Vi har blivit med akvarium.

#1 - 27 december 2017 21:41
Efter att grabben flyttat till en liten lägenhet så har ett 64 L akvarium med en massa fiskar blivit dumpat hos oss - föräldrarna. Det känns som mycket jobb med vattenbyten och komplikationer förenat med arvet. Mest betungande är den ocean av information som man behöver behärska för att hålla de små liven och plantorna välmående. Som det nu är trivs fisken, men inte plantorna som är täckta av gröna sammetsliknande alger. Vattnet blir fort "dimmigt" bara några dagar efter vattenbyte.Jag vill ha denna lilla slutna miljö så självgående som möjligt. Vill inte hålla på att byta vatten så fort det börjar bli sunkigt och skrubba alger av glasen i tid och otid. Kort sagt automatisering!
Det sitter en typ av pump som renar mekaniskt och syresätter samt nån flaska vätska som buffrar till ph 7.0. samt fling foder.
Min tanke är en pool-sandfilterpump med UV-ljus (mekanisk rening - bakteriologisk/ alg kontroll) som jag har liggande i källaren och en "fluidized sandfilter bed" som kvävefilter till att börja med. Misstänker att CO2 halten inte är ok p.g.a. alg attacken på växterna som inte mår bra.
Mest av allt skulle jag vilja ha en slags korsreferens av vad för fiskar och plantor och vattenmiljö (typ akvariestorlek, mat , temp, ljus, osv, osv, som passar ihop/krävs - komplett med alla vattenvärden och övriga miljöbetingelser av betydelse för denna kombination - finns den en sådan kunskaps databas?
#2 - 28 december 2017 08:46
En sådan kunskaps/databas hade varit fint men det blir nog inte lätt att hitta.....
#3 - 28 december 2017 11:05
Det finns en databas med info om växter och artbeskrivningar på fisk här på zoopet! Längst upp på sidan till vänster, där står det avdelningar, peka på den så kommer det upp en rullgardinsmeny. Där finns artbeskrivningarna...
#4 - 28 december 2017 12:01
Hej!
Rent generellt är det väldigt svårt att få balans i ett så litet akvarium som ditt på 64liter. Man kan ju förledas att tro att det är enklare med små akvarium, men inte alls...

Alger... Jag kan nog misstänka två saker till att dom trivs hos dig. Övermatning (vilket även den feta hinnan på vattenytan indikerar) liksom för mycket ljus, eller för lång belysningstid.

Ja man kan egentligen inte få för mycket ljus, men om nu inte växterna har nån växtkraft tar algerna över, grönalger om det är för mycket elektriskt ljus eller solljus.
Belysningstiden skall vara 10 timmar, varesig mer eller mindre, det finns inprogrammerat i växternas DNA.

Växtkraft får du genom att ha växtgödning i bottengeuset, och genom att källa i dlytande växtnäring som nästan alltid innehåller järn.

Du skriver "en massa fiskar" fiskar producerar koldioxid och avföring, som i sin tur gynnar vattnets nitrithalt, och nitriten påverkar ju även den algtillväxten, men kanske inte i första hand de gröna algerna. För hög niteitkalt är skadlig för fiskarna. Vattenbyten tar iofs ned nitrithalten men det är bara en symtomatisk lindring, orsaken till att det blir hög nitrithalt kvarstår... "en massa fiskar"...

Jag föreslår som första åtgärd att du minskar på utfodringen, se över belysningen och kanske minskar antalet fiskar.

Pooldilter låter ju spännande, men dessa har ju en kapacitet på många kubikmeter... Det är väl ungefär som att skjuta kärnvapenrobotar mot myggsvärmar. Nu finns det ju sådana som gör det, provskjuter interkontinentala missler alltså, och det blir ju liksom inte alls bra... Det får för stora konsekvenser, likadant med ett poolfilter till ett litet akvarium.
Nöj dig med ett litet innerfilter med anpassad kapacitet!

Sedan det där med balansen, det är ju alltid bra om man kan få tag i en bakteriekultur från något annat akvariums filter, så att man får de där nyttiga nedbrytningsbakterierna i sitt eget filter och akvarium. Det finns ju även sådana kulturer att köpa i zoobutiken.

Men jag skulle nog istället rekommendera dig att köpa ett större akvarium, omkring 100-200 liter, dessa är lättare att då bra balans i och blir mer överskådliga än ett på 64 liter... Det finns massvis med begagnade akvarium på Blocket, många har legat ute rätt länge, det är köparens marknad!

