Vet någon varför Guppysarna gör så ? hjälp!

#1 - 5 november 2010 21:14
en del guppysar böjer ju liksom på ryggen så att dom blir som en banan. och samtidigt så blir dom ju väldigt konstiga. står stila i vattnet, håller sig till marken. mår dom inte bra? vad är det för fel på dom i så fall ? svar taccck ! :)
#2 - 5 november 2010 23:37
Hej! din guppy verkar inte må särskild bra och jag har haft samma problem. den kommer förmodligen att försöka vara ensam och min hade jag ingen nytta av när den var så. så mycket vet jag.
Bilagor:
admin
Christian Alfredsson
#3 - 6 november 2010 08:59
Mina har gjort så en gång. Jag fixade den gången en ny pump så det blev lite cirkulation på ytan. Gissar att det kan vara lite dåligt syre. Så var det hos mig men det kan ju vara massa andra anledningar som jag inte vet.
#4 - 6 november 2010 10:10
har du testat vattnet för nitrit? vad har du mer för värden på vattnet? hur sköter du karet idag? med vattenbyte osv?
#5 - 6 november 2010 10:55
Kewell skrev:
Hej! din guppy verkar inte må särskild bra och jag har haft samma problem. den kommer förmodligen att försöka vara ensam och min hade jag ingen nytta av när den var så. så mycket vet jag.

aa han ligger under mitt skepp. så ensam försöker han va. sen så ligger han ner. jag funderar på att ta bort honom ..
#6 - 6 november 2010 10:56
admin skrev:
Mina har gjort så en gång. Jag fixade den gången en ny pump så det blev lite cirkulation på ytan. Gissar att det kan vara lite dåligt syre. Så var det hos mig men det kan ju vara massa andra anledningar som jag inte vet.

kan nog va att det är dåligt syre. vad ska man sätta in för syrepump då som inte är för dyr och som inte låter så mkt. har ett 100L akvarium.
#7 - 6 november 2010 10:58
hannesc skrev:
har du testat vattnet för nitrit? vad har du mer för värden på vattnet? hur sköter du karet idag? med vattenbyte osv?

har inte gjort några tester på vattnet. byter ca 1/5 i veckan.
#8 - 6 november 2010 11:04
ta gärna tester för nitrit o ph. byt ca 30% i veckan istället. hur länge har karet vart igång?
#9 - 6 november 2010 11:09
hannesc skrev:
ta gärna tester för nitrit o ph. byt ca 30% i veckan istället. hur länge har karet vart igång?

okej kan man köpa tester i affärer eller ? okej . äähm .. snart 5 månader . men ska jag ta bort den guppyn som inte mår bra eller ?
#10 - 6 november 2010 11:11
sätt inte in en syrepump utan se bara till att den pump du har nu ger ytrörelse. det räcker gott för att syresätta vattnet.

a köp tester i affären.

jag skulle nog itne ta bort han då det stressar fisken massor. salta gärna karet rätt ordentligt o se om det blir någon föräöndriong. typ 1 dl salt. ( men där kan jag ha fel så nån annan får gärna rätta mig om saltmängden där)
#11 - 6 november 2010 11:13
hannesc skrev:
sätt inte in en syrepump utan se bara till att den pump du har nu ger ytrörelse. det räcker gott för att syresätta vattnet.

a köp tester i affären.

jag skulle nog itne ta bort han då det stressar fisken massor. salta gärna karet rätt ordentligt o se om det blir någon föräöndriong. typ 1 dl salt. ( men där kan jag ha fel så nån annan får gärna rätta mig om saltmängden där)

det där med saltet.. gur det bra för andra fiskar också ?
#12 - 6 november 2010 11:22
Inte om du har pansarmalar.
Bilagor:
#13 - 6 november 2010 11:27
Mumin skrev:
Inte om du har pansarmalar.

det har jag.
#14 - 6 november 2010 11:27
okej då kanske du skulle kunna ta upp han o lägga han i en bunke alternativt nytt kar med o saltbada han där.
#15 - 6 november 2010 11:29
hannesc skrev:
okej då kanske du skulle kunna ta upp han o lägga han i en bunke alternativt nytt kar med o saltbada han där.

men blir det mycket salt då , vi säger att det är 5 liter vatten.
#16 - 6 november 2010 11:34
tesked kanske
#17 - 6 november 2010 11:35
aa han ligger under mitt skepp. så ensam försöker han va. sen så ligger han ner. jag funderar på att ta bort honom ..

Vissa skepp man kan köpa till akvarie innehåller faktiskt en hel del ämne som alla fiskar inte klarar av.. så kan lika bra va något i skeppets material/färg osv som fiskaren inte klarar av..
#18 - 6 november 2010 11:40
Majki01 skrev:
Vissa skepp man kan köpa till akvarie innehåller faktiskt en hel del ämne som alla fiskar inte klarar av.. så kan lika bra va något i skeppets material/färg osv som fiskaren inte klarar av..

jaha okej, men det tror jag inte, för att det var samma sak med en annan fisk innan jah köpte skeppet.
#19 - 6 november 2010 11:42
Jag tror att han är gammal och utsliten. Det är mycket stjärtfena att släpa omkring på så den orkar inte simma så mycket längre, och börjar en guppyhanne bli lite på ålderns höst är det tyvärr inte mycket att göra än att ta bort honom.
Nackdelen med köpta guppy (om den nu är köpt), är att du inte vet hur gammal den är.
#20 - 6 november 2010 11:44
ansjo skrev:
Jag tror att han är gammal och utsliten. Det är mycket stjärtfena att släpa omkring på så den orkar inte simma så mycket längre, och börjar en guppyhanne bli lite på ålderns höst är det tyvärr inte mycket att göra än att ta bort honom.

Nackdelen med köpta guppy (om den nu är köpt), är att du inte vet hur gammal den är.

Okej, ja jag har köpt honom i djuraffär. men kan de va samma med honorna ?
#21 - 6 november 2010 11:50
han klarade sig inte :'(
#22 - 6 november 2010 11:51
Ja, efter de har blivit ett/par år med otaliga kullar så blir även de slitna. Får de sedan kanske en ganska enahanda kost så behövs det inte mycket innan de tappar livsgnistan och smalnar av för att till slut tyna bort.
Guppy som är odlade på det viset som de flesta är idag, är ofta ganska hårt avlade på en stam för att få fram vissa stabila färger och det gör inte saken bättre, då är tex Endlers guppy ett bättre val då de är lite tåligare.
#23 - 7 november 2010 11:23
Jag har också fått böjda fiskar, platy. Det var ganska länge sen, men jag har alltid trott det berott ålder.Men vet inte säkert. =)

Annons