Vestlie's akvaristiska anteckningar

#1 - 14 februari 2018 19:09
Vestlie's akvaristiska anteckningar
#2 - 14 februari 2018 19:47
INLEDNING
Var väldigt länge sedan jag skrev på Zoopet men har halkat in här lite då och då och varje gång jag besökt forumet så har tanken kittlat mig, borde jag inte börja skriva på Zoopet igen? Gillar ju i grunden formen för skrivande där ens "loggbok" kan kombineras med interaktion med andra likasinnade i ett lagom tempo. Nu är kanske inte lagom det rätta ordet för att beskriva mig och och mitt engagemang i olika frågor men jag har ändå genom åren trivts väldigt bra på Zoopet.

Har haft ett antal tankar om vad jag skulle vilja skriva om men nu när väl beslutet togs idag att jag faktiskt vill börja skriva igen så kom jag också fram till att "varför bestämma inriktning?", varför inte helt enkelt bara öppna ett klotterplank där jag kan skriva av mig om allt mellan himmel och jord som berör akvaristiken? Kanske inte det bästa för eventuella läsare som intresserat sig lite extra för specifika områden inom akvaristiken och vill hitta trådar att följa inom det specifika området men det kommer nog passa mig som handsken. Om jag skulle få frågan här och nu om vad jag kommer skriva om så kommer det nog bli en hel del reflektion och analys, teknik, beteenden, om Aquscapers of Sweden och lagets resa, min egen resa som akvarist, skildringar från mina olika engagemang inom hobbyn, fotografering och en massa annat smått och gott. Vi får väl helt enkelt se vad som dyker upp på näthinnan härnäst. Har dock som tanke att vid de tillfällen då jag vill skriva av mig kring något specifikt ämne också inleda med en RUBRIK kopplat till texten.

Valda att kalla tråden för akvaristiska anteckningar eftersom det varken kommer vara en regelbunden loggbok eller som sagt knutet till ett specifikt ämne utan tvärtom så kommer inläggen vara väldigt oregelbundna och handla om allt från historia, till nutid och framtid. Det tror jag kommer passa min relativt defragmenterade hjärna och mitt hyggligt uppbokade schema.

Avslutar detta första inlägg med en bild på det kar som installerades hemma ganska nyligen och som jag nu arbetar med för fullt.

Må så gott så kanske vi hörs längre fram i tråden :)

/Tommy

Attachment
#3 - 14 februari 2018 19:53
Ska bli mycket kul att följa! Inte minst för att se vad som händer med det oerhört imponerande karet du lutar dig mot på bilden.
#4 - 14 februari 2018 20:23
Jättekul att du är här igen, låter som om detta blir en tråd där jag kan lära mig massor, om inte annat är det jätte inspirerande att få följa med på din resa igen, dina tidigare projekt har jätt mig massor. Kul att du börjar skriva här igen. Välkommen tillbaka.
#5 - 15 februari 2018 06:11
Oj, mäktigt kar med sköna mått. Spännande tråd med gott och blandat som det verkar. Blir intressant och säkert lärorikt att följa.
#6 - 15 februari 2018 06:46
[QUOTE=jolindse;n2380347]Ska bli mycket kul att följa! Inte minst för att se vad som händer med det oerhört imponerande karet du lutar dig mot på bilden.[/QUOTE]

Har kommet en bit på väg med det karet så kommer absolut skriva några rader om det :).
#7 - 15 februari 2018 06:54
[QUOTE=Ekenberg;n2380350]Jättekul att du är här igen, låter som om detta blir en tråd där jag kan lära mig massor, om inte annat är det jätte inspirerande att få följa med på din resa igen, dina tidigare projekt har jätt mig massor. Kul att du börjar skriva här igen. Välkommen tillbaka.[/QUOTE]

[QUOTE=Sleaper;n2380357]Oj, mäktigt kar med sköna mått. Spännande tråd med gott och blandat som det verkar. Blir intressant och säkert lärorikt att följa. [/QUOTE]

Hur lärorikt det kommer bli får framtiden utvisa, misstänker att det kommer bli stor övervikt av tankar och reflektioner och kanske inte så mycket fakta och vetenskap :).
#8 - 15 februari 2018 07:54
Halloj Tommy!
Det är riktigt härligt att se dig på forumet igen!

Såg i någon tråd du skrev i att du har Altum i ett nytt kar. Är det karet på bilden? Vilka mått är det?

Som sagt, kul att du drar igång en tråd, i vilken mycket säkerligen kommer att avhandlas. Skall bli intressant att hänga med!
:)
#9 - 15 februari 2018 08:06
FRÅN KLARHET TILL KLARHET
För de av er som känner mig så vet ni att jag tidigare var totalt insnöad på diskus, en fisk som fortfarande ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag spenderade under min tid som entusiastisk diskusförvaltare väldigt mycket tid tillsammans med min tidigare diskusgrupp, läste stora mängder text (fakta som tycken) och jag skrev ett oansenligt antal poster om min diskusresa här på Zoopet.

Till skillnad från relativt många man stöter på inom hobbyn som tycker det är en tråkig och långsam varelse och som jämför underhållningsvärdet i ett diskusakvarium med att i tysthet beskåda färgen som torkar på en vägg så tycker jag precis tvärtom. Diskus är en fascinerande fisk som det är väldigt spännande att följa och då både individen såväl som gruppens utveckling. Min egen högst ovetenskapliga tanke kring dessa två lägers så skilda synsätt är att diskus inte bara är en fisk man tittar på utan man behöver nog umgås med den för att fascineras av dens beteende och om man då dessutom införskaffar fisken enkom för dens yttre och för att ha den som en inredningsdetalj, ja då kommer fisken behov och utveckling ganska snabbt krocka med akvaristens förväntan. Det här är säkert ett ämne jag kan komma att snöa in på senare i den här projekttråden.

För några år sedan halkade jag dock in på det här med Aquascaping (AS) och blev totalt fast, utan att tråka ut er med allt som gjorde att jag fastnade för just denna gren inom hobbyn så kan man väl kort sammanfatta min förtjusningen för AS med orden; Skapande, estetik, fotografering, balans och teknik. I begreppet teknik lägger jag både teknik i form av prylar men också teknik i form av kunskap och metoder när det kommer till hur man skapar djup, rätt proportioner, jobbar med gyllene snittet, fokuspunkter etc etc.

Akvaristik kan vara tidskrävande, det behöver självklart inte vara det men mitt sätt att utöva hobbyn tenderar till att kräva en del tid. Kände därför för ett par år sedan att jag stod inför ett vägval, fortsätta hålla diskus eller satsa fullt ut på AS. Att göra de både två samtidigt och halvhjärtat var för mig inget alternativ. Jag valde då AS, något som jag aldrig ångrat då det gett så oerhört mycket tillbaka, även om jag aldrig släppt faschinationen för diskus i tanken.

Har sedan dess drömt om att få kombinera de två men trotts att min inre röst under en längre tid försökt övertyga mig om att det kan bli hur bra som helst så har min logik alltid stoppat mig. Det är banne mig inte lätt att få till ett bra scapingkar med diskus som invånare. Det var faktiskt till och med så att när jag nu köpte mitt nya scapingkar med dimensioner som är lite crazy för just scaping så var en av mina tanka att just kombinera AS med diskus.

Jag påbörjade bygget av det nya karet, satte hardscapen, planterade och…

…men herregud här måste det ju gå skalare! Här måste införskaffas Altum.

Jag har aldrig haft skalare tidigare, kan relativt lite om de men det fanns ingen tvekan inom mig när jag såg hur karet utvecklades allt eftersom jag byggde det. Det var nästan som om karet berättade för mig vad för fisk det ville skulle flytta in när jag var klar med inredningen.

Har nu haft en grupp unga fiskar hemma i några veckor, en grupp som försiktigt och sakteligen börjar känna sig hemma och shit så bra det blev. Tänker då i första hand inte på den estetiska matchningen mellan fisk och scape, vilken såklart är oklanderlig
#10 - 15 februari 2018 08:13
För de av er som känner mig så vet ni att jag tidigare var totalt insnöad på diskus, en fisk som fortfarande ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag spenderade under min tid som entusiastisk diskusförvaltare väldigt mycket tid tillsammans med min tidigare diskusgrupp, läste stora mängder text (fakta som tycken) och jag skrev ett oansenligt antal poster om min diskusresa här på Zoopet.

Till skillnad från relativt många man stöter på inom hobbyn som tycker det är en tråkig och långsam varelse och som jämför underhållningsvärdet i ett diskusakvarium med att i tysthet beskåda färgen som torkar på en vägg så tycker jag precis tvärtom. Diskus är en fascinerande fisk som det är väldigt spännande att följa och då både individen såväl som gruppens utveckling. Min egen högst ovetenskapliga tanke kring dessa två lägers så skilda synsätt är att diskus inte bara är en fisk man tittar på utan man behöver nog umgås med den för att fascineras av dens beteende och om man då dessutom införskaffar fisken enkom för dens yttre och för att ha den som en inredningsdetalj, ja då kommer fisken behov och utveckling ganska snabbt krocka med akvaristens förväntan. Det här är säkert ett ämne jag kan komma att snöa in på senare i den här projekttråden.

