Viejitaägg - vad göra?

#1 - 21 februari 2009 16:21
Mitt Apistogramma Viejita-par har producerat en hoper ägg som honan vaktar med bestämdhet (fantastiskt skoj att se en siamensis som är tre gånger så stor som honan dra iväg som en avlöning när hon kommer ångande). Förra gången gick de kläckta ynglen åt väldigt fort, hur bör jag gå tillväga för att kunna driva upp ynglen på lämpligt sätt? Ska jag plocka över äggen till ett annat akvarium med en yngelkasse, flytta äggen till en yngelkasse i samma akvarium eller något annat tips?
#2 - 21 februari 2009 17:22
AArvidsson skrev:
Mitt Apistogramma Viejita-par har producerat en hoper ägg som honan vaktar med bestämdhet (fantastiskt skoj att se en siamensis som är tre gånger så stor som honan dra iväg som en avlöning när hon kommer ångande). Förra gången gick de kläckta ynglen åt väldigt fort, hur bör jag gå tillväga för att kunna driva upp ynglen på lämpligt sätt? Ska jag plocka över äggen till ett annat akvarium med en yngelkasse, flytta äggen till en yngelkasse i samma akvarium eller något annat tips?

Jag fick yngel ganska omgående på cacatuoide. Dom rök illa kvickt medels siamensismunnar och rödmunstetramunnar (roligt ord..) tyvärr..

Så vill du få några överlevande så är det nog bäst att göra sig av med yngetjuvar. Hur det är att flytta ägg eller yngel vet jag inte, det kanske går med.
#3 - 21 februari 2009 17:33
Ajdå... Det finns fyra stora siamensis och en mindre flotta av tetror och rasboror. Jag får försöka hitta info om att flytta ägg.
#4 - 21 februari 2009 17:36
AArvidsson skrev:
Ajdå... Det finns fyra stora siamensis och en mindre flotta av tetror och rasboror. Jag får försöka hitta info om att flytta ägg.

Japp, tyvärr..
Jag hade bara två siamensis, endast ca 3-4 cm stora. Samt 5 vuxna rödmunnar. Dom gjorde pinan kort för ynglena på några timmar. Himla tråkigt :(

Det kan hjälpa tydligen om man har väldigt bra med växter och mossa osv. så det finns massa gömslen.

Lycka till med romen!
#5 - 21 februari 2009 18:34
Kan man säga något generellt om hur lång tid det tar efter att äggen kläcks tills dessa att ynglen är frisimmande? Beter de sig liknande ancistrus på så sätt att de får kämpa ett dygn eller så med att böka sig ur äggen och kånka runt på gulesäcken?
#6 - 21 februari 2009 18:37
AArvidsson skrev:
Kan man säga något generellt om hur lång tid det tar efter att äggen kläcks tills dessa att ynglen är frisimmande? Beter de sig liknande ancistrus på så sätt att de får kämpa ett dygn eller så med att böka sig ur äggen och kånka runt på gulesäcken?

Jag har läst om exakta tider från rommen läggs tills dom kläcks och tills dom sen blir frisimmande, men jag kommer inte ihåg tidsangivelserna.

Men googla lite så skall du se att du hittar det snabbt!
#7 - 21 februari 2009 20:59
Ett sätt som verkar funka för mig är att ha botten täckt av nån 10-15cm växt typ crypto eller blyxa japonica som jag har nu. De får vara väldigt mycket ifred i djungeln som blir precis efter botten under kronorna på växterna. Mina borellii fick några överlevare bland både tetror och andra ciklider som är halvvuxna nu. Är akvariumet litet och tätbefolkat blir det nog svårt ändå. Bättre långt akvarium än väldig volym. Då kan de hålla avstånd..

Annons