Viejita eller Macmasteri

#1 - 18 maj 2009 21:04
Denna fisk är köpt som en Viejita men efter att ha tittat i artregistret så börjar jag mer och mer to att det är en macmaster.

Det finns bilder på NCS som är väldigt lika min "Viejita" fast där anges det vara en Macmasteri.

Någon kunnig som kan hjälpa till?
[ATTACH]19840[/ATTACH]
#2 - 18 maj 2009 21:08
Honan ser ut enligt följande:

[ATTACH]19841[/ATTACH]
#3 - 19 maj 2009 04:30
Tycker nog att de ser ut som mina A.viejita;).
#4 - 19 maj 2009 06:18
Tack Anders,
tittar man på bilderna i Zoopets artregistret så verkar skillnaden mellan olika exemplar vara otroligt stor. Men jag skulle hålla med dig då en av exemplaren är ganska lik min hanne.

Sen var jag inne och läste på http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=274 och om du tittar på andra bilden där så blir man ytterst förvillad.

Kan det var att en bild hamnat fel i Zoopets artregister?

/Hasse
#5 - 19 maj 2009 06:37
Det kan mycket väl vara så men å andra sidan är de väldigt lika.
Sedan får man oftast förutsätta att affärerna namnger fisken rätt som de köper in från grossisterna, och ser man även där så är inte A. macmasteri så vanligt förekommande som A.viejita.
#6 - 19 maj 2009 07:39
Det är en ganska ung hane på bilden, va?
Viejita får/har en rund mindre svart fläck på stjärtfenans bas och en svart markering på första fenstrålen på ryggfenan, kan även bli en svart markering på andra fenstrålens framkant.
Mackmasteri saknar de svarta markeringarna på första fenstrålen och har en större utdragen svart markering, nästan som ett streck, på stjärtfenans bas. Variationer finns såklart!
Detta är några grejer man kan hålla lite koll på. Jag skriver det här, efter en liten stunds läsande på div.utländska ciklidforum. och dom säger också att det förekommer individuella varianter - men jag tror att det är en ung viejitahane du har. Kolla om den utvecklar de svarta fläckarna på de främre ryggfenstrålarna.
#7 - 19 maj 2009 07:55
Här är några macmasteribilder - men man ser ju faktiskt en antydan till svarta markeringar på främre fenstrålarna även på en del av dessa. Enligt olika experter har detta med korsningar med viejita att göra.
Fyfasen vad spännande och snårigt det är med dessa Apistos - det finns ju hur många varianter som helst...
Ja, det här var bara lite amatörinfo från min sida - säkerligen kommer det mer adekvata svar i tråden!

http://www.dwarfcichlid.com/photos/A_mac_M.jpg
http://dwarfcichlid.com/photos/mcm1med.JPG
http://www.ocromatropicalfish.com/fotos/51_apistogramma_macmasteri.jpg
http://www.aqua-fish.net/imgs/fish1/macmasters-dwarf-cichlid-profile.jpg
http://64.95.130.5/images/thumbnails/jpg/tn_Apmac_u6.jpg
#8 - 19 maj 2009 08:16
MaxB skrev:
Det är en ganska ung hane på bilden, va?

Viejita får/har en rund mindre svart fläck på stjärtfenans bas och en svart markering på första fenstrålen på ryggfenan, kan även bli en svart markering på andra fenstrålens framkant.

Mackmasteri saknar de svarta markeringarna på första fenstrålen och har en större utdragen svart markering, nästan som ett streck, på stjärtfenans bas. Variationer finns såklart!

Detta är några grejer man kan hålla lite koll på. Jag skriver det här, efter en liten stunds läsande på div.utländska ciklidforum. och dom säger också att det förekommer individuella varianter - men jag tror att det är en ung viejitahane du har. Kolla om den utvecklar de svarta fläckarna på de främre ryggfenstrålarna.

