hallåååå :)
Berätta finns det Nigerian Yellow? och finns det Nigerian Red?
Jag fattar ingenting....
Någon som kan säga vad jag har för paletter? :D
Ge mig ett namn :D:D
Du har nog vad som i affärerna kallas "Nigeria Red". Om det finns nå´n "Nigeria Yellow" hänger väl helt på om det finns en gulaktig variant av P. taeniatus som kommer från Nigeria, och om nå´n i så fall har valt att kalla den just "Nigeria Yellow" :p
Personligen tycker jag att populärnamnen på paletter (och rent allmänt) är rätt förvirrande, då P. taeniatus kallas för gul palett, men den är långt ifrån alltid gul, "Nigeria Red" är ju som sagt mest röd. Likadant är det med P. subocellatus, som på svenska kallas rödbukspalett, trots att P. pulcher (i alla fall vad jag kan se) har rödare buk. Gul palettciklid kan ju syfta på att honorna ofta är gulaktiga, men de är precis lika mycket lila.
Och hur som helst så ska man inte blanda olika Pelvicachromisarter, eftersom de kan korsa sig, och mer än ett par är inte att rekommendera. Jag har två par av P. pulcher i varsitt akvarium, det ena paret är faktiskt av den så kallade dubbelröda varianten, där hela hanens undersida är röd, från munnen och bakåt. Det andra paret är av den vanliga varianten, förmodligen är det den som kallas gul (men inte gul palett, P. taeniatus). Förvirrande? Japp :p