vet någon hur man ska göra för att få niontetror färdiga till lek?

#1 - 1 mars 2009 13:16
ja det är som det står på rubriken
90liters akvarium
10 st niontetror(kollade inte på könen)
4 mollys
jag är less på att inget händet[:-5]
#2 - 1 mars 2009 14:29
svårt me neontetror.. har försökt men det har aldrig lyckats för mej.. hoppas du har mer tur eller om nån ligger på ett supertips kanske =P
#3 - 1 mars 2009 14:39
nån får även gärna tala om hur man sker skillnad på hanar och honor.. för de ä svårt att skilja på tycker ja..
#4 - 1 mars 2009 16:14
det som jag har hört är(vet ej om det är sant) att honans "streck" på ryggen är grön om man tittar på det nära
Bilagor:
#5 - 1 mars 2009 16:25
har hört att honorna ä rundare å hanens streck rakare men ja ser ingen skillnad =S
#6 - 1 mars 2009 16:26
Myzan___ skrev:
nån får även gärna tala om hur man sker skillnad på hanar och honor.. för de ä svårt att skilja på tycker ja..

står väl på zoopets artbeskrivning?

tror även att neonernas lek har diskuterats i forumet tidigare... ska leta lite...
#7 - 1 mars 2009 16:28
her letat men vill ha ett konkret svar å tips å detta har ja inte lyckats hitta -än...
#8 - 1 mars 2009 16:29
här hittade jag när jag sökte...

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=37848
#9 - 1 mars 2009 16:30
saxat från zoopets artbeskrivning..

Hanarna är något slankare och har ett rakt längsgående blått band. Honorna är något rundare och har ett blått band som inte är lika rakt som hos hanarna.

Är väl ganska konkret..? ;)
#10 - 1 mars 2009 16:32
ok va bra.. inte min tråd men vore kul om nån hade nåt riktigt bra tips.. för tex ancistrus å kallvattenbyte står de ju inget om.....
#11 - 2 mars 2009 19:10
smurfmats skrev:
saxat från zoopets artbeskrivning..

Hanarna är något slankare och har ett rakt längsgående blått band. Honorna är något rundare och har ett blått band som inte är lika rakt som hos hanarna.

Är väl ganska konkret..? ;)

jag har typ inte tittat på det(svårt)[:-162]
#12 - 4 mars 2009 18:49
jag har själv aldrig försökt få lek på neontetror man jag tror man måste plocka ur en hona och placera henne i ett eget kar som man har mycket finbladiga växter i eller kanske funkar med garn, låter också några hanar gå själva i ett eget kar! sedan låter man dem gå där några dagar och utfodrar bara med frysfoder eller levandefoder, efter några dagar intruduceras ett par hanar i honans akvarium och då kan det hända saker...:d sedan hålla koll på om det blir nån romspridning och att en hane har befruktat rommen, sedan ta ur dem ur karet och låt rommen kläckas! något åt det hållet tror jag man bör göra:)
#13 - 4 mars 2009 20:10
åheim skrev:
jag har själv aldrig försökt få lek på neontetror man jag tror man måste plocka ur en hona och placera henne i ett eget kar som man har mycket finbladiga växter i eller kanske funkar med garn, låter också några hanar gå själva i ett eget kar! sedan låter man dem gå där några dagar och utfodrar bara med frysfoder eller levandefoder, efter några dagar intruduceras ett par hanar i honans akvarium och då kan det hända saker...:d sedan hålla koll på om det blir nån romspridning och att en hane har befruktat rommen, sedan ta ur dem ur karet och låt rommen kläckas! något åt det hållet tror jag man bör göra:)

du kan dom eller hur?
fast jag kan inte ordna ett eget akvarium åt dom(har inget och 7000 för att ordna ett)har INTE råd
vet inte heller hur ynglerna sköts(samma som alla andre eller kanske på special sätt?)[:-160]
#14 - 4 mars 2009 20:25
vadå 7000? menar du stålar så kan du fixa plastboxar från clas ohlson ganska billigt! ska man lyckas med dessa krabater kan man inte låta dem gå kvar med rommen iallafall, den blir uppäten! fryst arteima och lite äggula brukar funka inna de kan ta större foder!
#15 - 5 mars 2009 06:01
Knappast fryst artemia, kanske de kan ta skalad/nykläckt artemia från början men jag är rädd att även detta är för stort. Infusorier är nog annars en bra idé.
#16 - 5 mars 2009 15:59
åheim skrev:
vadå 7000? menar du stålar så kan du fixa plastboxar från clas ohlson ganska billigt! ska man lyckas med dessa krabater kan man inte låta dem gå kvar med rommen iallafall, den blir uppäten! fryst arteima och lite äggula brukar funka inna de kan ta större foder!