MaxB> Tack för ditt svar. Jo det är en ung hane och bilden är nog en månad gammal så hanen har färgat ut lite mer och har fått en längre bakre del av ryggfenan som mer påminner om andra Viejita hanar.
Men visst ser det konstigt ut att "min" hane ser exakt ut som bilden på en Macmasteri hane på NCS sida.
Man börjar undra om det verkligen är två olika arter?
#9 - 19 maj 2009 08:20
Konsulterade Apistobibeln (Cichliden Atlas 1 & 2) och det är klart en A. viejita om man ser till fenform, fenlängd (även om det är en ung hane) samt huvudform.

//C
#10 - 19 maj 2009 08:30
sehkn0 skrev:
MaxB> Tack för ditt svar. Jo det är en ung hane och bilden är nog en månad gammal så hanen har färgat ut lite mer och har fått en längre bakre del av ryggfenan som mer påminner om andra Viejita hanar.

Men visst ser det konstigt ut att "min" hane ser exakt ut som bilden på en Macmasteri hane på NCS sida.

Man börjar undra om det verkligen är två olika arter?

Ja, dom är förvillande lika. Men det förekommer en hel del blandningar. Går man lite djupare in i alla de specialforum som handlar om apisto och läser där blir man nästan mörkrädd - jag fattar inte hur de kan hålla isär alla varianter.

Jag hade ju en lek på en hongsloihane och en viejitahona i 960-baljan för några veckor sedan. Tyvärr dog ynglen, eller "försvann"... Det kunde varit lustigt att se hur dessa hade sett ut som vuxna.

Appropå viejita; det går ju nu ett antal ganska stora viejitayngel i baljan, tänk om det dyker upp några honsloi/viejita-yngel senare också...

Här är en bild på ett viejitayngel som Ansjo plåtade när han var hemma hos mig förra veckan;
#11 - 19 maj 2009 10:15
Vill sälla mig till dom som är ganska säker på att det är en viejita du har..
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 19 maj 2009 10:19
ansjo skrev:
Det kan mycket väl vara så men å andra sidan är de väldigt lika.

Sedan får man oftast förutsätta att affärerna namnger fisken rätt som de köper in från grossisterna, och ser man även där så är inte A. macmasteri så vanligt förekommande som A.viejita.

Det är extremt vanligt med korsningar mellan macmasteri och viejita i handeln - de allra flesta odlade som säljs är nog korsningar
#13 - 19 maj 2009 10:57
Det är extremt vanligt med korsningar mellan macmasteri och viejita i handeln - de allra flesta odlade som säljs är nog korsningar

Precis vad jag tänkte skriva!

Så dessa två arter ska man helst inte ha i samma burk då de korsar sig lätt.
#14 - 19 maj 2009 13:11
c90368 skrev:
Precis vad jag tänkte skriva!

Så dessa två arter ska man helst inte ha i samma burk då de korsar sig lätt.

Personligen tycker jag inte att man ska några arter ur samma komplex i en och samma burk :) Om man nu skulle ha flera apistoarter måste man vara väldigt noggrann med att kolla upp så att de verkligen verkligen inte är närbesläktade. Vi behöver inte massa hybrider i hobbyn :/

//C
#15 - 19 maj 2009 16:00
Personligen tycker jag inte att man ska några arter ur samma komplex i en och samma burk :) Om man nu skulle ha flera apistoarter måste man vara väldigt noggrann med att kolla upp så att de verkligen verkligen inte är närbesläktade. Vi behöver inte massa hybrider i hobbyn :/

//C

Instämmer till 100%
#16 - 19 maj 2009 20:17
Jag tog ett nytt kort idag. Det gamla var taget 28/3 och hanen har vuxit en hel del sedan dess. Ryggfenan har blivit större men jag ser inga svarta prickar på första fenstrålen. På honan kan man dock se det ganska tydligt.

Jag tänkte gå till affären jag köpte dem i och kolla om de är odlade eller VF.

[ATTACH]19848[/ATTACH]

Annons