Videokamera samt undervattenshus

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 26 juni 2006 11:51
Jag har funderingar på att börja filma lite snuttar från de evenemang jag besöker och de offentliga akvariet jag springer på och lägga in här på Zoopet.
Så jag efterlyser tips på bra videokameror (prisläge - cirka 10.000).

Dock har jag ett krav och det är jag skall finnas ett undervattenshus till videokameran också eftersom man då och då hamnar på ställen där det skulle vara kul att filma lite under vattnet. Observera att det skall vara riktiga undervattenshus och inte "leksaker" som går att använda ner till 5 meters djup eller nåt sånt - skall funka åtminstone ner till 25 meter.

Har letat lite över företag som har någon lista över vilka undervattenshus som finns på marknaden men inte hittat något sådant - någon som har tips
#2 - 26 juni 2006 14:03
Jag är ingen expert på videohus, men om man skall ned på 25m så är det väl enbart riktiga grejer som gäller, och då lär huset kosta lika mycket som videon (med lysen och sådant).

Skulle gissa att Ikelite i så fall har de billigaste husen. Vet dock inte vem som säljer dessa i krokarna (köpt allt mitt sådant i USA).

Det var dock några år sedan och saker ändrar sig fort märker jag :)

Exempel:
http://www.ikelite.com/web_pages/sony_dvd101.html
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 26 juni 2006 14:35
ikelite verkar ju rätt OK även om det inte finns till så många märken.
Priset på sidan du länkar är ju accetabelt (ca. 800 USD) men så hittade jag några priser från svenska företag och där var det dubbla priset och det är åt helskotta för mycket
#4 - 26 juni 2006 14:41
Jaha, då får vi snart se ciklidfilmer från Kjell Fohrman då... skall bli intressant! :D

Är inte alls insatt i videokameror men "Panasonic NV-GS500" är tydligen populär och i (överkant av) det prisläge du anger.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 26 juni 2006 14:51
[quote=petnym]Jaha, då får vi snart se ciklidfilmer från Kjell Fohrman då... skall bli intressant! :D

Är inte alls insatt i videokameror men "Panasonic NV-GS500" är tydligen populär och i (överkant av) det prisläge du anger.[/quote]
Fast nog blir det annat än ciklider i så fall;)
Kollade faktiskt på just den kamerna som du nämner men har inte hittat något undervattenshus till den
#6 - 26 juni 2006 15:08
http://www.oceanbrite.com/display_products.php?selected_category=Video%20Housings

Där finns en till Panasonicen. ca $3000 inklusive kamera. Det är dock återigen US priser.

De flesta affärer i USA skeppar iofs internationellt, men då kan man ju behöva ora sig över garantier etc.

Glöm inte att du måste ha lyse också.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 26 juni 2006 15:48
Tack för tipset men väl saftiga priser + att det inte är så lätt med garantin heller

Ingen som har andra tips i en något lägre prisklass
#8 - 26 juni 2006 22:09
[quote=Kjell Fohrman]Tack för tipset men väl saftiga priser + att det inte är så lätt med garantin heller [/quote]

tänk också på att tullavgifter kan tillkomma om du beställer från usa.
#9 - 27 juni 2006 00:26
[quote=Raven]tänk också på att tullavgifter kan tillkomma om du beställer från usa.[/quote]

Och MOMS!!
#10 - 27 juni 2006 00:27
dock är vissa företag snälla och skriver "gåva" på paketet.
då kan man komma billigare undan.
#11 - 27 juni 2006 06:52
Kjell,

Det var ca 5 år sedan jag höll på med undrvattensfotografering. På den tiden fanns det inga som var i närheten av Ikelites priser (de låg på ungefär halva priset mot konkurenterna). De har ju en mycket enklare tillverkninsprocess än de som bygger hus i aluminium. Detta gäller iofs kamera, inte video. Videohus är i almmänhet lite "enklare".

Sedan dess har säkert mycket hänt, men för ett "riktigt" hus skulle jag nog fortfarande gissa att de är billigast. Däremot kan det kanske ha dykt upp hus som kanske klarar 25m till ett bättre pris. "Riktiga" hus är specade till 60m som någon slags standard.

Med "riktiga" hus menar jag enbart vad de själva marknadsför sig som.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 27 juni 2006 12:58
Tycker att detta bara blir krångligare och krångligare.
Jag gick bakvägen och kollade vilka hus som Ikelite hade som låg i någorlunda vettig prisklass (800 USD) och som det fanns videokameror tillgängliga för.
Fastnade då för JVC GZ-MG37 samt Sony DCR HC96 resp. DVD505 men på ingen av dessa kameror hittade jag några tester så man kunde få lite hum om hur dom är.
Gick då in på pricerunner och skrev ut en lista över de kameror som fått höga recensioner av experter - bl.a Sony DCR -DVD403 resp DVD201 samt JVC GZ-MC400E resp. MC600E. Alla dessa hade fått 10 poäng av 10 möjliga. Började då kolla i själva recesionerna och då visade det sig att betygen i själva verket varierade rätt mycket så det var inte så mycket att gå efter.