Det har troligtvis sålts massvis med nya akvarium de senaste rio åren, då bland annat Juwel har vunnit marknadsandelar, somliga akvarister har tröttnat och säljer allt, andra byter upp sig i storlek, därför finns det en hel del på begagnatmarknaden.
#5 - 28 december 2017 22:10
[QUOTE=åheim;n2376736]Det finns en databas med info om växter och artbeskrivningar på fisk här på zoopet! Längst upp på sidan till vänster, där står det avdelningar, peka på den så kommer det upp en rullgardinsmeny. Där finns artbeskrivningarna... [/QUOTE]

Jättebra - tack för info. :-)
#6 - 28 december 2017 23:07
[QUOTE=Björn J.;n2376741]Hej!
Rent generellt är det väldigt svårt att få balans i ett så litet akvarium som ditt på 64liter. Man kan ju förledas att tro att det är enklare med små akvarium, men inte alls...

Alger... Jag kan nog misstänka två saker till att dom trivs hos dig. Övermatning (vilket även den feta hinnan på vattenytan indikerar) liksom för mycket ljus, eller för lång belysningstid.

Ja man kan egentligen inte få för mycket ljus, men om nu inte växterna har nån växtkraft tar algerna över, grönalger om det är för mycket elektriskt ljus eller solljus.
Belysningstiden skall vara 10 timmar, varesig mer eller mindre, det finns inprogrammerat i växternas DNA.

Växtkraft får du genom att ha växtgödning i bottengeuset, och genom att källa i dlytande växtnäring som nästan alltid innehåller järn.

Du skriver "en massa fiskar" fiskar producerar koldioxid och avföring, som i sin tur gynnar vattnets nitrithalt, och nitriten påverkar ju även den algtillväxten, men kanske inte i första hand de gröna algerna. För hög niteitkalt är skadlig för fiskarna. Vattenbyten tar iofs ned nitrithalten men det är bara en symtomatisk lindring, orsaken till att det blir hög nitrithalt kvarstår... "en massa fiskar"...

Jag föreslår som första åtgärd att du minskar på utfodringen, se över belysningen och kanske minskar antalet fiskar.

Pooldilter låter ju spännande, men dessa har ju en kapacitet på många kubikmeter... Det är väl ungefär som att skjuta kärnvapenrobotar mot myggsvärmar. Nu finns det ju sådana som gör det, provskjuter interkontinentala missler alltså, och det blir ju liksom inte alls bra... Det får för stora konsekvenser, likadant med ett poolfilter till ett litet akvarium.
Nöj dig med ett litet innerfilter med anpassad kapacitet!

Sedan det där med balansen, det är ju alltid bra om man kan få tag i en bakteriekultur från något annat akvariums filter, så att man får de där nyttiga nedbrytningsbakterierna i sitt eget filter och akvarium. Det finns ju även sådana kulturer att köpa i zoobutiken.

Men jag skulle nog istället rekommendera dig att köpa ett större akvarium, omkring 100-200 liter, dessa är lättare att då bra balans i och blir mer överskådliga än ett på 64 liter... Det finns massvis med begagnade akvarium på Blocket, många har legat ute rätt länge, det är köparens marknad!

Det har troligtvis sålts massvis med nya akvarium de senaste rio åren, då bland annat Juwel har vunnit marknadsandelar, somliga akvarister har tröttnat och säljer allt, andra byter upp sig i storlek, därför finns det en hel del på begagnatmarknaden.[/QUOTE]

Håller med dig ! Vi har en belysningstimer som jag skall kolla tiden på. Vi ger dom en nypa flingor per dag endast. Vi har ca. 8 platys, 2 malar, 5 st pytte små blåa och 3 pyttesmå andra ( har inte hunnit kolla vad dom heter ännu). Nitrithalten tänkte jag försöka fixa ned med ett "DIY" FSB-filter (akvariepump i kvartssandbehållare med separat lufttillförsel direkt i filtret - vore ju synd om liven dör av syrebrist pga bakteriernas syrekonsumtion) Men här kanske man kan speeda upp igångsättningstiden för filtret med en köpt bakteriekultur (direkt i filtret) - brukar ju tydligen annars ta 5 veckor innan det funkar optimalt.

