Vettigt pris?

#1 - 15 november 2006 17:41
Hej!
Kan någon säga mig vad som är ett vettigt pris för följande små skönheter och hur många man bör ha av varje för att de ska trivas?

Apistogramma Borelli
Apistogramma hongsloi
Apistogrammaviejitas
Apistogramma cacatuoides
Apistogramma ramiresi

Tacksam för alla svar!

Mvh
Jim!
#2 - 15 november 2006 18:22
Har inte riktigt koll på priserna men... :)
Cacatuoides och Ramirezi (som förresten heter Mikrogeophagus Ramirezi) är lite billigare, skulle gissa att vettigt pris är kanske 60 kr för dessa. De andra kan nog ligga runt 100-lappen, men jag kan eventuellt tänka mig att Hongsloi kan vara lite dyrare än de övriga.

Fjärilscikliden (Ramirezi) är en parbildande fisk och det räcker med ett par. Men har du inte allt för litet kar så kan du ha flera par. Apistogramma-arterna anses ofta vara bra att hålla i harem, dvs flera honor på varje hane, men det är nog lite olika på olika sorter. Den enda jag haft är Ap. Macmasteri (vilken är nära släkt med Viejita) och den fungerar väldigt bra att hålla i par.
#3 - 15 november 2006 20:05
Tack för svaret!

Jag har ett 300-liters och min tanke var att ha ganska mycket växter och ganska många olika dvärgciklider samt någon mal. Har tittat runt en del och fasstnat för L128. Kan det vara en bra ide´?
Hur mycket fisk skulle vara bra att ha i mitt kar?

Mvh
Jim!
#4 - 15 november 2006 21:48
Jag hade nog börjat med 3 sorter i såna fall (och ev. så småningom kompletterat med en till). Hade nog satsat på 4 av varje sort, antingen 2+2 eller ev. 1+3 av Apistogramma arter. Om du har flera Apistogramma-arter så bör du kolla så de inte tillhör samma "komplex" (tror det kallas så). Av de arter du listat så tror jag Hongsloi och Viejita hör till samma, så du bör inte ha båda de arterna :).

Ett alternativ till den vanliga fjärilscikliden (Ramirezi) kan vara boliviansk fjärilsciklid som ska vara tåligare, mer långlivad och lite större. Sen finns det förstås en hel del andra dvärgciklider att välja på, t.ex. Laetacara och Nannacara.

Har inte så bra koll på malar, men L128 kan nog fungera bra.
#5 - 17 november 2006 20:51
mmm skrev:
Om du har flera Apistogramma-arter så bör du kolla så de inte tillhör samma "komplex"

Vad menas med "av samma komplex" och varför ska man inte ha det?
#6 - 17 november 2006 21:23
Dom kan kanske korsa sig.
#7 - 17 november 2006 21:34
OK!
Ja det vill man ju inte!
Ska tänka på det!

Annons