Vid den stora pölen...

#1 - 18 april 2004 15:24
Jag var idag nu o testade att fånga mygglarver (första gången)=D vid en ganska stor "pöl" där det finns salamandlar och grodor. Tog min finmaskiga håv och började dra runt i vattnet och jag fick en massa insekter....först så var det som små loppor som hade små svarta "vingar" som skuttade runt i vattnet= vad e det för djur och kan fiskar äta et( menar då främst yngel för dom är väldigt små).
Sen gjicka jag längre in och där hörde jag en massa kväkande och då såg jag grodor som lekte, de hade lagt en massa ägg, men till saken.

jag gjick längre in där vattnet var grundare och mer stillastående vatten. Jag doppar ner håven och får upp massa larver ( ser ut som dom mygglarver som är frysta, fast dom hår simmar omkring ;)= vilka sorts larver kläcks den här tiden och när kläcks andra larver. Dom hära mygglarverna jag hittade var lie svarta= ser ut som mina svarta frysta mygglarver. Jag hittade också an annan larv. Den var mkt större och var vit=vad e det för nåt?.
På den hära pölen flöt också någon slags växt/blad på ytan. Påminner tror jag som andmat= finns det andmat i sverige och om det inte gör, vad e det för flytväxt då?

OK, nu kanske inte ni vet vad frågan är, men om ni läser ur mitt stycke hära så finns det några ;D

/Niklas
#2 - 18 april 2004 16:00
1) Cyclops eller dafnier, antagligen, fast deras antenner brukar inte vara svarta.
2) Det var säkert just svarta mygglarver, dvs stickmyggs-larver.
3) Kanske en skalbaggslarv, kanske en slamflugelarv, kanske en dagsländelarv etc etc... Det finns gott om vitaktiga larver i vatten.
4) Det var säkert andmat. Andmat är mycket vanlig i Sverige.
#3 - 18 april 2004 18:31
OK, o tack för svaren. Men var/när finns vita och svarta mygglarver?

3:an som var dagssländelarv mm e dom skadliga för fiskarna på något sätt???

/Niklas
#4 - 18 april 2004 19:33
Ingen som vet???
#5 - 18 april 2004 21:00
1)Vita mygglarver finns året runt, men brukar fångas på vinterna. Tydligen lättast att komma åt dem då, vet ej riktigt hur.
Svarta mygglarver hittar man mest, nästan uteslutande faktiskt, på våren och försommaren.
Omöjligt att säga säkert om 3:an är farlig. Troligen inte, men...
#6 - 19 april 2004 05:54
http://www.vattenriket.kristianstad.se/smakryp/lista.htm

Ta en titt på den här länken. Det jag brukar fånga till mina fiskar är larver från Fjädermyggor och Stickmyggor och Vattenloppor.

//Annika

Annons