Vikt på 450 l hörnakvarium?

#1 - 20 juni 2007 06:17
Jag är aningens fundersam på det här med vikten och hoppas att ni kan hjälpa mig!

Eftersom vi bor i ett Älvsbyhus som står på s.k. torpargrund innebär det att man inte kan lägga in en kamin som väger mer än 300 kg (mer än 300 kräver att man gjuter en platta i grunden där kaminen ska stå).

Är det då samma sak med ett akvarium? Om jag drar från en höft så skulle jag räkna med att akvariet väger ca 100 kg/100 l, eller? + inredning så som stenare e.t.c. Stämmer detta?

Jag vet ju att folk kan ha väldigt stora kar i lägenheter vilket förbryllar mig en aning eftersom jag tycker att det borde bli för stor belastning för golvet. Det är just det här som gör mig förbryllad och som gör att jag undrar om det kanske går att ha ett tyngre kar än kamin.
HazelCR
#2 - 20 juni 2007 06:24
Med vikten tänker du rätt dvs ca 1 kg per liter. Men grus/sten har en högre densitet än vatten, så det blir mer än 450 kg.

Det som inverkar på om det fungerar eller inte, är stödytan. En kamin är väl inte särskilt stor, om du tänker på stödytan i jämföresle med ett 450 liters akvarium. Akvariet kommer förmodligen att vila på fler reglar i golvet än en kamin. Reglarna kan ju sitta med 60 cm mellanrum.

Hör efter direkt med Älvsbyhus.
#3 - 20 juni 2007 06:26
HazelCR skrev:
Med vikten tänker du rätt dvs ca 1 kg per liter. Men grus/sten har en högre densitet än vatten, så det blir mer än 450 kg.

Det som inverkar på om det fungerar eller inte, är stödytan. En kamin är väl inte särskilt stor, om du tänker på stödytan i jämföresle med ett 450 liters akvarium. Akvariet kommer förmodligen att vila på fler reglar i golvet än en kamin. Reglarna kan ju sitta med 60 cm mellanrum.

Hör efter direkt med Älvsbyhus.

Tack så mycket! Jag ska kontakta dem och se vad de säger.
#4 - 20 juni 2007 10:30
hazel vad menar du?? menar du att 40kg sand väger mer än 40kg i ett akvarium ???
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 20 juni 2007 10:40
Ett 450 väger väl ungefär 75 kg - eaxakta vikten kan du räkna ut genom tabellen längst ner på denna sida http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=167&Itemid=86

Sedan tillkommer ju som du skriver sten och grus, men det gör ju också att det inte går i så mycket vatten i akvariet. Så själva akvariet och inredning väger kanske totalt ca. 100 kg.
Ett "450" liters akvarium innehåller aldrig 450 liter vatten (inte ens utan inredning) eftersom måtten räknas på utsidan och dessutom fyller man inte ända upp. Uppskattninsgvis blir det därför kanske 375 kg + 100 kg = 575 kg + bänkens vikt.

Det vore mycket underligt om ett golv inte håller för det - t.ex. en fullpackad bokhylla väger mer per kvm
HazelCR
#6 - 20 juni 2007 12:08
Amaro skrev:
hazel vad menar du?? menar du att 40kg sand väger mer än 40kg i ett akvarium ???

40 kg sand väger 40 kg och inget annat.
40 liter=40 dm^3 sand/grus/sten väger betydligt mer än 40 kg.

Enkelt uttryckt...allt som sjunker har en högre densitet än vatten. Hur mycket är svårare att veta.

Jag menar att ett helt inrett 450 liters akvarium väger mer än 450 kg.

Annons