För några år sedan halkade jag dock in på det här med Aquascaping (AS) och blev totalt fast, utan att tråka ut er med allt som gjorde att jag fastnade för just denna gren inom hobbyn så kan man väl kort sammanfatta min förtjusningen för AS med orden; Skapande, estetik, fotografering, balans och teknik. I begreppet teknik lägger jag både teknik i form av prylar men också teknik i form av kunskap och metoder när det kommer till hur man skapar djup, rätt proportioner, jobbar med gyllene snittet, fokuspunkter etc etc.

Akvaristik kan vara tidskrävande, det behöver självklart inte vara det men mitt sätt att utöva hobbyn tenderar till att kräva en del tid. Kände därför för ett par år sedan att jag stod inför ett vägval, fortsätta hålla diskus eller satsa fullt ut på AS. Att göra de både två samtidigt och halvhjärtat var för mig inget alternativ. Jag valde då AS, något som jag aldrig ångrat då det gett så oerhört mycket tillbaka, även om jag aldrig släppt faschinationen för diskus i tanken.

Har sedan dess drömt om att få kombinera de två men trotts att min inre röst under en längre tid försökt övertyga mig om att det kan bli hur bra som helst så har min logik alltid stoppat mig. Det är banne mig inte lätt att få till ett bra scapingkar med diskus som invånare. Det var faktiskt till och med så att när jag nu köpte mitt nya scapingkar med dimensioner som är lite crazy för just scaping så var en av mina tanka att just kombinera AS med diskus.

Jag har aldrig haft skalare tidigare, kan relativt lite om de men det fanns ingen tvekan inom mig när jag såg hur karet utvecklades allt eftersom jag byggde det. Det var nästan som om karet berättade för mig vad för fisk det ville skulle flytta in när jag var klar med inredningen.

Har nu haft en grupp unga fiskar hemma i några veckor, en grupp som försiktigt och sakteligen börjar känna sig hemma och shit så bra det blev. Tänker då i första hand inte på den estetiska matchningen mellan fisk och scape, vilken såklart är oklanderlig
#11 - 15 februari 2018 08:15

#12 - 15 februari 2018 08:22

Har nu haft en grupp unga fiskar hemma i några veckor, en grupp som försiktigt och sakteligen börjar känna sig hemma och shit så bra det blev. Tänker då i första hand inte på den estetiska matchningen mellan fisk och scape, vilken såklart är oklanderlig ;), utan snarare på att det känns som att jag faktiskt fått hem en grupp fiskar som kommer ge mig precis samma behag, stimulans och utmaning som diskusen tidigare gjorde. Mycket baseras såklart än så länge på känslor och inte så mycket på fakta men jag tror mig redan nu se tendenser till att jag här kommer få följa samma komplexitet och utmaning när det kommer till såväl individen som gruppens utveckling.

Måste samtidigt säga att det är med stor respekt men kanske med ett lite större självförtroende, jag nu antar utmaningen att kombinera AS med en vacker men lite krävande fisk som detta men det är väl det som gör det så stimulerande misstänker jag. Tänk om jag genom detta trotts allt lyckas kombinera min fascination för vissa fiskarter med kärleken till aquascaping, det vore ju helt underbart.

Om jag är nöjd? Sover Dolly Parton på rygg? Skiter björnen i skogen?

Attachment
#13 - 15 februari 2018 09:11
Intressant tråd, spännande läsning att följa. Mycket vackert Altum foto!
#14 - 15 februari 2018 10:49
Gott att se dig igen!
#15 - 15 februari 2018 11:01
HEJ!
Det är rätt så sjyssta mått på det akvariet.
Även om jag delvis tänker annorlunda, känner jag sympati med ditt tänk.
"Halvtumsskalarer" är himla trevliga, har haft sådan i alla fall två perioder, den första perioden tillsammans med fullvuxna "vanliga" skalarer.
men dom käkade upp mina neon- och kardinaltetror som jag då även hade i olika omgångar.
Men klart, lugna någorlunda sävliga fiskar, det händer lika mycket i akvariet som i den där TV-serien som nu går på Kunskapskanalen där två pensionärer åker båt på diverse kanaler och pratar om Shakespeare, vackra bilder, litet snack men noll aktion. Men det är väl så man skall ha det i ett akvarium!?
Om man vill ha lugn och ro skall man undvika fiskar som stör, (kanske [COLOR=#337ab7]Acipenser sinensis).[/COLOR] [:-160]
Skall bli intressant att läsa i denna tråden framöver!
#16 - 15 februari 2018 12:06
[QUOTE=Mats Bryzell;n2380363]Halloj Tommy!
Det är riktigt härligt att se dig på forumet igen!

Såg i någon tråd du skrev i att du har Altum i ett nytt kar. Är det karet på bilden? Vilka mått är det?

Som sagt, kul att du drar igång en tråd, i vilken mycket säkerligen kommer att avhandlas. Skall bli intressant att hänga med!
:)[/QUOTE]

Tjena Mats. Ja det var ett tag sedan jag skrev här sist men när lusten uppenbarar sig så gäller det att tillfället i akt. Har dessutom passat på att ta ut några lediga dagar denna veckan, såhär under grabbens sportlov, så det finns en risk för att det blir flera inlägg innan veckan är slut. Ett inlägg om mitt största kar, hur det kom till, tillhörande teknik etc kommer nog redan innan dagens slut om inte tiden tas till anspråk av annat :).
#17 - 15 februari 2018 12:07
[QUOTE=ICC;n2380376]Intressant tråd, spännande läsning att följa. Mycket vackert Altum foto![/QUOTE]

Tack, kul att du gillar bilden :)
#18 - 15 februari 2018 12:07
[QUOTE=PiaJo;n2380379]Gott att se dig igen! [/QUOTE]

Äsch då var väl inte så länge sedan vi sågs Pia :)
#19 - 15 februari 2018 12:32
Härlig utmaning med ett sådant rejält kar! Och vackra skalarer, förstår att dessa gör sig fint i ett så pass högt kar. Tycker mig skymta en tetrastjärt till höger. Vill nog se en helbild på karet i dess nuvarande status, om det går för sig, tack. :)
#20 - 15 februari 2018 14:40
[QUOTE=Björn J.;n2380381]HEJ!
Det är rätt så sjyssta mått på det akvariet.
Även om jag delvis tänker annorlunda, känner jag sympati med ditt tänk.
"Halvtumsskalarer" är himla trevliga, har haft sådan i alla fall två perioder, den första perioden tillsammans med fullvuxna "vanliga" skalarer.
men dom käkade upp mina neon- och kardinaltetror som jag då även hade i olika omgångar.
Men klart, lugna någorlunda sävliga fiskar, det händer lika mycket i akvariet som i den där TV-serien som nu går på Kunskapskanalen där två pensionärer åker båt på diverse kanaler och pratar om Shakespeare, vackra bilder, litet snack men noll aktion. Men det är väl så man skall ha det i ett akvarium!?
Om man vill ha lugn och ro skall man undvika fiskar som stör, (kanske [COLOR=#337ab7]Acipenser sinensis).[/COLOR] [:-160]
Skall bli intressant att läsa i denna tråden framöver!
[/QUOTE]

Här skiljer sig nog våra åsikter åt något. Jag kan nämligen uppleva det som massor med action i ett kar med en grupps diskus eller skalare. Mer om kanske längre fram :)
#21 - 15 februari 2018 16:57
MINA AKVARIUM - del 1 (av 2)
Har sedan länge landat i att två kar i lite olika storlekar är ganska lagom för mig. Har haft fler men då övergår njutningen strax i en känsla av måsten, men att ha fler än bara ett är rätt trivsamt också eftersom en del av det roliga med just Aquascaping är själva skapandet av ett nytt kar och en ny miljö och med tanke på att varje kar tar runt ett halvår att få klart så skulle det bli lite trist med bara ett.

Fram tills för ca en månad sedan så var mitt huvudkar ett Optiwhite rimless kar med måtten 151*51*40 cm (längd*djup*höjd) vilket ger en volym på strax över 300 liter. Beställde detta med just dessa specifika måtten eftersom karet då passade som handsken på en Juwel rio 450 bänk, en vad jag tycker prisvärd, snygg och praktisk möbel. Har för mig att bänken heter SBX rio 450. Ja just det, vad fasiken betyder rimless och optiwhite tänker du kanske? Det gjorde i alla fall jag när jag började med akvaristik.

Jo rimless betyder helt enkelt att det är ett kar helt utan ram och stag. Visst är det en term som även används tex på glasögon? Spana in bilderna på mitt nyaste kar lite längre ned i den här tråden så tror jag det framgår bra hur karet ser ut utan dessa atraljer.

Optiwhite innebär i praktiken att det är ett extra klart glas med lågt järninnehåll och mycket hög ljustransmission. Som kan ses på bilden nedan så gör det glaset betydligt mindre grönt. Har man ett litet kar med relativt tunt glas så vete sjutton hur stor skillnad man ser med blotta ögat men desto tjockare, ja desto mer syns det.

Attachment

Rio bänken jag hade till det här karet var av den gamla modellen så det var två luckor men öppet i mitten. Den öppna sektionen passade jag på att nyttja till ett litet kar. Även detta kar specialbeställt för att passa just det måttet. Lämnade 5-6cm bakom karet för att få plats för filterslangar, slang för co2 etc. Lägger med en bild nedan på hur detta såg ut. Målade även bakglaset på det karet med svart akrylfärg, det gjordes efter att nedan bild var tagen.

