Jag var idag nu o testade att fånga mygglarver (första gången)=D vid en ganska stor "pöl" där det finns salamandlar och grodor. Tog min finmaskiga håv och började dra runt i vattnet och jag fick en massa insekter....först så var det som små loppor som hade små svarta "vingar" som skuttade runt i vattnet= vad e det för djur och kan fiskar äta et( menar då främst yngel för dom är väldigt små).
Sen gjicka jag längre in och där hörde jag en massa kväkande och då såg jag grodor som lekte, de hade lagt en massa ägg, men till saken.
jag gjick längre in där vattnet var grundare och mer stillastående vatten. Jag doppar ner håven och får upp massa larver ( ser ut som dom mygglarver som är frysta, fast dom hår simmar omkring ;)= vilka sorts larver kläcks den här tiden och när kläcks andra larver. Dom hära mygglarverna jag hittade var lie svarta= ser ut som mina svarta frysta mygglarver. Jag hittade också an annan larv. Den var mkt större och var vit=vad e det för nåt?.
På den hära pölen flöt också någon slags växt/blad på ytan. Påminner tror jag som andmat= finns det andmat i sverige och om det inte gör, vad e det för flytväxt då?
OK, nu kanske inte ni vet vad frågan är, men om ni läser ur mitt stycke hära så finns det några ;D
/Niklas