Vet ej vad jag ska tro?

#1 - 14 juli 2008 21:20
Èfter förra veckans besök på södermalms akvarie affär med mycket prat så börjar jag tveka...
Vi kom in på växt kar det är ju de jag kör, pratade hur jag hade min mäsk, gödning, lyse mm.
Hade 2st 1.5L med renings flaska som byttes växelvis med en veckas mellan rum, satt inkopplad på innerfiltret som alltså stod på dygnet runt (Vet att vissa sager att man inte ska ha det men har funkat bra hos mig). Gödning kör jag med pmdd*4 vid vatten byte, sedan köra jag philips aquarelle 2*18w.
Karer är 112l!

Först så fick jag ett helt annat recept o blandnings förhållande, detta ska visst räcka i 6veckor, lyset var helt fel, aquarelle skulle visst inte alls vara ett dugg bra, utan han rekomendera ett solvarmt ljus o ett annat som jag inte kommer på.. Köpte även en ny pump (cirkulations pump) med en filter kloss längst ner på. Sen gödning skulle man inte behöva. Men nu till det mest konstiga var att han sa att jag skulle ha pumpen på samma timer som lyset. Att akvariumet skulle klara de för bakterie mängen är så pass liten i filtret att det gör inget då o ha den avstängd på natten.
För enligt han så skulle allt det bra filtret vara hela botten. Nämde även att man ska ha liiiite cirkulation i vattnet knappt så ytan rör sig, själv hade han mååånga akvarium utan pump....

Alltså känner mig kluven nu vet inte vad jag ska tro :confused:
#2 - 14 juli 2008 21:42
Jamen, om dina kar funkar som du vill, så gör som du har gjort hittills!!
Jag har varit i tämligen exakt likadan situation,efter ett besök, men kände att jag nog fortsatte som jag gjort hittills. Och fiskar och växter fröjdas och gror!!

hur många recept på sockerkaka finns det inte, och det blir ändå goda kakor av allihop?
Guest
#3 - 14 juli 2008 21:54
Jag har svarat dig på det "andra forumet" där du ställde samma fråga...
#4 - 14 juli 2008 21:56
dem råden ska du nog ta med en stor nypa salt;) aquarelle är ett av de bästa rören som triggar fotosyntesen och den biten om att skippa näring är rent nonsens eftersom växter som får co2 och växer så det knakar formligen slukar näring och därför behövs ett stort tillskott! Ang. filter så behöver även växter cirkulation för att näringen ska transporteras runt och bli tillgänglig för växterna!
#5 - 14 juli 2008 23:57
Tack för svaren, har gjort en del ändringar men en del blir som förut..
#6 - 15 juli 2008 08:31
Alltså, som du själv säger, hans sätt fungerar bra men det kanske även ditt sätt gör, och det roliga med honom är att hans prat ofta inte gör att han säljer mer utan bara att man vet mer om hans syn på saker :)
brukar bli fast i timmar där, dock så har jag aldrig testat själv som jag nämnt i en annan tråd då jag kan för lite för att våga utsätta några stackars firrar för det ifall jag skulle göra fel :P
#7 - 15 juli 2008 22:25
ÄÄH va skön ditt kar ser ut o må prima så kör som du gjort... Men sorry Ronja att jag snor tråden vad är det för mäsks(Sakerna som behöva i nya mäsk receptet som tidigare bestod utav vatten, socker, bakpulver, välling pulver, torrjäst. Lite enklare nu) du skriver om?? Vad är den bra för?? Jag har använt mäsk när jag fiskat och sen har jag ryktats om att man kan koka yrsel fram kallande drycker av mäsk
#8 - 16 juli 2008 08:40
Ronja016 skrev:
Tack för svaren, har gjort en del ändringar men en del blir som förut..

Skulle säga att du hade det bra som innan, kanske lite väl mycket pmdd men annars bra, själv kör jag en 5liters dunk till ett 100liters kar så kör du 3l till ditt så gör det nog inget att det står på under natten men du får jämnare nivå i karet om du stänger av co2 under natten, filtreringen stänger man ju helst aldrig av då utan bara cirkulationspumpen till co2.
Men i övrig en affär som säger att aquarelle rör är dåliga skulle jag aldrig handla hos då dom uppenbarligen inte har en susning vad dom pratar om.
#9 - 16 juli 2008 08:56
Märkligt, Södermalms brukar veta vad de pratar om.

Vad var de för rör han rekommenderade istället för Aquarelle?
(Såvitt jag vet är Aquarelle bra rör för växter - det är ju ett grolux rör! - men har lite dålig färgåtergivning och jag tycker själv inte om den rosa tonen på ljuset.)
#10 - 16 juli 2008 11:17
Azur skrev:
Märkligt, Södermalms brukar veta vad de pratar om.

Vad var de för rör han rekommenderade istället för Aquarelle?

(Såvitt jag vet är Aquarelle bra rör för växter - det är ju ett grolux rör! - men har lite dålig färgåtergivning och jag tycker själv inte om den rosa tonen på ljuset.)

Han prata om att man skulle ha ett sun glo o ett annat som jag tyvärr inte kommer ihåd :(
#11 - 16 juli 2008 11:18
Fuzzop skrev:
Skulle säga att du hade det bra som innan, kanske lite väl mycket pmdd men annars bra, själv kör jag en 5liters dunk till ett 100liters kar så kör du 3l till ditt så gör det nog inget att det står på under natten men du får jämnare nivå i karet om du stänger av co2 under natten, filtreringen stänger man ju helst aldrig av då utan bara cirkulationspumpen till co2.

Men i övrig en affär som säger att aquarelle rör är dåliga skulle jag aldrig handla hos då dom uppenbarligen inte har en susning vad dom pratar om.

Kör 2.5L.. Problemet är att det är enda filtret jag har i karet :S Ska prova o köra de på natten också
#12 - 16 juli 2008 11:20
Mick13 skrev:
ÄÄH va skön ditt kar ser ut o må prima så kör som du gjort... Men sorry Ronja att jag snor tråden vad är det för mäsks(Sakerna som behöva i nya mäsk receptet som tidigare bestod utav vatten, socker, bakpulver, välling pulver, torrjäst. Lite enklare nu) du skriver om?? Vad är den bra för?? Jag har använt mäsk när jag fiskat och sen har jag ryktats om att man kan koka yrsel fram kallande drycker av mäsk

Man tillsäter koldioxid till växterna, koldioxiden kommer från gaserna ifrån från mäsken när den jäser.. Oj märker att jag inte kan förklara men sök på co2 här på forumet så får du säkert bra svar :)
#13 - 17 juli 2008 19:03
när jag blandar mäsk gör jag det ganska enkelt vanlig färsk bak jäst dela i 3 bitar ta 1/3 jäst smula ner i en 1½L petflaska + 1dl strösocker fyll på med ca 1L jumet vatten max 27grader skaka om sått på en anna kork med slanggenomförning vänta ett par timmar så é den igång igen håller ca 1-3v beroende på temp inne brukar leda slangen till en luftsten av citronträ ger fina små bubblor

Annons