viejitor och kurvciklid

#1 - 4 november 2010 07:32
Från början var det tänkt att ha 4 st kurvciklider, men så såg jag så snygga viejitor på DM:) Först tänkte jag att den nog var för svår. Men kanske... Ska jag hålla mig till 4 kurvciklider eller kan jag köra 1+1 viejitor och 1+1 kurvciklider? Hur funkar de egentligen ihop? Man blir ju lite sugen när man läser om alla viejita lekar på sista tiden.:)
Skulle också vara kul om någon haft någon av de här fiskarna och skulle kunna berätta lite om sina erfarenheter? Eller ännu bättre båda två, vilken tyckte du i så fall bäst om, om du haft båda i samma kar funkade dom ihop då, osv.:)
#2 - 4 november 2010 20:39
Hur stort är karet och hur är det inrett?

Jag har numera båda, dock inte i samma kar och kurvisarna är väldigt små än så länge. Min känsla är dock att det borde gå alldeles utmärkt, de är så pass skilda i kropp, beteende och simutrymme att de inte borde krocka.
#3 - 6 november 2010 18:00
Hur stort är karet och hur är det inrett?

Jag har numera båda, dock inte i samma kar och kurvisarna är väldigt små än så länge. Min känsla är dock att det borde gå alldeles utmärkt, de är så pass skilda i kropp, beteende och simutrymme att de inte borde krocka.

Tack för svar:)
Det är på 220 l och är inrett med rötter och stenar, dock bara en rot, men det finns planer på en till. Har sand som bottenmaterial. Växterna ser lite slitna ut, men ska börja med PMDD snart. Jag har även ca 20 st boklöv på bottnen. De borde väl sänka PH:et lite, då tänker jag på viejitorna. Har också tänkt ha 4 fjärilar, skulle det gå med? Eller borde jag välja bort nån? Svarade lite sent, men såg inte det[:o]
#4 - 6 november 2010 19:00
Laetacara är allmänt fredliga.
#5 - 6 november 2010 20:55
Mina erfarenheter av Viejita är att man ska gärna inte ligga över ca: 6,5 pH. Beroende på vilket vatten du har kan det vara allt mellan lätt fixat till ganska arbetsamt. En del har dem i högre pH och det funkar men det beror ju på vad det har för övriga egenskaper. För mig har det inte funkat så jag filtrerar genom torv. En väldigt trevlig fisk och bra förälder!
#6 - 7 november 2010 10:36
Skägget: OK, jag får kolla PH:et=)

Fishface: bra att veta

Men hur torvfiltrerar man? Har aldrig riktigt fattat det[:o] Var köper man torv t.ex? Är det bara att klämma ner i filtret, eller är jag helt ute och cyklar? Fungerar det med siameser och PH:et? Oj, blev några frågor...:)
#7 - 8 november 2010 19:50
Finns många sätt att göra det på och många varianter av torv. Själv köper jag torv i akvarieaffären, brukar finnas bland filterprylarna. Sen fyller jag i torv där filtervadden eller filtersvampen sitter och sen är det bara att mäta pH och stämma av hur mycket torv som är lagom för ditt vatten. Har två siameser i ett akvarium med Viejita och de mår alldeles utmärkt. Håller i det akvariet ett pH kring 6,5.
#8 - 9 november 2010 16:53
Skägget skrev:
Finns många sätt att göra det på och många varianter av torv. Själv köper jag torv i akvarieaffären, brukar finnas bland filterprylarna. Sen fyller jag i torv där filtervadden eller filtersvampen sitter och sen är det bara att mäta pH och stämma av hur mycket torv som är lagom för ditt vatten. Har två siameser i ett akvarium med Viejita och de mår alldeles utmärkt. Håller i det akvariet ett pH kring 6,5.

super bra=D
#9 - 9 november 2010 17:07
men hur tycker ni jag ska göra? Alltså 2+2 eller 1+1 kurvisar, + ett par viejitor??? Har läst att 2 kurvciklids-honor kan bilda ett par. Det vill jag inte eftersom det skulle vara kul att få yngel... Det är väl det dåliga om jag kör 2+2 kurvisar. men det blir ju samtidigt större chans att det blir ett par, eftersom de har fler partner att välja på. Hur tycker ni??? =)
#10 - 11 november 2010 18:40
någon??
#11 - 11 november 2010 20:19
Har aldrig haft några kurvor (hihihi) så jag vet inte hur de funkar riktigt men jag hade satsat på 1+1 av båda sorterna
#12 - 11 november 2010 20:52
Om det är små kurvciklider där det är svårt att se könsskillnad, så skulle jag rekommendera ca 6 stycken, för att öka schansen att få ett bra par. Om de är vuxna så räcker det nog att köpa 1+1. Apistogramma brukar vara haremslekare, så 1 hane och 3 honor kan vara lagom.
#13 - 13 november 2010 12:35
tack för alla bra svar!
får se vad det blir, affären skulle beställa hem kurvor iaf. hur många beror väl på storlek och pris. det kanske blir viejitor sen oxå.:D
#14 - 15 november 2010 10:53
Tror det kan bli trångt och grinigt på botten med 3 viejitahonor i ett 220-liters.
#15 - 16 november 2010 16:34
Skägget skrev:
Tror det kan bli trångt och grinigt på botten med 3 viejitahonor i ett 220-liters.

Oki, skulle det vara bättre att köra 1+1 då?
#16 - 17 november 2010 17:42
Ja det skulle jag satsa på om du vill ha någon mer dvärgciklid som gillar den nedre delen av vattenpelaren. Kör du på bara viejita så skulle nog två honor funka bra.
#17 - 17 november 2010 21:08
Fishface skrev:
Laetacara är allmänt fredliga.

Nåja. Det gäller kanske för de minsta arterna. De större kan vara tjuriga, speciellt i mindre akvarier.
#18 - 23 november 2010 14:13
jag vet inte riktigt hur det blir än, men får fundera på saken =)
#19 - 22 december 2010 10:36
Det blir nog bara kurvciklid, då ph:et ligger på 7,5 :S Men jag SKA ha viejitor någon gång i framtiden:)

Annons