AKVARISTISKA ENGAGEMANG
När Aquascapers of Sweden startades så satte vi ganska så ambitiösa mål för laget, vi ville synliggöra akvaristiken och därmed förhoppningsvis locka fler utövare till hobbyn, inspirera fler akvarister till att prova på Aquascaping och vi ville bidra till att sätta svensk akvaristik på världskartan. Skälen till att vi ville dra vårt strå till stacken mot dessa mål var flera men kanske kan det sammanfattas med att desto fler utövare vi är och desto mer vi syns i positiva sammanhang desto större blir vårt utrymme och våra möjligheter inom hobbyn. Tänker att jag skriver mer om dessa tankar, hur vi etablerade laget, hur vi arbetat med vår visualisering och vilka effekter vi noterat i ett senare inlägg.
För min egen del så har arbetet med AoS genererat en massa spännande möjligheter, upplevelser och relationer med fantastiska människor. Tänkte sammanfatta en del av det jag har förmånen att få göra i akvaristikens tecken nedan.
Relationer och fysiska träffar
Om jag skulle tvingas välja bort allt som akvaristiken gett mig till förmån för en enda sak så är det helt utan tvekan alla relationer jag skulle behållt. Tack vare akvaristiken så har jag fått lära känna väldigt många fantastiska människor. De allra första relationerna med likasinnade stod Zoopet för som ju rymmer varma och omtänksamma personligheter som Johnny, Mats, Pia och många fler.
AoS har sedan introducerat mig för likasinnade, både kända och okända namn, världen om via både social medier men också på fysiska träffar. En träff jag sent kommer glömma var Scapetour där scapers från hela världen umgicks och scapade under ett par dagar i Holland förra året. Ordet familje kanske är i starkaste laget men vi är numera en grupp på ca 40-50 scapers från jordens alla hörn med en väldigt familjär känsla.
Nedan en bild från en tävling som genomfördes under träffen där man parades ihop med en scaper från någon annan plats i världen. Ghazanfar och jag lyckades att knipa andra platsen i den tävlingen och min lagkompis Christian Brams med sin partner första platsen. Även om nu allt bara var på skoj så var det var verkligen så sjukt kul att vi från lilla Sverige lyckades så bra bland alla dessa begåvade scapers. (Vinnarna röstades fram av alla deltagare)
Föreläsningar
Ett annat sätt att få träffa likasinnade är genom de föreläsningar jag håller. Det här är verkligen det roligaste jag vet, att få resa runt till olika föreningar i Norge och Sverige, få möta så många nya spännande människor och få prata om sådant som jag och de som lyssnar är intresserade av. Jag fullständigt älskar den typen av interaktion mellan likasinnade.
Fackmässor
Som lag så bjuds AoS in till fackmässor så som den nordiska fackmässan för Zoobranschen, Zoorfexpo. Vår monter på mässan 2017 i Stockholm blev faktiskt belönad med mässans bästa monter, sjukt kul. På just dennas specifika mässa körde vi live-scaping under två dagar där vi scapade 6 akvarier som lottades ut till besökarna när vi var klara. Vi höll även föreläsningar på cafe-scenen, jag pratade om hur man som zoo-butik kan arbeta med sociala medier.
Nästa inplanerade mässa är Interzoo i Tyskland 8-11 maj. Exakt vad vi kommer ha för roll där ännu inte klart.
https://www.interzoo.com. Vad som är klart är att det kommer arrangeras en stor scaping träff på plats med inresta scapers från hela världen. Ser väldigt mycket fram emot att få träffa "familjen" igen.
Workshops
Live scaping och workshops är något som vi gör lite då och då i olika sammanhang. Tanken med dessa är att vi under tex en halvdag bygger ett eller flera kar på någon form av tillställning och där byggnationen görs framför en publik som mer än gärna får interaktera i vårt arbete. Nedan en bild på ett sådant kar som Christian Brams och jag byggde på en tillställning förra året. Detta karet blev också utlottat och vunnet av en av tillställningens besökare.
Specialprojekt
Lite då och då får vi förfrågningar om att projektleda och inreda större utställningskar. Hittills har vi valt att tacka ja till endast ett sådant projekt eftersom dessa är väldigt tidskrävande. Det projekt vi har tackat ja till är det stora scape-karet vi arbetar på i Kosta, Småland. Karet är 6 meter långt, 1 meter djupt och 80 cm högt. Karet och all teknik är på plats men tyvärr står projektet still just eftersom rötterna är försenade från leverantören i Kina. Hoppas dock vi kan komma igång med inredningen ganska så snart. I övrigt så projektleder vi hela projektet vilket inkluderar akvarie och akvarieteknik, rörläggeri, el, inbyggnation, drifts och underhållsavtal med lämplig partner etc etc. Jag jobbar just nu även med en kommunikstionsplan som beskriver hur vi kommer kommunicera runt detta projekt.
Arrangera tävlingar
Att arrangera tävlingar kan vara ett bra sätt att få fler intresserade av AS. Nedan en bild från den tävling vi arrangerade på en mässa i Oslo förra året. De allra flesta som var med och tävlade hade aldrig provat på AS tidigare. Det syntes inte i resultat, alla var riktkgt duktiga. Väldigt kul var att hälften av de deltagande faktiskt var tjejer.
Såhär såg det ut när de var klara.
NCS Styrelse
Valde även för något år sedan att engagera mig i föreningslivet, detta eftersom jag tycker att föreningar fortsatt har en viktig roll inom hobbyn men de allra flesta är rätt dåliga på att marknadsföra sig och varför man som akvarist skall delta i en föreningsverksamhet. Valde därför att ansluta till Nordiska Ciklidsällskapet, NCS och då kanske inte för att just ciklider är det viktigaste för mig utan snarare för att det är en förening som arbetar tvärs över hela norden och som med sitt arbete gynnar hobbyn i stort oavsett inriktning. Min roll i NCS är vice ordförande och kommunikationsansvarig. Under ledning av ordförande David Rejdemyhr tillsammans med en i övrigt drivande styrelse så har föreningen vänt en mångårig nedåtgående trend till en betydligt mer positiv utveckling. Är du inte redan medlem så föreslår jag att du tar en titt på alla de förmåner som ingår i medlemskapet
https://www.ciklid.org/index.php?option=com_content&view=article&id=3
Produktutveckling
Lite vid sidan om allt annat så har vi även tittat lite på hur vi skulle kunna bidra till hobbyns utveckling genom olika sorters produktutveckling. En av de saker vi gjort är att tillsammans med Kosta Boda producera en prototyp på en svensk wabi-kusa skål. Vi visade upp denna på en branschmässa förra året med en hel del positiv feedback. Kanske gör vi något mer av detta, vi får se.
Dommare
Som ett bekant namn i scapingvärlden så får jag även förfrågningar om att döma olika tävlingar. Dömde bland annat Nordic Scapers Hardscape Contest, NSHC, förra året. Det är verkligen jättekul men också betydligt mer jobb än vad man kan föreställa sig så jag får se hur jag gör med uppdrag som detta i fortsättningen.
https://www.facebook.com/Nordicscapershardscapechallenge/
Ja men det summerade nog hyggligt hur jag håller mig sysselsatt med min hobby utöver de egna karen och scapingprojekten. Skall bli spännande att se vad framtiden har att erbjuda :)