Poolfiltret få bli ett senare projekt efter att jag köpt ett ca 300 L akvarium fram i vår. Men som du säger så har pumpen (En "Kim Jong-Un", 250 W, 4500 L/tim med integerat 12 kg sandfilter och 18 W UVC ljus) ´lite´ överkapacitet för syftet, Jag tänkte dock labba med att "shunta" flödet genom ett 38 mm, en meters, perforerat dräneringsrör mellan insug och utblås så att endast en bråkdel av det cirkulerande vattnet utbyts med akvarievattnet och renas. Efter ca 10 min har nog ändå allt vatten i akvariet bytts ut av filtrerat och UV-belyst vatten. Det är därför som jag vill få FSB filtret i full drift först så att bakteriekulturen bevaras i miljön för tiden emellan då man inte kör poolpumpen (som ju inte reducerar kväve). Kvävereduktion, växtnäring med järn, 10 tim ljus, större tank om 300 L och kanske en co2 anläggning(?) så kanske algerna minskar en del.
#7 - 29 december 2017 07:05
Intressant med syretillförsel i filtret...
har aldrig hört att någon haft det, men jag har inte hört allting.
Man pratar och läser ju om att nedbrytningsbakterierna är anaeroba, i ordets rätta bemärkelse betyder det att de lever utan syre, i verkligheten lever de i syrefattig miljö. Sedan då aeroba bakterier som lever i en miljö med syre... Nåväl du har säkert koll på det.
Det bästa är ju om du känner någon annan med akvarium och kan erbjuda dig att rengöra denne "någon annan" med att rengöra hens filter, och då ta vara på litet "bôs" från detta, en bakteriekultur du sedan kan plantera in i ditt filter och akvarium.


Jag har drivit flera olika växtakvarium sedan mitten av 1980-talet och har aldrig haft någon CO2 anläggning. Jag har envist haft lera mot bottenglaset, ogödslad trädgårdstorv över denna, grovkorning sand eller grus överst. Jo många gånger också ett insektsnät av plast mellan torven och sanden, detta för att förankra växternas rötter i, samt att hindra att geophagusar och andra fiskar som exempelvis Schaktrus bulldozris rotar runt i bottenmaterialet och därmed grumlar vattnet.
Sedan har jag haft mycket ljus, mellan 1-2 liter vatten per watt (lysrör), idag med LED-ljus vet jag inte riktigt hur man räknar, men det gäller väl att mäta ljusstyrkan i candela istället.
Nio artonwatts lysrör tända tio timmar i mitt nyligen avvecklade växtakvarium, det växte väldigt bra i minst tjugo år i detta. Hade i många år olika ytterfilter, som gjordes rent allt för sällan, i princip då utflödet var obefintligt. Fick också en del läckor i filterbehållare och slangkopplingar, så detta övergavs för innerfilter. Fungerade bra det också.

Alltså mycket ljus, och bra bottensediment, tio timmar ljustid och rätt höga elräkningar... det har funkat för mig i många år. Jo jag övermatade rejält med flingfoder också och glömde bort akvariet i långa perioder. För mycket omvårdnad och skötsel är sällan bra.
#8 - 29 december 2017 11:30
[QUOTE=Björn J.;n2376796]Intressant med syretillförsel i filtret...
har aldrig hört att någon haft det, men jag har inte hört allting.
Man pratar och läser ju om att nedbrytningsbakterierna är anaeroba, i ordets rätta bemärkelse betyder det att de lever utan syre, i verkligheten lever de i syrefattig miljö. Sedan då aeroba bakterier som lever i en miljö med syre... Nåväl du har säkert koll på det.
Det bästa är ju om du känner någon annan med akvarium och kan erbjuda dig att rengöra denne "någon annan" med att rengöra hens filter, och då ta vara på litet "bôs" från detta, en bakteriekultur du sedan kan plantera in i ditt filter och akvarium.


Jag har drivit flera olika växtakvarium sedan mitten av 1980-talet och har aldrig haft någon CO2 anläggning. Jag har envist haft lera mot bottenglaset, ogödslad trädgårdstorv över denna, grovkorning sand eller grus överst. Jo många gånger också ett insektsnät av plast mellan torven och sanden, detta för att förankra växternas rötter i, samt att hindra att geophagusar och andra fiskar som exempelvis Schaktrus bulldozris rotar runt i bottenmaterialet och därmed grumlar vattnet.
Sedan har jag haft mycket ljus, mellan 1-2 liter vatten per watt (lysrör), idag med LED-ljus vet jag inte riktigt hur man räknar, men det gäller väl att mäta ljusstyrkan i candela istället.
Nio artonwatts lysrör tända tio timmar i mitt nyligen avvecklade växtakvarium, det växte väldigt bra i minst tjugo år i detta. Hade i många år olika ytterfilter, som gjordes rent allt för sällan, i princip då utflödet var obefintligt. Fick också en del läckor i filterbehållare och slangkopplingar, så detta övergavs för innerfilter. Fungerade bra det också.