Attachment

Det var i detta 300 liters kar som bland annat dessa två projekt gjordes:

Attachment

Attachment

Men som jag beskrev i ett tidigare inlägg så fanns där en dröm om att få kombinera AS med diskus vilket inte skulle vara möjligt i ett kar som detta med sin låga höjd på 40 cm så högt upp på önskelistan stod ett nytt och större kar. Samtidigt som drömmen om tillväxt fanns så kunde jag hårt konstatera att utrymme för ett större kar i vardagsrummet var det värre med. För det är nämligen ytterligare en sak jag kommit fram till genom mina projekt, om inte akvariet står i vardagsrummet där jag tillbringar större delen av min tid när jag är hemma, ja då får det inte den uppmärksamhet det förtjänar och som en följd lyckas jag mindre bra med innehållet. Kan kanske låta på gränsen till maniskt men är jag hemma ja då sitter jag framför akvariet på ett eller annat sätt oavsett om jag jobbar, sitter framför TVn eller umgås med familjen. (om jag inte är i köket och gör mat eller sover). Nu är vi på väg över i ett helt annat ämne än en beskrivning av mina kar men det är just dessa timmar av umgänge med karet som gör att jag allt som oftast fångar upp förändringar i beteenden hos såväl fisk som växt i ett tidigt skede. Tillbaka till drömmen om det ny karet :).

Eftersom Juwelbänken passade som handsken där den stod så var det till att jobba på höjden istället för längden. Beställde därför ett nytt Optihwite kar med samma bottenmått som det gamla karet, dvs 151*51cm men istället för 40cm högt så blev detta 70cm högt. Volymen på karet blev nu då istället ca 540 liter. Men eftersom jag självklart även ville ha detta rimless så började det nu bli spännande eftersom belastningen blir så pass stor på glaset men en höjd som detta och där det inte finns några stag eller liknande som förstärker. Karet byggdes därför med 19mm OW glas vilket inte bara gjort det skapligt stabilt men också utmanande att bära in i lägenheten. Bara glaset väger en bit över 200kg. Phu, tungt var det.

Nedan en bild på karet där jag tror både glastjockleken och vad rimless innebär framgår.

Attachment

När jag ändå bytte ut karet så passade jag även på att byta ut bänken till den nya modellen av Rio SBX 450 eftersom den numera har tre luckor och dessutom så är de två yttersta skåpen större än de gamla eftersom de nu bygger hela bänkskivans längd. Så förutom att skåpet blivit rymligare så tycker jag nog att den även har blivit snyggare.

Förutom att byta bänk och kar så krävde uppgraderingen även ett byte av belysning. Att trycka ljuset genom potentiellt 70 cm vatten utan att försvåra för nyttjande av krävande växter, bottentäckare etc erfordrar en bra belysning. På detta spenderade jag ganska mycket tid, tog hjälp av det nätverk jag haft förmånen att få bygga upp i världen inom segmentet AS. Efter en tid kunde jag konstatera att det fanns många belysningar som enligt tyckare borde lösa uppgiften men egentligen bara två fabrikat som även gång på gång bevisat det i praktiken. Dessa var Kessil och AI Hydra. Det sistnämnda egentligen en saltvattensbelysning men som används av många aquascapers med stor framgång. Mitt val föll på AI Hydra.

Nedan en bild på nya bänken med karet och Hydra lamporna.

Attachment

Tänker att jag stoppar där, tar en paus innan jag i ett nytt inlägg beskriver teknikvalen och mitt andra lite mindre kar...

#22 - 15 februari 2018 17:02
Hur kul som helst att få följa med på din resa Tommy :)

//Inger
#23 - 15 februari 2018 17:32
Mycket intressant och kunskapsgivande. Folkbildning på hög nivå för en gamling som undertecknad. Tack, tack...
#24 - 15 februari 2018 17:52
Mycket intressant. Ser ett kattträd i bakgrunden på bilden med karet på golvet - har du inga problem med katt som tycker att ett öppet kar ser spännande ut? Smart att använda Juwels möbler för ett eget kar. Antar att det kostar lite att måttbeställa ett men det känns ju klockrent att ange måtten istället för att anpassa sig till vad som erbjuds. Fick för mig att Juwels möbler var anpassade till just deras kar med deras mittstag i underkant (iaf såg det ut så på mitt Lido 200).

Blir oerhört avundsjuk på ordningen i skåpet. Min bänk som från början kändes så rymlig är nu helt överbelamrad med saker.
#25 - 15 februari 2018 18:00
jolindse: När jag hade lägre kar så hoppade katterna gärna upp på dem men med Riot blir det väl högt för dom. Antar att det blir likadant med Tommys höga kar.
Tack för bilderna, dina ASs är en fröjd för ögat! Håller med att den nya bänken är snyggare, blir lätt ett rörigt intryck med den gamla hyllan i mitten och prylarna som lätt placeras där. Men att ha ett mindre kar där var ju en ide’.
#26 - 15 februari 2018 18:36
Tyckte det såg djupare ut på första bilden, men 70cm högt är rejält. Får ha lite orangutangarmar där.-). Vad tänker du om att vikten blir högre med det karet än om det skulle stått ett Rio 450 på bänken? Eller så är det jag som räknat galet. Verkar vara grymt tryck i dom armaturerna förresten, hade varit intressant med lite info om dessa.
#27 - 15 februari 2018 19:10
Underbart Tommy , att få vara med på resan. Du skriver på ett sättsom gör det lättförståeligt även för oss som inte ännu har börjat med AS. Antar att vi blir många nu som blir sugna att börja.

Sedan håller jag ju helt med om att diskus nog tillhör de mer spännande fiskar att följa i ett kar, händer något hela tiden, man måste bara ge sig tiden att se det.
#28 - 15 februari 2018 19:34
[QUOTE=Rufus;n2380388]Härlig utmaning med ett sådant rejält kar! Och vackra skalarer, förstår att dessa gör sig fint i ett så pass högt kar. Tycker mig skymta en tetrastjärt till höger. Vill nog se en helbild på karet i dess nuvarande status, om det går för sig, tack. :)[/QUOTE]

Det är ju inte så biotopiskt kanske men de går tillsammans kongotetror. Valde dessa eftersom jag ville ha någon annan fisk med annan form och beteende än skalaren men som fortfarande är ganska lugn. Helbild på karet?? [:O] det har jag ju inte visat för någon ännu :d
#29 - 15 februari 2018 19:34
[QUOTE=Inger H;n2380404]Hur kul som helst att få följa med på din resa Tommy :)

//Inger[/QUOTE]

Kul att få hänga här igen Inger :)
#30 - 15 februari 2018 19:35
[QUOTE=Camenius;n2380418]Mycket intressant och kunskapsgivande. Folkbildning på hög nivå för en gamling som undertecknad. Tack, tack...[/QUOTE]

Kul att du tycker så, uppmuntrande att skriva då :)
#31 - 15 februari 2018 19:47
[QUOTE=jolindse;n2380420]Mycket intressant. Ser ett kattträd i bakgrunden på bilden med karet på golvet - har du inga problem med katt som tycker att ett öppet kar ser spännande ut? Smart att använda Juwels möbler för ett eget kar. Antar att det kostar lite att måttbeställa ett men det känns ju klockrent att ange måtten istället för att anpassa sig till vad som erbjuds. Fick för mig att Juwels möbler var anpassade till just deras kar med deras mittstag i underkant (iaf såg det ut så på mitt Lido 200).

Blir oerhört avundsjuk på ordningen i skåpet. Min bänk som från början kändes så rymlig är nu helt överbelamrad med saker. [/QUOTE]

Om man håller sig till inte allt för extrema mått så är det faktiskt inte särskilt dyrt att beställa måttanpassat. Det som ganska få vet är att du kan nästan gå till vilken zoo-butik som helst och beställa måttanpassade Optiwhite akvarier eftersom Imazo (som är Nordens största zoo-grossist och som väldigt många zoo-butiker beställer hem sina prylar ifrån) har detta i sitt sortiment. De är visserligen inte världsklass i finish men om man inte behöver ha det absolut bästa så tycker jag de är prisvärda. Vill man däremot ha ett kar som det jag nu köpt hem, med den höjden, rimless och tjockleken av glas ja då kostar det en slant.

Juwels bänkar har ju bara en rak skiva så dessa kan du ställa andra kar på om du vill.
#32 - 15 februari 2018 19:48
[QUOTE=Rufus;n2380421]jolindse: När jag hade lägre kar så hoppade katterna gärna upp på dem men med Riot blir det väl högt för dom. Antar att det blir likadant med Tommys höga kar.
Tack för bilderna, dina ASs är en fröjd för ögat! Håller med att den nya bänken är snyggare, blir lätt ett rörigt intryck med den gamla hyllan i mitten och prylarna som lätt placeras där. Men att ha ett mindre kar där var ju en ide’. [/QUOTE]

Bänk och kar bygger 1,50 på höjden så inga problem med våra katter :)
#33 - 15 februari 2018 19:54
[QUOTE=Sleaper;n2380422]Tyckte det såg djupare ut på första bilden, men 70cm högt är rejält. Får ha lite orangutangarmar där.-). Vad tänker du om att vikten blir högre med det karet än om det skulle stått ett Rio 450 på bänken? Eller så är det jag som räknat galet. Verkar vara grymt tryck i dom armaturerna förresten, hade varit intressant med lite info om dessa.[/QUOTE]

Ja det är inte helt lätt att nå botten, kör med extra långa saxar när jag skall trimma bottentäckaren :).

