Ja, jag vet, det är därför jag har haft mina tvivel. Jag tycker att de har betett sig lite misstänktsamt tidigare, men nu tyckte jag att det var så tydligt att jag helt enkelt måste se det som att det rimligaste är att de faktiskt leker.
Lite bakgrundsinfo: Jag köpte dessa (6) för kanske 2-3 månader sedan, och de har gått i ett 500-liters kar mycket sparsamt inrett, mycket god filtrering och tillsammans med en fahaka-kulfisk och en ung liten guldsömshanne, ingadera lyckas få tag på dom även om dom har försökt. Fast guldsömmen förlorar då och då bitar ur sina fenor, men lustigt nog verkar de i stort tolerera varandra väl. Guldsömmen verkar nästan gilla fahakan och håller sig ofta i näheten.
Hursomhelst, siameserna har stimmat ganska väl, föga förvånande, och jag har aldrig märkt av något bråk. De är aktiva och simmar runt ganska mycket. För ett tag sedan märkte jag att vissa av dom helt förlorade sin svarta rand och blev helt blanka, samtidigt som de visade tecken på ett ökat intresse för varandra. "Hmm..."-tänkte jag, men jag visste ju att siamensis inte leker i akvarium. Detta har skett lite då och då, och jag har varit osäker på om det bara är ett "random" beteende eller ett faktiskt lekbeteende.
Nyss såg jag ett par, där den ena var silvrig, dansade balett med varandra och liksom cirkulerade runt varandra. Och när jag gick fram och tittade såg jag hur deras dans släppte ifrån sig några enstaka runda opaka kulor på milimeternivån som åkte iväg i vattenströmmarna. Det hela påminde väldigt mycket om mina glödbandstetror när dom lekte.
Så nu känner jag att jag måste utgå ifrån att de faktiskt leker.
Jag vet inte om det är en slump, men under de senaste dagarna har deras allmänna beteende förändrats, nu ligger de ofta och gömmer sig under stenarna och är inte framme så ofta. Vet inte heller om alla är kvar eller ifall någon av dom har blivit uppkäkade...