då var väl den generella uppfattningen att växter hade ytterst dålig upptagningsförmåga av DON, i varje fall jämfört med kemiskt bunden NO3.

Intresant boktipps, det ska jag kolla upp!

Annons