Alltså mycket ljus, och bra bottensediment, tio timmar ljustid och rätt höga elräkningar... det har funkat för mig i många år. Jo jag övermatade rejält med flingfoder också och glömde bort akvariet i långa perioder. För mycket omvårdnad och skötsel är sällan bra.[/QUOTE]

Tack för tipsen. Intressant med bottensubstratet. Kommer att läsa på och tillämpa på det nya akvariet.
#9 - 29 december 2017 14:34
[QUOTE=codehacker;n2376815]

Tack för tipsen. Intressant med bottensubstratet. Kommer att läsa på och tillämpa på det nya akvariet.[/QUOTE]

Det är ju säkerligen så att det finns modernare grejer än vad jag känner till. Jag använder Panduros blomsterlera, som jag skär i hamburgertjocka skivor, eller rullar små kulor av. Det har också hänt att jag virat en sträng lera runt rötterna på en nyplanterad svärdsplanta. Tänk på att leran färgar ut vattnet snabbt, så om man "eftergöder" i redan vattenfyllt akvarium med sådana lerkulor får man vara snabb!

I torven finns det väl knappast någon näring? men humus, jag tar den främst som pH-sänkare, om man nu kan lyckas sänka buffrat vatten så enkelt...
Torven färgar vattnet lätt brunt, men så kan det vara i Sydamerikas alla floder, älvar, åar, bäckar och övriga rännilar. ja det finns ju sådana vattendrag som är lergrå också... ändock vill vi inte ha det riktigt så naturrealistiskt i våra akvarium...
#10 - 29 december 2017 20:21
[QUOTE=Björn J.;n2376834]

Det är ju säkerligen så att det finns modernare grejer än vad jag känner till. Jag använder Panduros blomsterlera, som jag skär i hamburgertjocka skivor, eller rullar små kulor av. Det har också hänt att jag virat en sträng lera runt rötterna på en nyplanterad svärdsplanta. Tänk på att leran färgar ut vattnet snabbt, så om man "eftergöder" i redan vattenfyllt akvarium med sådana lerkulor får man vara snabb!

I torven finns det väl knappast någon näring? men humus, jag tar den främst som pH-sänkare, om man nu kan lyckas sänka buffrat vatten så enkelt...
Torven färgar vattnet lätt brunt, men så kan det vara i Sydamerikas alla floder, älvar, åar, bäckar och övriga rännilar. ja det finns ju sådana vattendrag som är lergrå också... ändock vill vi inte ha det riktigt så naturrealistiskt i våra akvarium...[/QUOTE]

Man skulle ju kunna torka leran innan man trycker ner den i gruset på ett redan etablerat kar och också ev tillsätta ngt eller några korn långtidsgödsel innan man låter leran torkas. Men det har du kanske testat redan? Jag har det inte men tänkte försöka mig på det.
#11 - 29 december 2017 20:27
[QUOTE=Rufus;n2376864]

Man skulle ju kunna torka leran innan man trycker ner den i gruset på ett redan etablerat kar och också ev tillsätta ngt eller några korn långtidsgödsel innan man låter leran torkas. Men det har du kanske testat redan? Jag har det inte men tänkte försöka mig på det.
[/QUOTE]

Visst kan man det. Jag har ju haft gammal lera som torkat i förpackningen, slagit sönder den med hammare och stoppat ned bitarna under växterna. Men man får vara snabb då också, men kanske mindre snabb.... Vilket slags långtidsgödsel tänker du på?
#12 - 29 december 2017 23:48
[QUOTE=Björn J.;n2376866]

Visst kan man det. Jag har ju haft gammal lera som torkat i förpackningen, slagit sönder den med hammare och stoppat ned bitarna under växterna. Men man får vara snabb då också, men kanske mindre snabb.... Vilket slags långtidsgödsel tänker du på?[/QUOTE]

Tänkt för balkonglåder eller liknande som är pelleterat
#13 - 31 december 2017 12:36
[QUOTE=Rufus;n2376870]

Tänkt för balkonglåder eller liknande som är pelleterat[/QUOTE]

Jaha, tack för tipset!

