Tja....
Jag har en akvarium på 40 liter,och det går inte så bra med den...
Jag byter vatten varje vecka 1-2 gånger kanske 15 liter eller mindre,men det händer så att alla mina guppy dör men andra fiskar överlever.
Jag har inga medel eller nått sånt av bakterie kultur utan bara normal(ren vatten)som man dricker....
Så kan ni vara snälla och säga till mej hur kan man få en bra vatten var fiskar trivas och sånt....och behöver man tvätta sand om man ska göra det med vad.
Också mina gräs i vatten är inte heller så bra...den blir brun...
Hoppas ni kommer hjälpa.
Mvh/Branimir
Branimir: det är viktigt att inte ge för mycket mat för då bli vattnet fort dåligt och rengör inte filtret i onödan, så länge flödet är bra så låt det vara. vattenbyten är bra men byter man för mycket så kommer karet aldrig i balans och då får man nitrit problem och det dör fisken av, jag tror det är mer lagom med ca. 10L/veckan och mata sparsamt, maten ska ätas upp inom ett par minter och inget ska bli liggande på botten! sanden bör man skölja med vatten i tex en hink innan man häller den i karet! om dina växter blir bruna så kan de behöva näring (ex. tropica plant growt) och ett bra ljus (ex. philips aquarelle) fixar man detta så brukar det funka bra!