[quote=Nusse]Varför används beteckningarna (F1, F2...) inom akvaristiken, och då tänker jag främst på vid försäljning av yngel/ungdjur?
Degenererar fisken för varje generation,
inavel eller inte, när den väl dragits upp ur sjön?[/quote]
Degenerar är väl fel ord men det är väl en slags kvalitetsbeteckning att i ju färre generationer den har odlats ju närmare "ursprunget" är det.
Själv bryr jag mig inte så mycket om detta - utan tittar istället på hur fisken ser ut.
Jag tror, som nybörjare och lekman, att beteckningarna används också för att upplysa köparen om att så och så många generationer har inavlats
Men så är det i alla fall inte
Jag läste i nån bok som du säkert känner till, att upp till en fyra generationer kan man inavla innan en alltför stor andel av ynglen blir missbildade och nytt blod måste till.
Varierar rätt mycket mellan olika arter - men OK för att problem kan börja uppstå efter ca. 4 generationer - men hur vanligt är det att man inavlar i 4 generationer?
Tror snarare att levnadsvillkoren för fisken har mycket större betydelse.
Mina fiskar har gått i samma kar i 4 månander och ena "linjen" är markant mörkare blå. Fast den tiden kanske inte räcker.
Om inte den ena linjen är en korsning så beror färgskillnaderna snarare på miljö, ålder och om de är dominerande eller inte