Vibrationer

#1 - 13 november 2007 09:47
I huset intilll mitt pågår långvarig byggverksamhet, de bygger vindsvåningar. Det är många olika verktyg som används, borrar och sådant. Det skapar mycket vibrationer även i vårt hus. Husen står dikt intill varandra.

En bygghiss är placerad på fasaden, där forslas allt material upp. Det skapar jättestora vibrationer och ljud.

Nu undrar jag: nästan alla mina akvarier står i rummet som är närmast hissen. Eftersom jag själv känner vibrationerna tydligt så blir jag lite orolig för att akvarierna kan ta skada, spricka. Och hur upplever fiskarna det?

Är det någon här som vet något om detta?
#2 - 13 november 2007 21:14
Ingen som har erfarenheter av detta?
#3 - 13 november 2007 21:25
Till att börja med bor jag i egnahem så det kanske inte går att direkt jämföra. Vid ett vägbygge intill mitt hus gjordes sprängningsarbeten. Både före och efter var en oberoende ingenjörsfirma och besiktade huset. Då de frågade om vibrationskänsliga apparater nämnde jag akvariet. Det noterade de inte utan endast datorn.

Orten där jag bor lever till en stor del av en kalkgruva. De utför sprängningar varje dag kl 14 på olika håll. Vissa dagar vibrerar huset och fönstren kraftigt men några skador har aldrig uppstått på akvarium.
#4 - 13 november 2007 21:28
Det låter ju lite betryggande. Och jobbigt. Sprängningar VARJE dag! Jag ska inte klaga då.
#5 - 13 november 2007 21:31
svea skrev:
Det låter ju lite betryggande. Och jobbigt. Sprängningar VARJE dag! Jag ska inte klaga då.

Det är inte så farligt som det låter. Området där gruvan finns är stort och de flesta dagar märker man dem inte ens.

Annons