Maxvikten för SBX 450 enligt tillverkaren är 1200kg så det bör inte vara något problem även om man belastar det med ett tyngre kar än Juwels egna. Tänkte precis som du så jag kollade upp det innan jag köpte bänk och kar :)

Här kan du läsa mer om belysningen. De heter Aquaillumination Hydra 52 HD. http://www.aquaillumination.com/lighting/hydra/
#34 - 16 februari 2018 07:39
Kul tråd! Den ska jag följa!
#35 - 16 februari 2018 08:41
MINA AKVARIUM - del 2 (av 2)
Fortsätter beskrivningen av mina två akvarium genom att först snabbt gå genom de teknikval jag gjort till det stora karet.

Till filtrering har jag valt JBLs ytterfilter e1902, vilket är JBL's största ytterfilter. (1902 är en uppgradering äv 1901 med några mindre modifikationer). Ett i mitt tycke prisvärt filter där man får ett lättskött filter med stor filtermassa till en hygglig peng. Filtret har dessutom hjul vilket i kombination med snabbfästen gör de behändiga att arbeta med (Har även haft bland annat fx6 som jag tyckte var betydligt bökigare att underhålla). Men det är också ett filter som låter mer än vad de dyrare alternativet som tex Eheim gör. Tycker man finish är viktigt så är det dessutom "plastigare" än både Eheim och FX6:orna.

Attachment

Nu har jag förmånen att vara sponsrad av JBL, mer om detta i något framtida inlägg om AoS och vårt arbete med att ragga sponsorer och varför detta var viktigt för oss, så det blir ju följaktligen en del JBL prylar till mina projekt. När det kommer till fitrering så körde jag dock JBLs filter, just av dessa nämnda skäl, långt innan någon sponsring var aktuell så dessa filter skulle jag välja oberoende av sponsorskapet.

För att tillföra CO2 till akvariet har jag en 5kg co2 flaska. Till detta karet har jag även åter tagit i bruk en PH-controller, alltså en dator som elektroniskt mäter PH värdet i akvariet och utifrån detta reglerar CO2 tillförseln till akvariet. De är lite omständiga att jobba med, sensorn behöver tex kalibreras i särskilda vätskor regelbundet så under "normala" förhållande så rekommenderar jag ett enklare system där man reglerar CO2 halten i karet med hjälp av en bubbelräknare och en dropchecker. Jag har dock några förutsättningar i detta kar som gjort att jag valt att anta det lite extra arbetet (och risker) det innebär att köra med controller. Den största anledningen är att jag har sjukt mjukt vatten (lågt KH) där jag bor så jag får väldigt snabbt svajiga PH värden och som en följd av detta toffsalger. Jag tillför dessutom sådana mängder CO2 så att försöka räkna bubblor i en bubbelräkanre är helt omöjligt :). Som kuriosa kan nämnas att jag genom CO2 tillförseln trycker ned PH:et till ca 6,1 vilket borde vara trivsamt även för Altumen.

Attachment

I mina tidigare kar så har jag kört med någon form av diffusor placerad i karet för att lösa upp CO2. Denna gången ville jag dock minimera antalet prylar i karet så jag bestämde mig för att testa en inline diffusor. Detta är en diffusor som man kopplar direkt på ut-slangen från filtret. Läste en del innan jag skaffade den där många skrev att de inte var helt nöjda med den eftersom den skapade en dimma med pyttebubblor i karet. Det är inte något jag märkt överhuvudtaget, tvärt om så är vattnet kristallklart till skillnad från tidigare lösningar jag haft så jag är verkligen supernöjd . En helt ovetenskaplig tanke jag har är om de som upplevt problem med detta monterat diffusorn för nära utblåset varpå CO2 inte ännu hunnit lösas upp innan den når karet?

Attachment

Utöver detta karet så har jag även ett mindre som bygger lite på samma principer. Det är en Juwel bänk men denna gång den mindre Lido 120 bänken. Även här har jag måttbeställt karet där jag jobbat lite extra med höjden. Karet är ett rimless med måtten 61x41x70cm, vilket ger en volym på ca 175 liter, limmat med 12mm OW glas. Filtrering och CO2 är mer eller mindre det samma som i det stora karet men i lite mindre skala. (Medveten om att nedan bild är lite väl "reklamig" men det var den enda bilden jag hittade på hela karet). Detta kar har jag nu ståendes i min lägenhet i Oslo så att jag har något att pilla med på kvällarna när jag bor där.

Attachment
#36 - 16 februari 2018 09:02
Mycket trevlig tråd på forumet. Kul att du går på djupet och berättar om din utrustning/teknik. Även en eloge att du förklarar vad vissa förkortningar står för. Förstår att det är lätt att slänga sig med förkortningar, tex OW, när man är en akvarist som varit med ett tag. Och det är ju inte alltid så lätt att hänga med i inläggen om man är ny inom hobbyn. Toppen-tråd!
#37 - 16 februari 2018 09:07
Trevlig läsning! Kul att höra om val av teknik och tankar kring detta. Tycker generellt att JBL har väldigt prisvärda produkter. Kör själv med samma typ av JBL inlinediffusor som jag tycker funkar väldigt bra. Att den även finns för slangstorlek 19/25 gjorde att valet föll på denna då den passade slangdimensionen på filtret jag har. Styr också CO2-tillförsel över controller, men med utgånstpunkten att det är enklast. Vet inte riktigt vilka risker du menar finns med controller? Den skulle ju kunna "balla ur" och köra ut CO2 okontrollerat om man har riktig otur? Annars kalibrerar jag controllern rätt sällan numera eftersom det inte verkar hända speciellt mycket med inställningarna, vad det visat sig genom åren. Funderade också lite på dina LED-armaturer som verkar vara för saltvatten? 20 000K? Men jag kan ha missat något på sidan du länkade till. Tycker uppläget och bilderna i tråden är kanon för övrigt!
#38 - 16 februari 2018 10:26
[QUOTE=ICC;n2380457]Mycket trevlig tråd på forumet. Kul att du går på djupet och berättar om din utrustning/teknik. Även en eloge att du förklarar vad vissa förkortningar står för. Förstår att det är lätt att slänga sig med förkortningar, tex OW, när man är en akvarist som varit med ett tag. Och det är ju inte alltid så lätt att hänga med i inläggen om man är ny inom hobbyn. Toppen-tråd![/QUOTE]

Kul att du tycker så :)
#39 - 16 februari 2018 10:35
[QUOTE=Sleaper;n2380458]Trevlig läsning! Kul att höra om val av teknik och tankar kring detta. Tycker generellt att JBL har väldigt prisvärda produkter. Kör själv med samma typ av JBL inlinediffusor som jag tycker funkar väldigt bra. Att den även finns för slangstorlek 19/25 gjorde att valet föll på denna då den passade slangdimensionen på filtret jag har. Styr också CO2-tillförsel över controller, men med utgånstpunkten att det är enklast. Vet inte riktigt vilka risker du menar finns med controller? Den skulle ju kunna "balla ur" och köra ut CO2 okontrollerat om man har riktig otur? Annars kalibrerar jag controllern rätt sällan numera eftersom det inte verkar hända speciellt mycket med inställningarna, vad det visat sig genom åren. Funderade också lite på dina LED-armaturer som verkar vara för saltvatten? 20 000K? Men jag kan ha missat något på sidan du länkade till. Tycker uppläget och bilderna i tråden är kanon för övrigt!
[/QUOTE]

Kul att du gillar mitt svammel :)

Med risker menar jag precis det som du är inne på. Dvs om man nu låter det vara ett ganska så fritt/högt flöde till controllern som sedan controllern ansvarar för att strypa baserat på ett relativt känsligt mätinstrument så finns ju alltid risken att den mäter fel och därmed släpper på allt för mycket CO2. Styr man det istället helt mekaniskt genom att inte släppa på mer än enligt ett visst antal bubblor i en bubbelräknare så är riskerna lite lägre. Man kan och bör självklart kombinera de båda, dvs bara för att man har en controller så borde man inte ha öppna spjäll från flaska till controller. Nu har jag varit med om att en regulator fått spel och verkligen sprutat in CO2 i ett kar så även utan controller så kan det går snett med ett CO2 system.

Vad gäller belysningen så har du helt rätt i att den är framtagen för saltvatten. Den har dock visat sig vara väldigt kompetent även för sötväxtkar. Har gjort en lista över saker som jag är sugen på att skriva inlägg om. Adderar belysningen till denna lista så kan jag beskriva den lite mer, lägga ut skärmdumpar från styrningen etc.
#40 - 16 februari 2018 18:16
Bra svammel är helt klart underskattat :-). Har man seiryustones i karet vilket jag har blir det väl aldrig några pH-drop..hm.. När det gäller tofsalger så läser man ofta att det kan bero på svajiga CO2/pH-nivåer. Man undrar på vilket sätt detta skulle gagna detta plågoris som lätt dyker upp.? Har aldrig fått någon förklaring på detta.
#41 - 18 februari 2018 11:01
AKVARISTISKA ENGAGEMANG
När Aquascapers of Sweden startades så satte vi ganska så ambitiösa mål för laget, vi ville synliggöra akvaristiken och därmed förhoppningsvis locka fler utövare till hobbyn, inspirera fler akvarister till att prova på Aquascaping och vi ville bidra till att sätta svensk akvaristik på världskartan. Skälen till att vi ville dra vårt strå till stacken mot dessa mål var flera men kanske kan det sammanfattas med att desto fler utövare vi är och desto mer vi syns i positiva sammanhang desto större blir vårt utrymme och våra möjligheter inom hobbyn. Tänker att jag skriver mer om dessa tankar, hur vi etablerade laget, hur vi arbetat med vår visualisering och vilka effekter vi noterat i ett senare inlägg.

