Vem vill äta mina guppysar?!

#1 - 19 november 2008 12:27
Jag hade en gång 6 guppysar i ett akvarium med en svärdbärare, två platy, två randiga otocinclus[COLOR=black] och[/COLOR] så en dag köpte jag 4 silvertetror.
Jag flyttade akvariet och dagen efter dog en guppy. Jag tänkte att flytten kanske tog död på den och tänkte inte mer tills jag nu ser att jag bara har två guppysar kvar varav den ena har tuggmärken på svansen! [:(!]
När jag hittat döda kroppar har de inte gått att identifiera och otocinclusarna har ätit av dem. :mad:
Men jag tror inte att de har dödat guppysarna för de är bara 3 cm långa och ja, ni vet ju hur farliga de ser ut.... :p

Kan det vara silvertetrorna? Jag frågade specielt i affären när jag köpte dem om de var fredliga och gick att ha med guppysar och hon sa "Ja, de är helt ofarliga, de är oftast dem som blir mobbade".... Känner mig lite lurad :confused:
#2 - 19 november 2008 13:50
Tror inte att någon annan av dina fiskar dödar dina Guppy. Däremot kan det vara så att de antingen är gamla och på så vis svaga eller så är de sjuka.
Sjuka/svaga fiskar kan bli mobbade och bitna på även av den snällaste tetran.
Döda fiskar är alltid mumsmums för andra fiskar och ofta kan man se malar äta på fisklik. Det är helt naturligt och behöver inte alls betyda att det är den fisken/malen som dödat.

Ta en ordentlig titt på dina Guppy och se om du kan se något som inte stämmer.
Är de magra? Beter de sig normalt? Har de sår på kroppen?

Sen kan du ta en titt på akvariet.
Hur är ytcirkulationen? Blir det vågor på ytan? Hur ofta gör du delvattenbyte? Och låter du filterbakterierna vara, inte kramar ur dem för ofta?
Vad matar du med och vilken temp har du?

Fundera lite på vad som kan ligga bakom det hela. Det kan ju vara så enkelt att de är gamla och dör en naturlig död.
#3 - 19 november 2008 14:31
Nina82 skrev:
Tror inte att någon annan av dina fiskar dödar dina Guppy. Däremot kan det vara så att de antingen är gamla och på så vis svaga eller så är de sjuka.

Sjuka/svaga fiskar kan bli mobbade och bitna på även av den snällaste tetran.

Döda fiskar är alltid mumsmums för andra fiskar och ofta kan man se malar äta på fisklik. Det är helt naturligt och behöver inte alls betyda att det är den fisken/malen som dödat.

Ta en ordentlig titt på dina Guppy och se om du kan se något som inte stämmer.

Är de magra? Beter de sig normalt? Har de sår på kroppen?

Sen kan du ta en titt på akvariet.

Hur är ytcirkulationen? Blir det vågor på ytan? Hur ofta gör du delvattenbyte? Och låter du filterbakterierna vara, inte kramar ur dem för ofta?

Vad matar du med och vilken temp har du?

Fundera lite på vad som kan ligga bakom det hela. Det kan ju vara så enkelt att de är gamla och dör en naturlig död.

Jag vet ju att guppysar inte lever så länge men samtidigt verkar det konstigt att 4 av 6 dör samma vecka när de bott där i ca 3-4 månader innan. Dessutom är de köpta på olika äffärer så de borde inte vara lika gammla. Fast det kan vara därför för jag vet ju inte hur gammla de var.
#4 - 19 november 2008 14:33
Nu tror jag att jag vet avd det beror på! Jag flyttade ifrån Västmanland till Örebro. Kanske har de andra vattenvärden???
#5 - 19 november 2008 14:52
hade du mycket vatten med dig när du flyttade? eller startade du upp helt nytt igen?
#6 - 19 november 2008 15:06
Mobster skrev:
hade du mycket vatten med dig när du flyttade? eller startade du upp helt nytt igen?

