vettig belysning till sexkantigt 50 liters kar

#1 - 1 juli 2005 09:33
har i min lilla studentlya ett sexkantigt kar på 50 liter. jag är medveten om att det är väsentligt mycket svårare att få bra balans i en liten burk, men jag vill gärna göra det bästa av situationen.
min fråga till er experter är: hur fixar jag en vettig belysning?
de armaturer jag har hittat i handeln till 6kantiga kar utgörs av ett stort "lock" som, vad jag förstått, man skruvar i tre glödlampor i...

kan jag ha en "vanlig" lysrörsramp med plats för två lysrör till ett sexkantigt akvarium? jag antar att det är 15 w rör som gäller, men jag såg i ett annat inlägg att det finns ännu mindre rör på 14 watt? hur skiljer sig dessa längdmässigt? karet är inte riktigt 50 cm rakt över.
#2 - 1 juli 2005 09:48
kör med 15W rör eller en kompaktare urladdningsljuskälla.
om det är ett hexagont kar så är det ju runt till formen och då skulle jag välja en kompakt urladdningsjluskälla som kvicksilver eller Metall-Halogen.
köp en MH på 35W eller en 70W.
eller en Kvicksilverlampa på 80W/125W.
#3 - 1 juli 2005 09:55
finns det inte lysrörsarmaturer för 2x14 watts lysrör? jag har ju sett att det finns lysrör på 14 watt, dvs 35 cm långa, men bara hittat armaturer för 15 watts lysrör?
är inte metallhalogen eller kvicksilverbelysning väääldigt dyrt?
#4 - 1 juli 2005 10:46
...bauhaus hade 8w lysrör när jag var där...det är dock inte avsett för akvarium. tänkte bara lägga in det om man nu vill ha små lysrör =) sen är det bara att köpa dom små hållarna som fanns till såna lysrör (avsett för sänglampor skulle jag gissa) och montera dom var man nu vill ha dom. dom var nog inte längre än en 15-20 cm så kanske lite för litet för dig =)

// SeanChai
#5 - 1 juli 2005 14:51
[QUOTE=imshee1]finns det inte lysrörsarmaturer för 2x14 watts lysrör? jag har ju sett att det finns lysrör på 14 watt, dvs 35 cm långa, men bara hittat armaturer för 15 watts lysrör?
är inte metallhalogen eller kvicksilverbelysning väääldigt dyrt?[/QUOTE]
jag säljer en 125W reaktor till kvicksilverlampor för 100kr.
kvicksilverlampan kostar 50-100 kr och har livslängd upp till 24.000 timmar.

MH är lite dyrare och råkar det bara hostas vatten eller akvarium så är priset det dubbla.
det finns diverse MH-armaturer från ca 1000 kr.
MH-lampan kostar några hundra.
den har kortare livslängd på 8-14.000 H och kan få avviker i färgspektrat med åldern.
#6 - 2 juli 2005 11:23
jag har inte råd att lägga ut tusenlappar på belysning och vill inte krångla till det med att dra sladdar osv. lysrör verkar enklast i mitt fall, finns det armaturer för 2x14 w eller är 2x15 w det minsta??

Annons