För min egen del så har arbetet med AoS genererat en massa spännande möjligheter, upplevelser och relationer med fantastiska människor. Tänkte sammanfatta en del av det jag har förmånen att få göra i akvaristikens tecken nedan.

Relationer och fysiska träffar
Om jag skulle tvingas välja bort allt som akvaristiken gett mig till förmån för en enda sak så är det helt utan tvekan alla relationer jag skulle behållt. Tack vare akvaristiken så har jag fått lära känna väldigt många fantastiska människor. De allra första relationerna med likasinnade stod Zoopet för som ju rymmer varma och omtänksamma personligheter som Johnny, Mats, Pia och många fler.

AoS har sedan introducerat mig för likasinnade, både kända och okända namn, världen om via både social medier men också på fysiska träffar. En träff jag sent kommer glömma var Scapetour där scapers från hela världen umgicks och scapade under ett par dagar i Holland förra året. Ordet familje kanske är i starkaste laget men vi är numera en grupp på ca 40-50 scapers från jordens alla hörn med en väldigt familjär känsla.

Attachment

Nedan en bild från en tävling som genomfördes under träffen där man parades ihop med en scaper från någon annan plats i världen. Ghazanfar och jag lyckades att knipa andra platsen i den tävlingen och min lagkompis Christian Brams med sin partner första platsen. Även om nu allt bara var på skoj så var det var verkligen så sjukt kul att vi från lilla Sverige lyckades så bra bland alla dessa begåvade scapers. (Vinnarna röstades fram av alla deltagare)

Attachment

Föreläsningar
Ett annat sätt att få träffa likasinnade är genom de föreläsningar jag håller. Det här är verkligen det roligaste jag vet, att få resa runt till olika föreningar i Norge och Sverige, få möta så många nya spännande människor och få prata om sådant som jag och de som lyssnar är intresserade av. Jag fullständigt älskar den typen av interaktion mellan likasinnade.

Attachment

Fackmässor
Som lag så bjuds AoS in till fackmässor så som den nordiska fackmässan för Zoobranschen, Zoorfexpo. Vår monter på mässan 2017 i Stockholm blev faktiskt belönad med mässans bästa monter, sjukt kul. På just dennas specifika mässa körde vi live-scaping under två dagar där vi scapade 6 akvarier som lottades ut till besökarna när vi var klara. Vi höll även föreläsningar på cafe-scenen, jag pratade om hur man som zoo-butik kan arbeta med sociala medier.

Nästa inplanerade mässa är Interzoo i Tyskland 8-11 maj. Exakt vad vi kommer ha för roll där ännu inte klart. https://www.interzoo.com. Vad som är klart är att det kommer arrangeras en stor scaping träff på plats med inresta scapers från hela världen. Ser väldigt mycket fram emot att få träffa "familjen" igen.

Attachment

Workshops
Live scaping och workshops är något som vi gör lite då och då i olika sammanhang. Tanken med dessa är att vi under tex en halvdag bygger ett eller flera kar på någon form av tillställning och där byggnationen görs framför en publik som mer än gärna får interaktera i vårt arbete. Nedan en bild på ett sådant kar som Christian Brams och jag byggde på en tillställning förra året. Detta karet blev också utlottat och vunnet av en av tillställningens besökare.

Attachment

Specialprojekt
Lite då och då får vi förfrågningar om att projektleda och inreda större utställningskar. Hittills har vi valt att tacka ja till endast ett sådant projekt eftersom dessa är väldigt tidskrävande. Det projekt vi har tackat ja till är det stora scape-karet vi arbetar på i Kosta, Småland. Karet är 6 meter långt, 1 meter djupt och 80 cm högt. Karet och all teknik är på plats men tyvärr står projektet still just eftersom rötterna är försenade från leverantören i Kina. Hoppas dock vi kan komma igång med inredningen ganska så snart. I övrigt så projektleder vi hela projektet vilket inkluderar akvarie och akvarieteknik, rörläggeri, el, inbyggnation, drifts och underhållsavtal med lämplig partner etc etc. Jag jobbar just nu även med en kommunikstionsplan som beskriver hur vi kommer kommunicera runt detta projekt.

Attachment

Arrangera tävlingar
Att arrangera tävlingar kan vara ett bra sätt att få fler intresserade av AS. Nedan en bild från den tävling vi arrangerade på en mässa i Oslo förra året. De allra flesta som var med och tävlade hade aldrig provat på AS tidigare. Det syntes inte i resultat, alla var riktkgt duktiga. Väldigt kul var att hälften av de deltagande faktiskt var tjejer.

Attachment

Såhär såg det ut när de var klara.

Attachment

NCS Styrelse
Valde även för något år sedan att engagera mig i föreningslivet, detta eftersom jag tycker att föreningar fortsatt har en viktig roll inom hobbyn men de allra flesta är rätt dåliga på att marknadsföra sig och varför man som akvarist skall delta i en föreningsverksamhet. Valde därför att ansluta till Nordiska Ciklidsällskapet, NCS och då kanske inte för att just ciklider är det viktigaste för mig utan snarare för att det är en förening som arbetar tvärs över hela norden och som med sitt arbete gynnar hobbyn i stort oavsett inriktning. Min roll i NCS är vice ordförande och kommunikationsansvarig. Under ledning av ordförande David Rejdemyhr tillsammans med en i övrigt drivande styrelse så har föreningen vänt en mångårig nedåtgående trend till en betydligt mer positiv utveckling. Är du inte redan medlem så föreslår jag att du tar en titt på alla de förmåner som ingår i medlemskapet https://www.ciklid.org/index.php?option=com_content&view=article&id=3

Attachment

Produktutveckling
Lite vid sidan om allt annat så har vi även tittat lite på hur vi skulle kunna bidra till hobbyns utveckling genom olika sorters produktutveckling. En av de saker vi gjort är att tillsammans med Kosta Boda producera en prototyp på en svensk wabi-kusa skål. Vi visade upp denna på en branschmässa förra året med en hel del positiv feedback. Kanske gör vi något mer av detta, vi får se.

Attachment

Dommare
Som ett bekant namn i scapingvärlden så får jag även förfrågningar om att döma olika tävlingar. Dömde bland annat Nordic Scapers Hardscape Contest, NSHC, förra året. Det är verkligen jättekul men också betydligt mer jobb än vad man kan föreställa sig så jag får se hur jag gör med uppdrag som detta i fortsättningen. https://www.facebook.com/Nordicscapershardscapechallenge/

Ja men det summerade nog hyggligt hur jag håller mig sysselsatt med min hobby utöver de egna karen och scapingprojekten. Skall bli spännande att se vad framtiden har att erbjuda :)
#42 - 18 februari 2018 11:15
Wow!
Fin läsning och härliga bilder!
:)[:-106]
#43 - 18 februari 2018 20:51
Tommy du har PM :)
#44 - 22 februari 2018 20:54
VÄXTNÄRING OCH NITRIT
Eftersom nitrifikationsprocessen var på tal i en annan tråd här på Zoopet så tänkte jag passa på att skriva några rader om en observation jag gjort kring förekomsten av nitrit i ett akvarium direkt kopplat till bruk av växtnäring.

Men innan jag gör det så vill jag passa på att tipsa om denna kille som gjort vad jag tycker är en väldigt pedagogisk film som beskriver denna så väsentliga process i våra akvarier. Filmen beskriver först hur själva processen fungerar, sedan en beskrivning kring var vi kan hitta de goda bakterierna i våra kar följt av en koppling mot antal filter och filtervolym. Tycker den är sevärd oavsett om man är nybörjare eller om man varit igång med hobbyn ett tag:

" target="_blank">

Men tillbaka till ämnet...

Jag har just nu ett akvarium hemma som är relativt nystartat vilket betyder att karets förmåga att bryta ned Ammonium -> Nitrit -> Nitrat fortfarande inte är fullt utvecklat. Väl medveten om detta så valde jag ändå att ganska tidigt introducera en relativt stor grupp fisk, som dessutom är av den lite känsligare varianten (och ganska så dyra). Till storyn hör att karet är ett high-tech växtakvarium (vilket är en term som ibland används för kar där men tillför CO2, växtnäring etc). Med anledning av att jag medvetet introducerade denna grupp fisk ganska tidigt så var jag också ganska noggrann med att mäta vattenvärden som tex Nitrit för att ha koll på karets nedbrytningsförmåga. Det var under dessa mätningar som jag noterade ett fenomen.

Som sig bör, om man ligger på gränsen till vad karet klarar av, så matade jag restriktiv för att hålla Ammonium produktionen till ett minimum. Konstaterade genom mätningar att karet klarade av att hantera förutsättningarna. Efter en vecka med den nya gruppen så var det dags för vattenbyte, något jag har som rutin att göra en ggr per vecka, byter då 50% av vattnet. Gissa om jag sen blev förvånad när jag efter vattenbytet plötsligt via tester kunde notera att jag nu hade Nitrit i karet. Blev irriterad på mig själv, fan hade jag pushat gränserna lite för hårt med den tidiga introduktionen av fiskarna?

