vieja zonatum lek.

#1 - 3 april 2008 22:06
hejsan, mitt zonatum par har precis lagt rom i mitt 2000l och det är lite förstort att odla dom i, så jag tänkte flytta över romen i ett 150L imorgon.
Jag tänkte göra så här att fylla det med exakt samma vatten sätta i en doppvärmare och få exakt grader som i det andra (25.5'c) ;)
och hälla i svampmedel.

Brevid stenen tänkte jag sätta en "syre sten" om det nu heter så, en pump som står utanför akvarium som trycker ner luft i den så det blir bubbler, jag kommer inte på namnet just nu ;(.
Den syrestenen tänkte jag sätta precis brevid den så det kommer "friskt" vatten över romen hela tiden, precis som om honan eller hanen viftar över romen.
Jag har läst om den metoden innan och den funkar står det.

Om ni har något annat tips på hur jag skulle kunna göra eller förbättra något så kom med förslag, första gången för mig jag "odlar" så stort.
Dom har lagt över en hel flat stor sten.
Enligt förra ägaren har dom lagt "levande" innan.
Så dessa ska nog också kunna kläckas :)

Jag tar gärna emot tips på hur man kan göra det bättre!

MVH Matlo.
#2 - 3 april 2008 22:06
Jag tänkte fixa bilder imorgon också om ni är intresserade.
#3 - 4 april 2008 11:49
Hej,

kul att du fått lek på dom! Jag tycker dock att du gör det lite onödigt komplicerat. Låt föräldrarna sköta det till det blir frisimmande yngel, sedan kan du sno ett gäng typ hälften o flytta över. Dra igång en hävert bara med en slang och så snor du från yngelsvärmen, de stimmar så fint första veckan så det blir hur lätt som helst. Samtidigt så får de en svärm kvar att vakta.

Det skall mycket till för att Zonata inte skall klara ynglen, de dräper det mesta.
En sak att tänka på sen efter leken är att hålla koll på hanens humör gentemot honan, han kan bli riktigt sur o ibland till och med dräpa honan. Det har att göra med att Vieja i naturen inte bildar par utan hanen drar vidare o leker fler honor vilket då inte går i ett akvarium med frustration på honan som följd. Nu hade du ett stort akvarium i oför sig, men håll koll!

Uppdatera gärna hur det går framledes.

Mvh Jari
#4 - 4 april 2008 12:01
Tycker inte att du skall föda upp dem articifiellt, låt naturen ha sin gång så kommer du få mycket fiskare yngel, inte lika många men de som överlever blir helt klart starkare.
#5 - 4 april 2008 15:06
Problemet är att jag har en stor 45cm ancistrus mal som ligger på bottnen som gärna tar dom romen, flera andra fiskar så som synspilum, arowana, jätte gurami etc... som slukar dom yngel om dom blir frisimmande, vill inte mista dessa därför lägger jag dom i en annan burk. Dom är väldigt sällsynta i skåne då jag har ringt runder till minst 20 affären ingen av dom hade dom, vissa visste inte ens vilka det var. Så jag ska allt odla vidare på dessa! :)

Dessutom, hur ska jag kunna mata dom 2-3 gånger om dagen med så mycket fisk i, har minst 11-13fiskar där, dock så är inte jätte guramina eller arowanan fullvuxna så ni inte tror jag har flera monster som trängs ;) ungfiskar är dom ännu.
#6 - 4 april 2008 15:07
Sultanen skrev:
Tycker inte att du skall föda upp dem articifiellt, låt naturen ha sin gång så kommer du få mycket fiskare yngel, inte lika många men de som överlever blir helt klart starkare.

jo jag kan hålla med dig om att det vore bättre men det blir svårt i ett så stort akvarium och mata ;(
#7 - 4 april 2008 19:25
pipett och artiema:)
#8 - 4 april 2008 19:55
Jag tror inte du lyckas med kläckningen om du gör som tänkt... men lycka till och håll oss underrättade.

Mvh Jari
#9 - 6 april 2008 10:30
dom började kläckas imorse nu så det ska nog gå vägen, ska snart börja fixa artemia.

En rolig sak är att dom har lagt en runda till i 2000L :D jag tänker låta den stenen ligga kvar och om dom kläcks där så kommer jag suga upp dom med en slang, men jag tror malen kommer ta romen på natten.
#10 - 6 april 2008 10:32
Är det vanligt att dom lägger 2 runder så? samma mina manguense är också i lek, kanske det har något med våren och göra? tempen brukar alltid ligga på 24-26.

Annons