Vietnamkriget

#1 - 14 januari 2010 07:59
Är det någon som kan tipsa om en film där man får se kriget från vietnamesernas sida?
#2 - 14 januari 2010 09:07
Är det någon som kan tipsa om en film där man får se kriget från vietnamesernas sida?

Vadå vietnamesernas sida? Det fanns väl bara en sida - USA's. USA är bäst och det är allt vi behöver veta :)

För att vara seriös så nej, är också intresserad av att få se det ut ifrån ett annat perspektiv
#3 - 15 januari 2010 07:59
Hmm.. undrar om et gjorts nån gjorde en google sökning hittade ca 30 filmer om vietnam ingen av dom utspelade sig från vitnams sida, hojta till om ni skulle hitta någon vore som sagt intresant att se.
#4 - 15 januari 2010 08:10
Det är nog dokumentärer som gäller typ
[COLOR=#22229c]http://sv.wikipedia.org/wiki/Vietnams_Unseen_War_-_Pictures_of_war_from_the_other_side[/COLOR]
#5 - 15 januari 2010 16:53
Såg en svartvit vietnamesisk film som handlar om en FNL soldat för ett antal år sedan men jag har tyvärr ingen aning om vad den heter. Sen så var den så dålig att den blev lätt komisk.
#6 - 15 januari 2010 20:40
Förr i tiden fanns väl hur många kommunistiska propagandafilmer som helst...
#7 - 30 april 2010 21:15
Ingen annan som har ett förslag? :-)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 30 april 2010 21:25
Det finns säkert en del, men risken är väl stor att den inte finns tillgänglig här. Sen kanske man inte skall söka efter filmer om Vietnamkriget om man vill ha en film från Vietnamesernas sida eftersom kriget väl där kallas för Amerikakriget.

Jag såg för länge sedan några bra dokumenterär men de hade nog fransk text - oavsett vilket det var så länge sedan att jag inte minns något mer om dom.

Annons