Jag övergick då till dagliga VB väl medveten om att jag genom att byta vatten så ofta också förlänger tiden fram tills dess att karet kan hantera nedbrytningen på egen hand men att ha is i magen, låta nitriten och bakterierna ha sin gång är inte riktigt min grej. Medveten också om att vissa kan argumentera för att för ofta VB kan vara stressande för fisken, det kan säkert stämma men inget som jag själv upplevt.

Efter x dagar med dagliga VB fick jag fortfarande utslag på Nitrittesterna, Någonting sade mig då att här är det något som inte stämmer. Med lite kunskap sedan tidigare om karets process, växter och växtnäring så började jag misstänka att växtnäringen skulle kunna vara boven i dramat. Spekulerade om att det kanske fanns något ämne i näringen som bromsade karets förmåga att bryta ned Amonium och Nitrit och att detta blir extra tydligt i ett icke inkört kar. Googlade en massa för att se om jag kunde hitta andra med liknande erfarenheter som kunde ge mig svar på vad som låg bakom men hittade väldigt lite om detta. Vände mig till mina lagkamrater i AoS men inte heller där kände man till fenomenet.

En annan hypotes jag hade var att det faktiskt finns Ammonium i växtnäringen så jag googlade fram innehållsförteckning men nej, där fanns ingen Ammonium angiven.

Parallet med letandet efter information så gjorde jag ytterligare ett vattenbyte men denna gången tillförde jag ingen växtnäring. Testade sedan vattenvärdena och vips, inte ett spår av Nitrit. Verifierade sedan fenomenet med att tillföra näring och mycket riktigt, testet visade på Nitrit.

Med dessa observationer så kontaktade jag tillverkaren av växtnäring och mycket riktigt så bekräftade de att det faktiskt är Ammonium i näringen.

Mysteriet löst, case closed... :).
#45 - 22 februari 2018 21:14
Grymt Tommy , ja grymt i ordets rätta bemärkelse att näringsmedlet innehöll amoniak trotts att detta inte var med....grymt...skönt att du löste det, sedan är det dessutom grymt bra skrivet, det får mig att förstå bättre...... filmen var bra men där säger han ju precis det jag trodde att man kan få balans efter bara några veckor. Det var ju vad jag ville åstadkomma. Sedan körde jag ju raka motsatta skolan, undvika vattenbyten för att inte stressa fisken, som jag då upplevt som problemet. Spännande att få se mer om det kar, misstänker att fortsättning följer.
#46 - 23 februari 2018 06:36
Intressant det där med ammonium i växtnäringen. Brukar själv alltid vänta med att tillsätta växtnäring i nytt kar av anledningen att jag tror att det redan finns rätt mycket löst näring i vattnet genom bottensubstratet etc. Men detta var ju nyttig kunskap, något att tänka på när man startar upp ett nytt kar från noll.
#47 - 23 februari 2018 16:55
[QUOTE=Sleaper;n2380787]Intressant det där med ammonium i växtnäringen. Brukar själv alltid vänta med att tillsätta växtnäring i nytt kar av anledningen att jag tror att det redan finns rätt mycket löst näring i vattnet genom bottensubstratet etc. Men detta var ju nyttig kunskap, något att tänka på när man startar upp ett nytt kar från noll.[/QUOTE]

Helt rätt tänkt. Man bör vara restriktivt med näringen i starten, både för att det finns näring i såväl soilen som det växterna transporterats i men också eftersom det tar en stund innan växterna tar fart och deras näringsbehov ökar. Har för mig att tex Tropica rekommenderar att man börjar tillsätta näring först efter 21 dagar vid uppstart av ett nytt kar. Det kan dock finnas skäl till varför man vill tillsätta näring tidigare och då tänker jag att kan det vara bra att känna till detta fenom :).
#48 - 23 februari 2018 18:36
Såhär kan ett halvfärdigt växtakvarium se ut. Mycket kommer förändras i det här karet innan det är klart. Mindre rötter för att skapa mer djup kommer tillkomma, bottentäckare kommer klippas ned och tätas, växter med annan struktur och färg kommer växa upp för att markera linjer etc etc. Vissa har hundra klart från första stund hur ett kar skall se ut, jag har en känsla och en bild i huvudet som jag utgår ifrån för att sedan bygga, justera och förändra under flera månader innan jag blir riktigt nöjd.

[video=youtube_share;iKuKwAo4qy4]
[/video]

Hmm, har inte riktigt kläm på hur jag får till bra kvalitet på filmer jag laddar upp men detta kanske duger?!
#49 - 24 februari 2018 08:20
VAL AV BELYSNING TILL VÄXTAKVARIUM
Jag kan inte särskilt mycket om belysning mer än att ha lite koll på de absoluta grunderna. Oavsett kunskap eller inte så har jag likväl kunnat konstatera att det är nästintill omöjligt att läsa sig till vad som är än bra lampa och vad som inte är det. Försöker man få hjälp i olika forum så får man lika många olika rekommendationer som man får svar och läser man tillverkarnas specifikationer så blir man inte klokare av det. Visst kan man läsa sig till saker som hur vi kommer uppleva belysningen rent visuellt (så som färgton och styrka) men det är väldigt svårt att tolka hur pass bra en viss lampa är för växtligheten i ett akvarium. Det som gör det ännu lite mer komplext är att det i många fall kan vara svårt att koppla problem i karet med en halvbra belysning. Visst kan det finnas hyggligt tydliga indikationer så som att en bottentäckare inte tar sig men ofta kan även andra problem så som olika typer av algproblem vara kopplat till belysningen. Men problem som detta kan lika så gärna vara orsakat av för kort eller för lång belysningstid, för lite eller för mycket näring, ostabilitet i PH/CO2 etc etc.

Med detta som grund så är det min filosofi att försöka minimera så många felkällor som möjligt i mina kar som jag kan eftersom för många tänkbara felparametrar gör det väldigt komplext att sätta en diagnos vid problem vilket resulterar i att man allt för ofta gör en felaktig diagnos och sätter in en felaktig åtgärd.

Jag har därför valt att aldrig snåla på just belysningen, för om man vill ha växtakvarium som inriktning, är det min uppfattning att belysningen är AoO. Tittar man sedan på utbudet så finns det väldigt många halvbra belysningar därute och en allt växande trend nu är att köpa billig belysning från kina. Dessa lampor löser ibland uppgiften och ibland inte samtidigt som de rekommenderas av många till andra i olika typer av forum eftersom de upplevs som ett kap då de fungerar hyggligt i mindre krävande kar för en hyggligt billig peng. Min upplevelse är också att ganska många som prövar sig på mer avancerade växtkar med belysningar som detta ofta får problem men för sällan kopplar man problemet till belysningen utan istället fipplas det vilt med andra parametrar eller så dras slutsatsen att man själv inte har kompetens nog. Detta är faktiskt en grej jag alltid trycker på när jag är ute och föreläser om aquascaping, det är inte svårt men snåla inte på utrustningen och då absolut inte på belysningen. Med halvbra grejer går det oftast inte så bra vilket i sin tur kopplas tillbaka till att man inte kan, vilket i sin tur resulterar i att man lägger ned försöken med uppfattningen om att det där med växtakvarium är svårt och komplicerat, något som det faktiskt inte är.

När jag nu skulle välja lampa till mitt senaste projekt så stod jag inför ytterligare en komplicerande faktor och det var höjden på karet. Det kräver en ordentligt kompetent lampa för att trycka bra belysning genom 70cm vatten, något som även en del av de kända och lite dyrare fabrikaten har svårt att klara av på ett tillfredställande sätt. Vända mig till ett antal forum och kontakter och som vanligt fanns det många som tyckte saker men för ett projekt som detta ytterst få som faktiskt kunde bevisa att deras rekommendationer fungerade genom tidigare genomförda konkreta projekt. Detta även när jag vände mig till duktiga aquascapers runt om i världen. När jag efter ett tag sorterade all hjälp jag fått hittade jag egentlige bara två fabrikat där man kunde påvisa att antal likvärdiga projekt runt om i världen med framgångsrikt resultat. Dessa två fabrikat var Kessil och Aquaillumination. Det sistnämnda faktiskt en salvattenslampa men som används framgångsrikt av flera namnkunniga aquascapers i världen.

Jag valde den sistanämnda, inte för att jag landade i att den var mest kompetent av de två utan för att jag fick bäst dialog och stöd i min beslutsprocess från leverantören. Detta ett köp som jag verkligen inte ångrar.

Den specifika lampan jag valde heter Aquaillumination Hydra 52 HD och som man kan se på bilden nedan så har jag tre enheter över mitt akvarium. Fästena ganska inte är de snyggaste, har funderat på att vajerhänga de istället men det får i så fall bli ett senare projekt.

Attachment

Lamporna har inbyggt WIFi och de parkopplar sig till varandra med automatik när man starta upp de första gången. Även själva styrenheten är inbyggt i lamporna varpå all konfiguration görs i en app i mobiltelefonen eller på en läsplatta.

Nedan några bilder från konfigurationsvyerna till belysningen.