Nåväl jag får väl backa ett steg till - vilken typ av videokamera är bäst: DV, DVD, med hårddisk, med minneskort?
Någon som känner till något om detta.
Med hårddisk låter väl bäst men det är kanske inte så kul att om nu kameran skulle paja och man då har 5 timmar inspelat material på den som då också är borta - men sånt händer kanske inte?
DVD tycker jag också känns lite osäkert med tanke på hur känsliga skivorna kan vara för skador?
Men som sagt jag vet inte - vad tror ni?
#13 - 27 juni 2006 18:56
Här finns en hel del recensioner och möjlighet att jämföra modeller:
http://www.dvspot.com/reviews/cameraList.php?listall=1&start=0

Själv har jag en Sony DCR-PC120BT sedan ett par år tillbaks. Tycker det fungerar bra med DV. Jag sparar DV-banden som backup, har fått för mig att det är ett bättre lagringsmedia än t.ex. egna dvd-skivor.
Det är lätt att ladda upp till datorn för att kunna redigera och lägga över på DVD-skivor.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 27 juni 2006 20:55
Tack för länken - får kolla runt lite där imorgon.

Nån mer som har synpunkter på huruvida man skall satsa på band, DVD, minneskort eller "hårddisk" kameror
#15 - 27 juni 2006 21:11
[quote=Kjell Fohrman]
Nån mer som har synpunkter på huruvida man skall satsa på band, DVD, minneskort eller "hårddisk" kameror[/quote]

Borde inte du om du lever som du lär gå och fråga om råd och handla av din lokala handlare för 2-3 ggr internet-priset :)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 28 juni 2006 06:48
[quote=oveb]Borde inte du om du lever som du lär gå och fråga om råd och handla av din lokala handlare för 2-3 ggr internet-priset :)[/quote]
Tack för ditt uttömliga och fullkomligt obegripliga svar på min fråga - har du druckit för mycket midsommrsaft eller;)
#17 - 28 juni 2006 07:26
Min tolkning...

[QUOTE=Kjell Fohrman]Tack för ditt uttömliga och fullkomligt obegripliga svar på min fråga - har du druckit för mycket midsommrsaft eller;)[/QUOTE]
Han uppfattar nog dig som kritisk mot webbutiker inom akvaristiken, och menar (som jag tolkar det) att du borde ha samma inställning till webbutiker inom hemelektronik oclså.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 28 juni 2006 07:49
[quote=petnym]Han uppfattar nog dig som kritisk mot webbutiker inom akvaristiken, och menar (som jag tolkar det) att du borde ha samma inställning till webbutiker inom hemelektronik oclså.[/quote]
1/ oveb citerade detta
Nån mer som har synpunkter på huruvida man skall satsa på band, DVD, minneskort eller "hårddisk" kameror
och jag har svårt att se att detta handlar om att jag är kritisk mot internetbutiker.
För övrigt är jag överhuvudtaget inte speciellt kritisk mot webbutiker som företeelse - jag handlar i webbutiker ibland, ibland inte. Prisjämförelsen jag gjorde ovan gällde ju för övrigt bara internetbutiker i olika länder.
2/ Var jag kommer att handla dessa produkter det vet jag inte eftersom jag först vill veta vad jag skall ha och sedan blir det tuill att ta ställning till var jag skall köpa dom utifrån det. Ikelite har jag bara hittat till vettiga priser i 2 danska affärer men de har inte på lager hus till någon av de kameror jag undrar över
3/ Oavsett vilket - vad har min inställning till internetbutiker att göra med denna fråga
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 28 juni 2006 19:53
Ingen mer än ClaesL som har synpunkter på nedanstående

vilken typ av videokamera är bäst: DV, DVD, med hårddisk, med minneskort?
Någon som känner till något om detta.
Med hårddisk låter väl bäst men det är kanske inte så kul att om nu kameran skulle paja och man då har 5 timmar inspelat material på den som då också är borta - men sånt händer kanske inte?
DVD tycker jag också känns lite osäkert med tanke på hur känsliga skivorna kan vara för skador?
Men som sagt jag vet inte - vad tror ni?
#20 - 30 juli 2006 07:56
Vet ej hur långt du kommit med detta Kjell, men ta en titt här. De verkar ha en del billiga hus.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 30 juli 2006 08:04
[quote=Nizztos]Vet ej hur långt du kommit med detta Kjell, men ta en titt här. De verkar ha en del billiga hus.[/quote]
Var är här?
#22 - 30 juli 2006 09:26
Ok, nu känner jag mig dum. Hade kopierat länken, men glömde det viktiga paste kommandot :)

http://www.dkdiver.dk/

Under: butik-UV Foto-UV Foto Huse
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 30 juli 2006 11:40
Tack för det - får kolla lite närmare på detta efter min semester

Annons