vet nån om man får plocka sten hem till akvariet

#1 - 25 september 2003 00:20
Hej! är det nån som vet om man får plocka hem sten till akvariumet i sverige? jag gick igår till ett gammalt kalk brott och plockade 100kg shiffersten.......
#2 - 25 september 2003 05:21
Nej, det får man inte. (Men det är mycket man inte får...)

Peter
#3 - 25 september 2003 07:19
Jo man får visst plocka sten om man har tillstånd av markägaren.
#4 - 25 september 2003 07:44
Tänk bara på att du gärna låter stenen ligga ett tag i blöt innan du sänker ner den! Å spola med de varmaste vatten du kan få för att döda bakterier å smådjur utifrån!
#5 - 25 september 2003 09:17
Jag undrar om någon bryr sig om att man plockar några stenar?
#6 - 25 september 2003 10:22
Ursprungligen skickat av davidmon

Jag undrar om någon bryr sig om att man plockar några stenar?

Det tror jag knappast. Tar du ett par stenar i sjökanten så märks det inte!
#7 - 25 september 2003 21:13
jag har frågatt också om man får plocka stenar från sjö och några säger att det går om man plockar dom som ligger i vattnet och sedan tvättar eller kokar man ordentligt så kalk och andra bakterier dör.
andra säger att det går inte att ha några "natur plockade"stenar i akvarium och hålla sig till dom som säljs på zoo affären, alltså lavastenar, skiffel,grus osv.
jag vet inte någon riktigt svar på frågan. någon som kan??.
silver.
#8 - 25 september 2003 21:18
Jag har Naturstenar i mitt 222Lmalawi (kalkstenar) och i mitt 325L Jaguarciklidkar... runda vanliga.
Går hur bra som helst, har kokt alla stenar innan jag lade ned dom i karen.

Mvh Ola
#9 - 25 september 2003 21:23
Jag har haft runt en 200Kg "naturplockad" sten i mitt kar..
Sköljde den med så varmt vatten det gick i badkaret. Fungerade toppen!! Nu kanske inte alla stenar fungerar lika bra, det finns ju skiffer med "olja", gråsten med "järn" mm. Men man måste inte köpa allt i akvariebutiken.
#10 - 25 september 2003 21:32
oops! skulle nog ha låtit bli! markägaren är ett gruvbolag.[:-20]
#11 - 25 september 2003 21:57
Ibland får man intrycket att en del tror att det som plockas ute i den svenska naturen är farligt, men att det som säljs i zoobutiken är ofarligt. Förvisso är väl det som säljs i butiken ofarligt, men använder man bara ett litet uns av sunt förnuft så kan man hitta otroligt fina rötter och stenar i svensk natur.
Rötterna och stenarna som säljs i butiken, kommer inte dom också från en natur, även om det inte råkar vara den svenska ?
Alla säger att det är näst intill döden att plocka färska grenar och ha i akvariet.
Jag var ut i skogen precis utanför dörren och tog mig en gren. Den var så färsk att den skulle råmat om den kunnat.
Det var bara att dra av barken, skölja av det mesta av saven och stoppa ner den. Efter ett par dagar började Panaquen att gnaga på den och gör så fortfarnde.
#12 - 26 september 2003 06:17
Klart att det går att ha sten från svensk natur i akvariet, bara man som sagt var tvättar dem noga!

Sen så är det väl så att naturliga stenar ser naturligast ut!
#13 - 26 september 2003 06:23
Men alla stenar oavsett om du köper dom i butik eller plockar dom i naturen är ju naturliga. Konstgjorda stenar har jag nog aldrig sett undantaget back to nature moduler. Den kalksten som säljs i vår butik är plockad vid ett stenbrott söder om stoby. Skilnaden mellan att köpa sten i butik och att plocka den är att den du köper vet du med största säkerhet att den är ok för akvarium. Med den du plockar i naturen vet du aldrig. Jag kan inte tänka mig att det finns någon skiffer som är dålig för akvariumet, det är en mycket stabil stensort.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
#14 - 26 september 2003 06:26
Men jag går inte å köper dyr sten som ser ut i princip som de jag kan plocka själv gratis!
#15 - 26 september 2003 06:59
Det finns väl oljeskiffer ?
Vet dock inte hur den ser ut men det låter inte så nyttigt [xx(]
#16 - 26 september 2003 12:59
det finns även alunskiffer som inte är det allra nyttigaste att ha i ett akvarium...

mats
#17 - 30 september 2003 13:45

Ursprungligen skickat av SILVER

sedan tvättar eller kokar man ordentligt så kalk och andra bakterier dör.

kalk är ingen bakterie
#18 - 30 september 2003 14:21
vart hittar man skiffer i naturen??
#19 - 30 september 2003 15:12
Plocka på någon åker...

Finns det någon bonde i Sverige som vill ha sten i en åker?
#20 - 5 oktober 2003 15:30
koka dom bara .sen kan du lägga i dom

Annons