AttachmentAttachmentAttachment

Tänkte inte gå in på funktionerna i detalj, kanske gör jag det i något senare inlägg men jag tror kanske bilderna ovan är relativt självinstruerande till vad man kan göra i appen?
#50 - 24 februari 2018 08:22
Du skriver mycket intressant i dina inlägg. Lärorikt.
Två frågor:
1 Du skriver ”mindre rötter kommer tillkomma för att skapa mer djup”. Är jag för luddig i min fråga om jag ber dig berätta mer om det? Hur skapar du mer djup?
2 Du använder ingen bakgrund. Medvetet antar jag. Oftast har växtakvarier ingen bakgrund alternativt en ljus eller, i några fall, ljusblå bakgrund. Mycket sällan mörk. Återigen en luddig ”fråga”, kan du kommentera val av bakgrund.
Tack til både dig och alla andra kunniga människor som avnjuter och kommenterar i dessa projekttrådar.

visst ja, Pink Floyd, eller...?
#51 - 24 februari 2018 08:31
[QUOTE=Camenius;n2380836]Du skriver mycket intressant i dina inlägg. Lärorikt.
Två frågor:
1 Du skriver ”mindre rötter kommer tillkomma för att skapa mer djup”. Är jag för luddig i min fråga om jag ber dig berätta mer om det? Hur skapar du mer djup?
2 Du använder ingen bakgrund. Medvetet antar jag. Oftast har växtakvarier ingen bakgrund alternativt en ljus eller, i några fall, ljusblå bakgrund. Mycket sällan mörk. Återigen en luddig ”fråga”, kan du kommentera val av bakgrund.
Tack til både dig och alla andra kunniga människor som avnjuter och kommenterar i dessa projekttrådar.

visst ja, Pink Floyd, eller...?[/QUOTE]

Oj dina frågor får mig till att vilja skriva massor kring djup och bakgrund :). Vore det OK för dig om jag någon gång under helgen sätter mig ned för att besvara din frågor i två lite längre inlägg här i tråden? En om djup och en om val av bakgrund?

Yes Pink Floyd, bättre finns inte!

#52 - 24 februari 2018 08:47
[QUOTE=Tommy Vestlie;n2380838]

Oj dina frågor får mig till att vilja skriva massor kring djup och bakgrund :). Vore det OK för dig om jag någon gång under helgen sätter mig ned för att besvara din frågor i två lite längre inlägg här i tråden? En om djup och en om val av bakgrund?

Yes Pink Floyd, bättre finns inte!

[/QUOTE]

LOL som kidsen skriver. Självklart.

Du har inga åtaganden till mig, jag är bara tacksam om du berättar om din syn på mina luddiga frågor. ...å sedan är jag pensionist och försöker lära mig att nu måste inte allt längre ske på en gång. Att vänta och längta är ett underskattad fenomen i denna onlinevärld. Jag kan allt vänta. :)

Men jag är samtidigt enormt glad att det i vår hårda värld finns ett forum som detta, där vänlighet, omtanke och "folkbildning" medelst kunskapsdelande, existerar. Så ta det lugnt du åxå!
#53 - 24 februari 2018 08:57
Givande läsning om belysningstänk och val. Fattar jag rätt att belysningstiden är 7 timmar/dygn? Hoppa också att du kommer att berätta lite hur du tänker om skötsel, näringsregim etc. så småningom.
#54 - 24 februari 2018 08:59
Grymt snyggt i det fina karet glömde jag säga. Belysningen är också top notch!
#55 - 24 februari 2018 09:11
[QUOTE=Camenius;n2380839]

LOL som kidsen skriver. Självklart.

Du har inga åtaganden till mig, jag är bara tacksam om du berättar om din syn på mina luddiga frågor. ...å sedan är jag pensionist och försöker lära mig att nu måste inte allt längre ske på en gång. Att vänta och längta är ett underskattad fenomen i denna onlinevärld. Jag kan allt vänta. :)

Men jag är samtidigt enormt glad att det i vår hårda värld finns ett forum som detta, där vänlighet, omtanke och "folkbildning" medelst kunskapsdelande, existerar. Så ta det lugnt du åxå! [/QUOTE]

Skriver så gärna. För en lista över artiklar/ämnen jag är sugen på att skriva om i den här tråden. Har adderat djup och val av bakgrund till listan :)
#56 - 24 februari 2018 09:15
[QUOTE=Sleaper;n2380840]Givande läsning om belysningstänk och val. Fattar jag rätt att belysningstiden är 7 timmar/dygn? Hoppa också att du kommer att berätta lite hur du tänker om skötsel, näringsregim etc. så småningom. [/QUOTE]

Gryning inleds 15:30 och pågår i 30 minuter. Skymning inleds 22:30 och pågår i 30 min. Dvs under dessa 30 minuter så ökar belysning sakta från 0 till full styrka och tvärtom.
Japp adderar skötselrutiner etc till min "att skriva artiklar om"-lista :)
#57 - 25 februari 2018 08:59
[QUOTE=Tommy Vestlie;n2380846]

Gryning inleds 15:30 och pågår i 30 minuter. Skymning inleds 10:30 och pågår i 30 min. Dvs under dessa 30 minuter så ökar belysning sakta från 0 till full styrka och tvärtom.
Japp adderar skötselrutiner etc till min "att skriva artiklar om"-lista :)[/QUOTE]

Va? Ska det tändas på em och släckas 10.30 dagen efter....? Det avråder jag alla från att testa då stressar man nog ihjäl fisken ganska snart ;)
#58 - 25 februari 2018 09:45
VAL AV BAKGRUND TILL ETT SCAPEAKVARIUM
Fick en specifik fråga kring val av bakgrund till ett scapeakvarium. Kanske inte helt lätt att svara på denna fråga enskilt eftersom det ofta handlar om en helhet, en komposition man gör där man är ute efter att skapa vissa effekter. En effekt man ofta talar om och som många eftersträvar i sina kar är en känsla av djup och här är ju valet av bakgrund en del av många saker för att åstadkomma detta.

Vanligt är att man ser kar som man upplever vara helt utan bakgrund, rätt så vanligt i dessa kompositioner är att man använder en frostad bakgrund, det ser då genomskinligt ut samtidigt som den frostade filmen döljer eventuella saker i bakgrunden (en vägg, en tapet eller liknande) som man inte vill skall synas. Här finns en hel del produkter att välja mellan, själv har jag köpt fönsterfilm på Clas Ohlson som jag tycker har fungerat bra. https://www.clasohlson.com/se/Fönsterfilm/Pr341432001

Relativt vanligt är också att man i en komposition använder sten, rötter och växtlighet i karet som bakgrund vilket gör att bakglaset knappt syns varpå det inte spelar någon roll vad man gör eller inte gör med bakrutan. Ett exempel på detta nedan:

Attachment
(Ovan är inte mitt akvarium utan detta tillhör Grygoiry Polishchuk från Ukraina som kom trea med detta kar i en stor tävling 2017)

Ibland vill man i motsats till det vita eller det frostade köra med en mörkare eller helt svart bakgrund för att tex skapa en känsla av en oändlig rymd bakom karet. Till detta har jag använt svart akrylfärg som jag målar direkt på glaset. Fördelen med denna metod är att den blir verkligen heltäckande och ordentligt svart samtidigt som färgen när den torkat blir som en plasthinna som man med enkelhet kan riva bort när man inte längre vill ha den.

Vad som passar bäst till ett kar, svart eller vitt, är väldigt individuellt. Med individuellt menar jag här både vad som passar varje enskilt kar men också tycke och smak hos den enskilde akvaristen. Nedan kan ni se ett experiment vi gjorde med ett av mina kar där vi testade både mörk och ljus bakgrund. Publicerade faktiskt nedan bild i ett FB-forum med frågan om vilken bild man föredrog och det var nog hälften som gillade den svarta och hälften som gillade den vita. Själv är jag mest förtjust i den vita så det var just den bilden jag också sen valde att delta med i WM for Aquascaping 2016 med ett skapligt resultat.

Attachment

Vi kan faktiskt fortsätta använda ovan bild i vårt fortsatta resonerande kring val av bakgrund. Detta eftersom den nedersta bilden inte bara är helt utan bakgrund utan här har vi förstärkt effekten i fotografiet genom att placera två externa blixtar bakom bakglaset som slår precis i fotoögonblicket. Detta förstås enkom för fotografiets skull och inget man gör för att förhöja den visuella glädjen i ett hemmaakvarium. Kan kanske tyckas överdrivet men vill man tävla i Aquascaping så är presentationen av akvariet en viktig komponent.

En mer hållbar lösning om man vill förstärka med bakgrundsljus är att använda olika typer av ledlister som man monterar bakom akvariet. Jag är normalt sätt inget jättefan av lösningar som detta, tycker oftast det ser ganska "plastigt" ut men en som jag tycker lyckas hålla detta på en bra och estetiskt tilltalande nivå är min goda vän Ulla von Lochow. Nedan en bild från ett av hennes tidigare projekt.

Attachment

Ett annat sätt att tänka är att kombinera flera av ovan alternativ genom att måla bakglaset delvis svart men lämna öppningar där man ser genom karet vid en eller flera punkter. Dessa kan ju sedan också belysas om man vill förstärka effekten. Nedan ett kar där jag gjorde just detta även om jag nu med facit i hand skulle kunna ha förstärkt öppningen under rötterna, i änden på gräsgången ytterligare med tex någon form av dämpad belysning.

