[QUOTE=Björn J.;n2376741]Hej!
Rent generellt är det väldigt svårt att få balans i ett så litet akvarium som ditt på 64liter. Man kan ju förledas att tro att det är enklare med små akvarium, men inte alls...
Alger... Jag kan nog misstänka två saker till att dom trivs hos dig. Övermatning (vilket även den feta hinnan på vattenytan indikerar) liksom för mycket ljus, eller för lång belysningstid.
Ja man kan egentligen inte få för mycket ljus, men om nu inte växterna har nån växtkraft tar algerna över, grönalger om det är för mycket elektriskt ljus eller solljus.
Belysningstiden skall vara 10 timmar, varesig mer eller mindre, det finns inprogrammerat i växternas DNA.
Växtkraft får du genom att ha växtgödning i bottengeuset, och genom att källa i dlytande växtnäring som nästan alltid innehåller järn.
Du skriver "en massa fiskar" fiskar producerar koldioxid och avföring, som i sin tur gynnar vattnets nitrithalt, och nitriten påverkar ju även den algtillväxten, men kanske inte i första hand de gröna algerna. För hög niteitkalt är skadlig för fiskarna. Vattenbyten tar iofs ned nitrithalten men det är bara en symtomatisk lindring, orsaken till att det blir hög nitrithalt kvarstår... "en massa fiskar"...
Jag föreslår som första åtgärd att du minskar på utfodringen, se över belysningen och kanske minskar antalet fiskar.
Pooldilter låter ju spännande, men dessa har ju en kapacitet på många kubikmeter... Det är väl ungefär som att skjuta kärnvapenrobotar mot myggsvärmar. Nu finns det ju sådana som gör det, provskjuter interkontinentala missler alltså, och det blir ju liksom inte alls bra... Det får för stora konsekvenser, likadant med ett poolfilter till ett litet akvarium.
Nöj dig med ett litet innerfilter med anpassad kapacitet!
Sedan det där med balansen, det är ju alltid bra om man kan få tag i en bakteriekultur från något annat akvariums filter, så att man får de där nyttiga nedbrytningsbakterierna i sitt eget filter och akvarium. Det finns ju även sådana kulturer att köpa i zoobutiken.
Men jag skulle nog istället rekommendera dig att köpa ett större akvarium, omkring 100-200 liter, dessa är lättare att då bra balans i och blir mer överskådliga än ett på 64 liter... Det finns massvis med begagnade akvarium på Blocket, många har legat ute rätt länge, det är köparens marknad!
Det har troligtvis sålts massvis med nya akvarium de senaste rio åren, då bland annat Juwel har vunnit marknadsandelar, somliga akvarister har tröttnat och säljer allt, andra byter upp sig i storlek, därför finns det en hel del på begagnatmarknaden.[/QUOTE]
Håller med dig ! Vi har en belysningstimer som jag skall kolla tiden på. Vi ger dom en nypa flingor per dag endast. Vi har ca. 8 platys, 2 malar, 5 st pytte små blåa och 3 pyttesmå andra ( har inte hunnit kolla vad dom heter ännu). Nitrithalten tänkte jag försöka fixa ned med ett "DIY" FSB-filter (akvariepump i kvartssandbehållare med separat lufttillförsel direkt i filtret - vore ju synd om liven dör av syrebrist pga bakteriernas syrekonsumtion) Men här kanske man kan speeda upp igångsättningstiden för filtret med en köpt bakteriekultur (direkt i filtret) - brukar ju tydligen annars ta 5 veckor innan det funkar optimalt.
Poolfiltret få bli ett senare projekt efter att jag köpt ett ca 300 L akvarium fram i vår. Men som du säger så har pumpen (En "Kim Jong-Un", 250 W, 4500 L/tim med integerat 12 kg sandfilter och 18 W UVC ljus) ´lite´ överkapacitet för syftet, Jag tänkte dock labba med att "shunta" flödet genom ett 38 mm, en meters, perforerat dräneringsrör mellan insug och utblås så att endast en bråkdel av det cirkulerande vattnet utbyts med akvarievattnet och renas. Efter ca 10 min har nog ändå allt vatten i akvariet bytts ut av filtrerat och UV-belyst vatten. Det är därför som jag vill få FSB filtret i full drift först så att bakteriekulturen bevaras i miljön för tiden emellan då man inte kör poolpumpen (som ju inte reducerar kväve). Kvävereduktion, växtnäring med järn, 10 tim ljus, större tank om 300 L och kanske en co2 anläggning(?) så kanske algerna minskar en del.