#14 - 4 januari 2018 07:57
Tänkt dig för bara innan du använder växtnäring/gödning som inte är tänkt för akvariebruk
#15 - 4 januari 2018 08:44
Som alternativ till lera och torv finns ju idag bottengödning som är ämnad för akvariebruk att köpa. Inte speciellt dyrt heller. Testade själv det där med lera och torv på 80-talet, det bottenmaterialet ruttnade gött kan man säga.. Sen kan man även testa att minska belysningstiden till 7-8-timmar utan problem för växterna ifall det är problem med alger, annars kan ca. 10-timmar/dygn vara ett bra riktvärde. En bra CO2-anläggning hjälper naturligtvis mycket för plantornas utveckling och underlättar för plantorna att konkurrera ut alger, men löser inga algproblem direkt. Det finns också en hel del akvarielitteratur som kan vara den "kunskapsbas" som du efterfrågar.
#16 - 4 januari 2018 10:02
Jag tömde ju ett växtakvarium i mitten av november som varit igång i över 20 år.
Det fanns lera och torv kvar i bottenmaterialet som kunde återanvändas, ingen förruttnelse där. Då det börjar bubbla sumpgas ut bottenmaterialet skall man dra öronen åt sig, då är något väldigt fel...
Klart att man kan prova att minska på belysningstiden, men jag skulle nog hellre minska på belysningsmängden och behålla tiden till 10 timmar, då växternas tillväxt-DNA, är programmerad till ungefär tio timmar (eller fotosyntesens arbetstid är ungefär tio timmar, det sägs att det är tio timmas "dag" i de områden därifrån våra vattenväxter kommer).
Nackdelen med leran är ju att den initialt färgar ut vattnet grått.
Kanske finns "Sju kulor" kvar? en bottengödning som icke överraskande besår av just sju kulor, som är avsedd att eftergöda med, att stoppa ned under rötterna när akvariet är igång.
#17 - 7 januari 2018 22:09
Jag beställde något som heter "[COLOR=#3D3D3D][FONT="Helvetica"]Easylife EasyCarbo Växtnäring Macronäring Kol". Hoppas det stärker växternas tillväxt tills dess jag ev. skaffar en co2 anläggning. Kan man tillföra kolsyrat vatten från en sodastream? Hur mycket i så fall i ett 64 L akvarium?[/FONT][/COLOR]
#18 - 8 januari 2018 09:29
Jag använder alltid Easy Carbo varje morgon,funkar för mig och minskar även alger.
#19 - 8 januari 2018 11:53
[QUOTE=codehacker;n2377448]Jag beställde något som heter "[COLOR=#3D3D3D][FONT="Helvetica"]Easylife EasyCarbo Växtnäring Macronäring Kol". Hoppas det stärker växternas tillväxt tills dess jag ev. skaffar en co2 anläggning. Kan man tillföra kolsyrat vatten från en sodastream? Hur mycket i så fall i ett 64 L akvarium?[/FONT][/COLOR][/QUOTE]

Finns regulatorer eller adaptrar för sodastreamflaskor som fungerar bra. Se länk: http://godhemszoo.se/index.php?route=product/product&path=59_67_72&product_id=912
#20 - 8 januari 2018 19:02
Om man kolsyrar en ½ L akvarievatten i en flaska med en sodastream och sedan lägger flaskan (öppnad) i botten - funkar det som en temporär lösning?
#21 - 8 januari 2018 19:51
[QUOTE=codehacker;n2377497]Om man kolsyrar en ½ L akvarievatten i en flaska med en sodastream och sedan lägger flaskan (öppnad) i botten - funkar det som en temporär lösning?[/QUOTE]

Nej, den kolsyran kommer nog att försvinna ur vattnet efter relativt kort tid och inte få någon effekt alls. Vill man använda CO2 så måste man ha ett system som kontinuerligt förser akvariet med erforderlig mängd under tiden akvariet är belyst. En liten dos hjälper alltså inte. Kolsyra luftas snabbt ur vattnet och måste tillsättas med någon form av styrning över dygnet, timer eller controller. Man får också tänka på att för mycket CO2 kan skada fiskarna i akvariet, CO2 löst i vatten blir kolsyra och den är precis som det låter är det en syra och som sänker pH. Sker det okontrollerat kan det få konsekvenser för fiskarna. Växterna konsumerar ju CO2 under fotosyntesen och ett tillfälligt tillskott gör knappast någon skillnad på grund av nämnd flyktighet av CO2.
#22 - 8 januari 2018 21:08
Ok, tack - då skall jag inte testa det! Får köra med easy carbo när det dyker upp i brevlådan så länge och satsa på ett riktigt co2 system senare.











Annons