Man skulle väl kunna tänka sig att det är en steril hybrid eller en "utklyvning" ur Kjells andra räkor (mycket av det som säljs verkar vara hybrider och genetiskt instabila odlingsformer) men det kanske troligaste är väl att det är nån förorening som kommit med vildfångade räkor.
Det är nog den enda räkarten som jag har haft i detta akvarium (bortsett från att jag för några veckor sedan släppte ner några Crystal Red i det akvariet) och jag har som sagt under årens lopp inte sett till några yngel i akvariet så här har i alla fall inte hybridiseringen ägt rum.
Dom är ju sannolikt inköpta i Tyskland och det i en period där räkor var relativt nya i handeln och i uppstarten av räkboomen så var det väl inte så vanligt med avelsformer så det vete sjutton. Men som sagt, jag vet definitivt inte.
En lite lustig sak är faktiskt också att de under alla år varit väldigt tillbakadragna och de akvariet som de går i är ju fullsmockat med växter och därför har jag under årens lopp bara sett kanske en av dom (nebart vuxna exemplar) i all hast en gång i månaden. Det har till och med varit så att jag har trott att de dött ut. Lillfrasse och anso som skrivit i denna tråd har ju t.ex. varit här många gånger och kollat på akvariet men ni har nog aldrig sett dessa räkor i detta akvarium.
Så plötsligt när ansjo var här och hämtade några av mina akvarier så fick jag ett gäng med Crystal Red över och släppte ner dom i akvariet och helt plötsligt så blev dessa räkor väldigt aktiva och nu ser jag dom nästan hela tiden - som mest har jag sett 5 st samtidigt.