Det vattnet jag hade med mig var det jag frakta fiskarna och växterna i. Men ingen av de andra fiskarna verkar ett dugg besvikna utom guppysarna. Köping och Örebro har tydligen båda medelmjukt vatten. Men jag är osäker på vad Örebro har för ph-värde.
Bilagor:
#7 - 19 november 2008 15:13
hur stort var akvariet?
ifall du hade liten andel vatten är det ju som att starta ett nytt akvarium om du inte fick med dig tillräckligt med bakterier och så i grus/filter så kan ju det vara problemet...har du testat vattnet för nitrit? kan ju vara så att guppysarna är först ute bara.
#8 - 19 november 2008 15:41
Mobster skrev:
hur stort var akvariet?

ifall du hade liten andel vatten är det ju som att starta ett nytt akvarium om du inte fick med dig tillräckligt med bakterier och så i grus/filter så kan ju det vara problemet...har du testat vattnet för nitrit? kan ju vara så att guppysarna är först ute bara.

Nej jag har inte kollat för nitrat men...Sånt där medel man blandar i vattnet för att få bort metaler och klor ur vattnet använder jag. Hjälper inte det emot Nitrat? Finns det något sätt man kan se på vattnet om man har för stor dos nitrat förutom att mäta?
#9 - 19 november 2008 16:24
NITRIT, inte nitrat. Nitrat är de BRA bakterierna som bryter ner den giftiga nitriten.

Och sånt medel hjälper inte.
#10 - 19 november 2008 16:31
Nitrivec hjälper att bygga upp en bakterieflora. Testa det ist.
#11 - 19 november 2008 18:19
Nina82 skrev:
Nitrivec hjälper att bygga upp en bakterieflora. Testa det ist.

Funkar inte typ Aqua safe och sånt?
#12 - 19 november 2008 18:21
chainy skrev:
Funkar inte typ Aqua safe och sånt?

Gör det kanske. Själv har vi kört med nitrivec och har bara hört positivt om det.
#13 - 19 november 2008 18:32
Nina82 skrev:
Gör det kanske. Själv har vi kört med nitrivec och har bara hört positivt om det.

finns det i vanlig aquariebutik och vad brukar det kosta ungefär?
#14 - 19 november 2008 18:36
chainy skrev:
finns det i vanlig aquariebutik och vad brukar det kosta ungefär?

Finns i vissa zoobutiker men jag vet inte riktigt vad det kostar.
#15 - 19 november 2008 18:37
179:- kostar det via internet på Guldfisken ;)

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/sera-nitrivec-p-98
#16 - 19 november 2008 18:42
Nina82 skrev:
179:- kostar det via internet på Guldfisken ;)

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/sera-nitrivec-p-98

Ja vad gör man inte för sina älsklingar.... :)
#17 - 19 november 2008 18:44
chainy skrev:
Ja vad gör man inte för sina älsklingar.... :)

Absolut :)

Rätt inställning! :):)
#18 - 19 november 2008 21:09
JojjeN skrev:
NITRIT, inte nitrat. Nitrat är de BRA bakterierna som bryter ner den giftiga nitriten.

Och sånt medel hjälper inte.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nitrat bryter inte ner något nitrit. Däremot är det goda bakterier som bryter ner nitrit så att det blir nitrat. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nitrit = giftigt i mycket små doser[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nitrat = godis för alla växter och inte giftigt förrän i mycket höga doser.[/COLOR][/FONT]
#19 - 21 november 2008 14:17
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nitrat bryter inte ner något nitrit. Däremot är det goda bakterier som bryter ner nitrit så att det blir nitrat. [/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nitrit = giftigt i mycket små doser[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Nitrat = godis för alla växter och inte giftigt förrän i mycket höga doser.[/COLOR][/FONT]

Härligt med lite klara besked....:)
Det kanske bör tilläggas att enda sättet att sänka halten för båda ämnena är att göra delvattenbyten.....;)
De "goda bakterierna" kallas för NITRIFIKATIONSBAKTERIER.....:D
#20 - 21 november 2008 14:22
chainy skrev:
Jag vet ju att guppysar inte lever så länge men samtidigt verkar det konstigt att 4 av 6 dör samma vecka när de bott där i ca 3-4 månader innan. Dessutom är de köpta på olika äffärer så de borde inte vara lika gammla. Fast det kan vara därför för jag vet ju inte hur gammla de var.

Guppysarna kan mycket väl komma från samma grossist trots att de är köpta i olika affärer.....de flesta affärer köper från ungefär samma grossister, det finns en handfull stora akvariegrossister/importörer samt ett antal storodlare inom landet som försörjer akvariemarknaden med fisk.
Till detta kommer MÅNGA mindre odlare som odlar på "hobbynivå" och då och då levererar till vissa butiker, men jag skulle tro att de flesta fiskarna kommer via de stora leverantörerna.

Annons