Vi funderar på att skaffa "Oskar"

#1 - 28 april 2006 16:30
Nu kommer en utmaning, vi funderar på att skaffa oskar ciklider.

Är det ok att skaffa två stycken, dom har bott i samma akvarie med 4 andra sedan yngeltiden och är ca 6cm stora (alltså bäbisar). Akvariet är på 240 liter där dom kommer att få bo. Det kommer bara att vara dessa 2 i akvariet.

Var kan man hitta info (bra) om skötsel, mat, utrustning osv. Har läst lite i Ciklidboken samt i en akvariebok men tycker att det är ganska kortfattat.

Nånn här på forumet som vill dela med sig av tips.
#2 - 28 april 2006 16:36
tror det är för litet akvarium....
#3 - 28 april 2006 16:47
oki så det är bara tillräckligt för att ha en ensam alltså???
#4 - 28 april 2006 16:54
vi blir nog tvungna att funder på nått annat :-(
#5 - 28 april 2006 17:09
Jag är ledsen att behöva säga det men Oscar behöver minimum 540l akvarium. Otroligt roliga fiskar:)

Finns ju andra roliga ciklider iofs, om jag skulle prova någon annan fisk idag (min önskelista ;)) skulle jag prova Multispinosa http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=217, Någon form av Malawi eller snäcklekare som Lamprologus brevis http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=669
#6 - 28 april 2006 17:35
Om man bara har de två där borde det väl funka? Jag har haft lek på påfåglar i ett 250-liters, tyvärr var det två honor :(

Annars finns ju hantelciklider, och min personliga favorit, chokladcikliden. Flaggciklider är fina också, liksom Aequidens diadema, och många fler. Men jag skulle nog ha ett scalarepar där i, och försöka föda upp lite scalarer.
#7 - 28 april 2006 17:56
Jag hade väl 4 oscars i ett 225-liters en gång i tiden och de var väl 10-15 cm i storlek. Men då hade jag inte läst Zoopets rekommendationer eller rättare sagt då fanns det inget Zoopet men det gick bra ändå faktiskt.
:cool:
#8 - 28 april 2006 21:43
[quote=erikthur]Jag hade väl 4 oscars i ett 225-liters en gång i tiden och de var väl 10-15 cm i storlek. Men då hade jag inte läst Zoopets rekommendationer eller rättare sagt då fanns det inget Zoopet men det gick bra ändå faktiskt.
:cool:[/quote]

kan ju dock häma tillväxten (dom blir missbildade) här kan du ju läsa lite om du inte redan har gjort de http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=171 40cm fiskar i ditt akvarium är nog så stora fiskar :( men går ju alltid att skaffa större ;) :D
#9 - 28 april 2006 21:56
[quote=Micke_A]Om man bara har de två där borde det väl funka? Jag har haft lek på påfåglar i ett 250-liters, tyvärr var det två honor :(

Annars finns ju hantelciklider, och min personliga favorit, chokladcikliden. Flaggciklider är fina också, liksom Aequidens diadema, och många fler. Men jag skulle nog ha ett scalarepar där i, och försöka föda upp lite scalarer.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Både hantlar och choklader behöver större akvarium än 240 liter! Finge jag ge en rekommendation så är det som vanligt (se gamla trådar ;)) Blåciklider![/COLOR][/FONT]
#10 - 28 april 2006 22:19
Tack för alla svar och tips. Vi har snöat in oss lite mera på just scalarer. En kompis har 3 stora som hon vill placera om. Var av att dom lekte tydligen för 2veckor sedan vem vet. Dom är ju lugna fiskar och väldigt vackra.
#11 - 28 april 2006 22:21
[quote=ikis]Tack för alla svar och tips. Vi har snöat in oss lite mera på just scalarer. En kompis har 3 stora som hon vill placera om. Var av att dom lekte tydligen för 2veckor sedan vem vet. Dom är ju lugna fiskar och väldigt vackra.[/quote] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Skalarer är jättefina! Å klassiska akvariefiskar som fiskokunniga gäster alltid känner till med. Tycker jag är ett plus. [:o] [/COLOR][/FONT]
#12 - 28 april 2006 22:28
skulle förslå "vanliga" skalarer isåfall.

altumskalarer blir ju rätt höga och vill helst ha 60cm simhöjd.
vanliga blir glada redan vid 45cm.

akta bara så du inte fastnar i yngelträsket ;)
2 4 och 7 veckor gamls.
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/664/Miniskalarer.jpg
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/664/4_veckor_gamla.jpg
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/664/7_veckor_gamla.jpg
#13 - 29 april 2006 11:44
Som Raven sa, se till att akvariet är tillräckligt högt, det är mycket viktigt att scalarer har högt akvarium 45cm är minimum för 'vanliga' scalarer.
#14 - 29 april 2006 14:00
jag tror inte att det kommer att bli några yngel som kommer att överleva. Dom hade tydligen ätit upp rommen samt att jag tä'nker inte föda upp fiskar. Blir det nått så blir det.
#15 - 3 maj 2006 10:15
Hade två Oscar I ett 375l. Dom va medelstora när jag fick ge bort dom. Kunde inte hantera tanken på att ha två långlivade stora fiskar i ett kar där dom endast kunde simma fram och tillbaka, på längden. En 35 cm fisk har ju knappast glädje av ett kar som är 50cm brett, kan ju bara göra en sak, vända! Näh, för mig va det djurplågeri. Om sådana fiskar skall hållas bör akvariet vara väl tilltaget...som de på Universeum. :)
Känns forfarande som om jag svikit dom. Dom finns ju fortfarande hos handlaren som kunde ta emot dom. I ett alldeles för litet kar. Liten risk att bli sålda. Verkligen förtjusande fiskar. Mina små vattenvalpar va det. :( ...
Lycka till iaf!
#16 - 10 maj 2006 18:04
skulle nog sattsa på att ha en =)=) dom skitar ned som faan så du vet ;)

men skulle rekomendera att bara ha en oscar ;)

(enligt mig är zoopets rekomendationer om akvarie storlek lite över drivna)

har en oscar i ett 200 kar och de går fin fint =)
förutom att akvariet e sönder och oscarn död =(=(
.........................men ska köpa ett nytt kar me en oscar =)
#17 - 17 maj 2006 16:46
[quote=hellmut]

(enligt mig är zoopets rekomendationer om akvarie storlek lite över drivna)

[/quote]

Jag tycker ofta att rekommendationerna är snålt tilltagna.
#18 - 17 maj 2006 17:03
[quote=hellmut](enligt mig är zoopets rekomendationer om akvarie storlek lite över drivna)[quote=Malplacerad]Jag tycker ofta att rekommendationerna är snålt tilltagna.[/quote][/quote]

skulle vilja lägga mej i mitten och säga att de beror starkt på fisk till fisk.
utrymmet tycker jag ofta är snålt tilltaget på stora fiskar och efter att ha hört en å annan berättelse om oscar så låter 550liter som väldigt snålt tilltaget.

Annons