Vikt 720 liters?

#1 - 30 oktober 2006 07:20
Tja idag har jag fått tag i ett 720 liters kar till bra pris :D Jag har bara en liten fråga. hur mycket väger ett sånt kar? hur många bör man vara för att bära ett sånt? Kraet är ett ramkar.

Mvh//Ingemar
#2 - 30 oktober 2006 07:40
Beror mycket på glastjockleken, (är det 10mm runt om?), och vilka hinder ni måste passera (läs: trappor)? Vilket som så är det nog bästa att vara fyra personer plus eventuella "avbytare" om det är mycket trappor.
#3 - 30 oktober 2006 08:21
Det väger nog nånstans 100-120 kg. När jag lyfte in mitt kar som ska väga 120 kg, så var vi bara två (och jag är inte särskilt stark :)). Det var tungt, men det gick bra. Men då var det bara 10m rakt in, med bara ett litet trappsteg. Men har man trappor eller lite krångligare väg, så bör man nog vara 4 st.
#4 - 30 oktober 2006 11:47
2 st karlar klarar det. Men som andra har nämnt, det skadar inte att va nån extra om det skulle krångla.
#5 - 30 oktober 2006 12:22
Ok låter ju bra de här. tack för alla snabba svar. de ska nog gå vägen de enda problemet va tydligen en 90 graders sväng i en trapp vilket medförde att man fick ställa karet på högkant :confused: spännande kan de nog bli när jag ska hämta mitt kar på onsdag. Tänka sej att man åker 50 mil för att hämta ett kar hahaha ja tokig är man nog lite smått....

//Ingemar
#6 - 30 oktober 2006 12:23
Som sagt, runt 100kg, två personer klarar det men det beror helt på miljön. Jag släpade in mitt i hiss exempelvis, trappor är ju betydligt värre.
#7 - 30 oktober 2006 14:00
Som sagt, det beror på vilka hinder som man stöter på. Jag o farsan och en till kille bar ett 720 ned för 4:e våningen. Ja o den andra bar där uppe och farsan tog det mesta av vikten där nere. Men så fick en lägga frigolitplattor mellan våningarna så man fick vila armarna några sek.. Men det gick bra till slut.

Sen när vi bar in det i huset var det väl lite tungt för mig o farsan men vi klarade det, och att karet var 60 brett, så det vara nära att vi krossade fingarna :)

Så 3-4 borde man vara, och en som öppnar dörrar etc lr lägger ut frigolit om man måste vila..

Lycka till med karet, mvh Mikael
#8 - 31 oktober 2006 19:02
jag och en polare bar ett 720 liters först ner för en sprailtrappa modell lite större, runt 30 meter och sedan 40 meter ut till bilen. Körde hem det och efter det upp i en "vanlig zig zag" trappa till 3:dje våningen. Dagen efter hade jag ont på diverse ställen, dock så kan jag väl kalla mig själv vältränad..

DET ÄR TUNGT och jag rekomenderar ingen rygg att bära ett sådant i trappor på 2 personer.
#9 - 2 november 2006 09:48
Nu ska det iofs i teorin redan vara hämtat men jag flyttade mitt 600liters med hjälp av en säckkärra:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=92756
Spände fast akvariet med spännband runt "ryggen" på säckkärran (säckkärran liggandes), sen var det bara att lyfta i fri-änden och dra :)
Hade iofs inga trappor, bara en hiss, i hissen fick jag lite hjälp med att knuffa i hjul-änden så vi fick upp det på högkant.
#10 - 2 november 2006 10:32
Smart de där med säckkärran har man inte tänkt på. defenetivt ett smidigt sätt. Jag hämtade 720 litern igår. de va inga större problem att bära de på 2 pers så länge som de inte va några trappor men de va lite spännade i 90graders svängen i trappan. men de gick bra. tack för alla smarta tips och lösningar.

//Ingemar

Annons