vad är fryst artemia:confused:
ska man inte ha dopvärmare,botten matrial,pump och glas-skivor?
en i zooafären sa att man ska ha glas-skivor så att äggen ska åka ner
#17 - 8 mars 2009 17:04
eller vill de bara att jag ska köpa en massa onödiga saker?:confused:
#18 - 8 mars 2009 17:13
Nu skriver jag inte för att vara dum, men att vilja odla tetror så är det inte fel att man vet lite vad man sysslar med och är kanske lite mer erfaren än vad du är.
Om jag vore i dina kläder skulle jag hellre satsa på någon slags ciklid eller ungfödare som är lite lättare samt heller inte så svårt att bli av med ynglen från.
Sedan när du lärt dig en del om hur man drar upp yngel och tycker det verkar vara intressant att försöka sig på någon tetra så är det kanske läge att böra med någon tetra som är lite lättare än vad neontetran är.
Sedan är även kruxet att du inte får många kronor för en sådan hemodlad tetra, om du vill sälja vidare. Odlar du däremot någon av de tidigare föreslagna arterna kan det bli någon krona över, eller kanske du kan byta mot lite andra grejer i akvarieaffären.
Hur du än gör så lycka till:)!
#19 - 9 mars 2009 18:42
ansjo skrev:
Nu skriver jag inte för att vara dum, men att vilja odla tetror så är det inte fel att man vet lite vad man sysslar med och är kanske lite mer erfaren än vad du är.

Om jag vore i dina kläder skulle jag hellre satsa på någon slags ciklid eller ungfödare som är lite lättare samt heller inte så svårt att bli av med ynglen från.

Sedan när du lärt dig en del om hur man drar upp yngel och tycker det verkar vara intressant att försöka sig på någon tetra så är det kanske läge att böra med någon tetra som är lite lättare än vad neontetran är.

Sedan är även kruxet att du inte får många kronor för en sådan hemodlad tetra, om du vill sälja vidare. Odlar du däremot någon av de tidigare föreslagna arterna kan det bli någon krona över, eller kanske du kan byta mot lite andra grejer i akvarieaffären.

Hur du än gör så lycka till:)!

jag har ju mollyn men dom är ju hur sega som helst
vad är det med att jag inte kan så mycket jag vill ju lära mig genom att fråga och förhoppningsvis få ett svar
och ciklider vill ju ha mycket plats(revir) så dom kan skada andra fiskar(bråk om revir)
#20 - 10 mars 2009 05:59
Även om man får lek, är det långt till yngel :)...

Har ca 20 svarta neontetror i ett tätt planterat 300 liters (ca 26 grader varmt) tillsammans med andra tetror och malar. De (och sorgmantlarna) leker ofta, men några yngel har jag aldrig sett till ;)...

De svarta neonerna leker tidigt var och varannan morgon utan att jag gjort något speciellt med akvariet... fast jag brukar säga att de bjuder på frukost, för det är det som händer... och även "föräldrarna" gillar "romfrukost". Att se vilka som är honor och hana är lätt, eftersom de är fullvuxna (honorna är större än hanarna)...

Sorgmantlarna leker inte så ofta, men i gengäld kan de hålla på hela dagen. De uppskattar frysfoder i några dagar, och sedan vattenbyte...

Nu var det ju inte dessa fiskar du frågade efter, men det kanske funkar på neontetror oxå [:o]...
#21 - 10 mars 2009 18:12
Även om man får lek, är det långt till yngel :)...

Har ca 20 svarta neontetror i ett tätt planterat 300 liters (ca 26 grader varmt) tillsammans med andra tetror och malar. De (och sorgmantlarna) leker ofta, men några yngel har jag aldrig sett till ;)...

De svarta neonerna leker tidigt var och varannan morgon utan att jag gjort något speciellt med akvariet... fast jag brukar säga att de bjuder på frukost, för det är det som händer... och även "föräldrarna" gillar "romfrukost". Att se vilka som är honor och hana är lätt, eftersom de är fullvuxna (honorna är större än hanarna)...

Sorgmantlarna leker inte så ofta, men i gengäld kan de hålla på hela dagen. De uppskattar frysfoder i några dagar, och sedan vattenbyte...

Nu var det ju inte dessa fiskar du frågade efter, men det kanske funkar på neontetror oxå [:o]...

kanske kulor som bottenmatrial kan funka
P.S.malar är inte riktigt det bästa man kan ha när man har rom
#22 - 14 mars 2009 14:05
det är inget som hindrar dig från att ta bort malarna till ett annat akvaium

Annons