Attachment

Avslutningsvis kan också nämnas att det finns de som fotgraferar det egna karet, trycker ut en bakgrund baserar på fotot för att sedan klistra detta på bakglaset för att genom detta skapa ytterligare ett lager i karets djup. Detta ogillar jag, den kan möjligen skapa en snygg effekt på ett foto men det är för mig inte längre Aquascaping.

Till sist: medveten om att det finns en massa andra lösningar att använda som kan vara riktigt snygga, både köpta som hemmabyggen men det är inget jag använder eller har erfarenhet av så därför heller inget jag kan reflektera runt.
#59 - 25 februari 2018 18:02
Tyvärr ser man inte de sista bilderna, men tack för alla inlägg och tankar! Läser och tar till mig!
#60 - 25 februari 2018 18:05
[QUOTE=jolindse;n2380916]Tyvärr ser man inte de sista bilderna, men tack för alla inlägg och tankar! Läser och tar till mig![/QUOTE]

Hmm, vilken är sista bilden du ser? Jag ser nämligen alla
#61 - 25 februari 2018 18:06
[QUOTE=Tommy Vestlie;n2380917]

Hmm, vilken är sista bilden du ser? Jag ser nämligen alla
[/QUOTE]

Ser bara den översta (på det Ukrainska karet). Kanske bara jag som har problem med resten?
#62 - 25 februari 2018 18:09
[QUOTE=jolindse;n2380918]

Ser bara den översta (på det Ukrainska karet). Kanske bara jag som har problem med resten? [/QUOTE]

Men det är ju jättetrist. Då försvinner ju nästan poängen med hela inlägget. Kollar du via browser eller app?
#63 - 25 februari 2018 18:09
Jag kan också enbart se första bilden. Vore toppen om du Tommy kollar om något är fel, Är mycket intresserad av att se Karen i kombination med din förklarande text.
#64 - 25 februari 2018 18:11
[QUOTE=Camenius;n2380920]Jag kan också enbart se första bilden. Vore toppen om du Tommy kollar om något är fel, Är mycket intresserad av att se Karen i kombination med din förklarande text.[/QUOTE]

Sitter framför dator om ca en timme. Lägger in inlägget på nytt då.
#65 - 25 februari 2018 18:13
[QUOTE=Tommy Vestlie;n2380919]

Men det är ju jättetrist. Då försvinner ju nästan poängen med hela inlägget. Kollar du via browser eller app?
[/QUOTE]

Kollar via browser på Mac (Chrome). Gissar att något gått fel med uppladdningen av bilderna.
#66 - 25 februari 2018 18:51
[QUOTE=jolindse;n2380923]

Kollar via browser på Mac (Chrome). Gissar att något gått fel med uppladdningen av bilderna.[/QUOTE]

Nu har jag uppdaterat inlägget och lagt in bilderna på nytt. Syns de nu?
#67 - 25 februari 2018 18:52
[QUOTE=åheim;n2380880]

Va? Ska det tändas på em och släckas 10.30 dagen efter....? Det avråder jag alla från att testa då stressar man nog ihjäl fisken ganska snart ;)[/QUOTE]

Menade givetvis 22:30. Uppdaterar inlägget så att det står rätt
#68 - 25 februari 2018 19:11
[QUOTE=Tommy Vestlie;n2380929]

Nu har jag uppdaterat inlägget och lagt in bilderna på nytt. Syns de nu?[/QUOTE]

Nu syns de bra!
#69 - 25 februari 2018 19:26
Tommy, varmt tack för ditt inlägg. Mycket intressant och givande att se kombination av text och bild.
#70 - 2 mars 2018 10:04
Halloj Tommy!
Vilken akrylfärg (märke) har du använt till att måla bakgrunden med? Jag köpte akrylfärg hos Panduro för ett antal år sedan, men det blev inte alls bra, den täckte inte så jag köpte bakgrund i stället. Nu ska jag köpa ett till lite mindre kar och jag skulle så gärna vilja testa med att ha svart där bak :)

//Inger
#71 - 2 mars 2018 14:51
Köp svart fönsterfilm den är lätt att ta bort också.
#72 - 2 mars 2018 18:40
[QUOTE=Christer5;n2381151]Köp svart fönsterfilm den är lätt att ta bort också.[/QUOTE]

Christer, jag vet att många får till det här med fönsterfilm väldigt snyggt, men inte jag. Jag har försökt massor av gånger, men har fått gett upp - skrynkligt och bedrövligt har det blivit trots diskmedel och annat. Förmodligen har det med tålamod att göra, så det funkar inte för mig [:)].

//Inger
#73 - 2 mars 2018 20:10
[QUOTE=Inger H;n2381167]

Christer, jag vet att många får till det här med fönsterfilm väldigt snyggt, men inte jag. Jag har försökt massor av gånger, men har fått gett upp - skrynkligt och bedrövligt har det blivit trots diskmedel och annat. Förmodligen har det med tålamod att göra, så det funkar inte för mig [:)].

//Inger[/QUOTE]

Det var tråkigt,kanske du har fått tag på fel sort för det brukar vara väldigt lätt :)
#74 - 28 mars 2018 15:58
Kommit en bit på vägen med det här akvariet men när vi plötsligt och äntligen dök på det där boendet vi sökt efter ett tag så kan jag nu också konstatera att det aldrig kommer bli klart. Istället får planerna nu övergå till rivning och flytt. Trist att inte få det klart men det är ju å andra sidan rätt kul att få bygga nytt också.

[video=youtube_share;NyWAc85BMBQ]
[/video]
#75 - 28 mars 2018 16:18
I know the feeling!
Jädra synd att du måste riva karet, men jag är säker på att du kommer tillbaka med något ännu mer spektakulärt.
Toppstuff, Tommy! :)
#76 - 28 mars 2018 17:02
[QUOTE=Mats Bryzell;n2382502]I know the feeling!
Jädra synd att du måste riva karet, men jag är säker på att du kommer tillbaka med något ännu mer spektakulärt.
Toppstuff, Tommy! :)[/QUOTE]

Är inte så bekymrad för varken rivning eller att bygga nytt. Det som ger mig ångest är att behöva flytta själva akvariet. Det väger som bly :d
#77 - 28 mars 2018 17:05
Har sagt det förut och säger det igen......helt grymt kar, det måste vara ett fantastiskt nytt boende du fått tag på om det skall vara värt att riva det karet för en flytt ;)
#78 - 28 mars 2018 18:14
Ibland kommer livet emellan, å det är mycket viktigare. Karet blir som nytt längre fram :)

//Inger
#79 - 28 mars 2018 18:50
Oj, saker händer, men det är säkert till det bästa. Som du säger så är transporten det man bävar för, att inreda nytt är ju alltid roligt och nått man alltid funderar på :).
#80 - 19 april 2018 07:11
[QUOTE=Sleaper;n2382523]Oj, saker händer, men det är säkert till det bästa. Som du säger så är transporten det man bävar för, att inreda nytt är ju alltid roligt och nått man alltid funderar på :).[/QUOTE]

Beslut taget. Flyttfirma är anlitad :)
#81 - 19 april 2018 07:11
[QUOTE=Inger H;n2382518]Ibland kommer livet emellan, å det är mycket viktigare. Karet blir som nytt längre fram :)

//Inger [/QUOTE]

Ser så klart väldigt mycket fram emot att få bygga upp det igen :)
#82 - 13 januari 2019 19:27
Här skrivs det ju inte mycket men kanske kan jag i alla enkelhet få bjuda på en film från mitt vardagsrumsakvarium.

[video=youtube_share;wQzzI3bgX5U]
[/video]
#83 - 13 januari 2019 19:38
Oj, vad vackert!
#84 - 14 januari 2019 20:37
Verkligen fint!
#85 - 14 januari 2019 21:29
Kul och annorlunda design, riktigt snyggt!
#86 - 17 januari 2019 08:04
Tack Nando, Memory och Cambru :)
#87 - 17 januari 2019 11:36
Urtjusigt, tänk ändå vilket intresse du landade i Tommy :)
Kjell Fohrman
Administrator
#88 - 17 januari 2019 11:49
Tack för filmen på det snygga akvariet [:-106]
#89 - 18 januari 2019 21:37
[QUOTE=Inger H;n2397394]Urtjusigt, tänk ändå vilket intresse du landade i Tommy :)[/QUOTE]

Tack Inger. Ja jag är väldigt glad för att jag dök över den här hobbyn. Den ger mig väldigt mycket tillbaka. Det har ju blivit så mycket mer engagemang i hobbyn än bara det egna karet hemma, både i Sverige och utomlands.
#90 - 18 januari 2019 21:41
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2397396]Tack för filmen på det snygga akvariet [:-106][/QUOTE]

Tack Kjell, ses vi i Uppsala?
#91 - 20 januari 2019 06:45
Tack för din film, härligt akvarium du har! Ja visst är hobbyn härlig, den bjuder på så många nivåer och är i ständig förändring med det levande inslaget som kan se ut på så många olika sätt!
#92 - 20 januari 2019 06:47
[QUOTE=Rufus;n2397588]Tack för din film, härligt akvarium du har! Ja visst är hobbyn härlig, den bjuder på så många nivåer och är i ständig förändring med det levande inslaget som kan se ut på så många olika sätt![/QUOTE]

Tack Rufus :)

Annons