Vem var Jesus?

#1 - 25 december 2004 15:39
Med risk att få banner så vill jag ändå dela med mig av detta mail jag fått. Vi är ju ändå i Humormania sidan.

Sant, eller vad tror ni!!

Tre bevis för att Jesus var mexikan:
* Han hette Jesus
* Han var tvåspråkig
* Han blev alltid trakasserad av myndighetspersoner

Samtidigt finns goda bevis för att Jesus var svart:
* Han kallade alla för "broder"
* Han tyckte om gospel
* Han kunde inte få en rättvis rättegång

Men det finns också goda bevis för att Jesus var jude
* Han gick i sin faders fotspår
* Han bodde hemma tills han var 33
* Han använde olivolja

Tre starka bevis talar för att Jesus var italienare
* Han gestikulerade med händerna när han pratade
* Han drack vin till varje måltid
* Han var säker på att hans mamma var oskuld, och hans mamma var säker på att han var Gud

Tre bevis pekar på att han kan ha varit från Kalifornien
* Han klippte aldrig håret
* Han gick omkring barfota
* Han grundade en ny religion

Men det finns också goda belägg för att han var irländare:
* Han gifte sig aldrig
* Han berättade alltid historier
* Han älskade att vara ute i landskapet

MEN - de mest övertygande bevisen talar faktiskt för att Jesus var KVINNA!
* Han blev tvungen att utfodra en stor mängd människor på kort varsel fast det inte fanns någon mat.
* Han försökte göra sin röst hörd bland massor av karlar som inte fattade ett dugg.
* Till och med när han var död var han tvungen att gå upp för att det fanns mer jobb för honom att göra.

Därför skicka det här till alla underbara, hårt arbetande tjejer somaldrig vilar för att uppmuntra dom att förstå att de är mer gudomliga än de anar.
#2 - 25 december 2004 16:00
Denna kan du ju inte bli bannad för? Den var himla kul. Tack för att du lyser upp en grå, tråkig juldag med sjuka familjemedlemmar!!
Malia [:-94]
#3 - 25 december 2004 16:21
Jesus är/var en myt...
#4 - 25 december 2004 16:34
Hihi, "låt de som har öron höra" Kaftanen talar väl också för att han var från Kalifornien, medan vattnet som förvandlades till vin kanske är ett tecken på att han var desperat på en sup. [:-30]

Jesus är/var en myt...

Därom tvistar de lärde. Den historiske Jesus har med största sannolikhet levat, däremot var han aldrig så betydelsefull som det påstås från kristendomens håll.
#5 - 25 december 2004 16:37
Därom tvistar de lärde. Den historiske Jesus har med största sannolikhet levat, däremot var han aldrig så betydelsefull som det påstås från kristendomens håll

Alltså en myt :D

Finns ju män (och kvinnor??) idag som heter Jesus, varför det givetvis fanns det då..

:D
#6 - 25 december 2004 18:03
Alltså en myt :D

Finns ju män (och kvinnor??) idag som heter Jesus, varför det givetvis fanns det då..

:D

Ähm... är nog inte riktigt säker på hur du menar *känner mig som en torris nu* Om jag heter Lenita och existerar nu - betyder det att jag om 2000 år kommer att vara en myt? Förhoppningsvis kommer det att finnas människor som heter Lenita då - vem vet det kanske kommer toppa listan över populäraste namn, likt Amanda och Emelie idag *not*
#7 - 25 december 2004 18:19
Ursprungligen skickat av Lenita

medan vattnet som förvandlades till vin kanske är ett tecken på att han var desperat på en sup. [:-30]

Hörde jag skål där i bakgrunden?!?!

Ni är för härliga!
#8 - 25 december 2004 18:20
Ursprungligen skickat av Lenmar

Denna kan du ju inte bli bannad för? Den var himla kul. Tack för att du lyser upp en grå, tråkig juldag med sjuka familjemedlemmar!!

Malia [:-94]

Tråkigt att de är sjuka. Krama dom från mig och hälsa att jag kommer på besök nu i mellandagarna!
#9 - 25 december 2004 19:34
Därom tvistar de lärde. Den historiske Jesus har med största sannolikhet levat, däremot var han aldrig så betydelsefull som det påstås från kristendomens håll.

Det fanns inte bara en utan flera Messias i Israel ungefär vid jesu tid; det anses att Johannes Döparen var en av de mer populära, och att det är därför bibeln betonar att Johannes säger att han inte är messias, men att han anser att jesus är det.
Ett par olika messiasarna skall ha hetat Yeshua (Jesus). Totalt sett har ett 60-tal messias paraderat genom historien som haft betydande följen och utfört under (botat sjuka etc). Mitt favorit-messias-under är en messias som sattes i fängelse, varvid han teleporterade ut sig ur fängelset och seglade därifrån i sin mössa(!). Ja, enligt hans följeslagare i alla fall.
Senaste messias med betydande följe var förmodligen Menachem Mendel Schneeson, som levde och verkade i New York, och dog 1994.

Ett urval ur den deprimerande långa skaran kan hittas här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Messiah
#10 - 25 december 2004 20:28
Vad yrar ni om? För mycket glögg?
Jesus heter Pettersson och var med i Expedition Robinson 1999. Hans lärjungar heter Klas, Jerker och Robban.
:-D
#11 - 26 december 2004 10:37
Expeditions Jesus hade jag ju glömt som alternativ.
#12 - 26 december 2004 11:21
Vad yrar ni om? För mycket glögg?

Jesus heter Pettersson och var med i Expedition Robinson 1999. Hans lärjungar heter Klas, Jerker och Robban.

RAAAHAHAHAHA *rotfl*

Mitt favorit-messias-under är en messias som sattes i fängelse, varvid han teleporterade ut sig ur fängelset och seglade därifrån i sin mössa(!). Ja, enligt hans följeslagare i alla fall.

Senaste messias med betydande följe var förmodligen Menachem Mendel Schneeson, som levde och verkade i New York, och dog 1994.

Underbart! Vet du om det var en toppluva eller en stenmarksluva? *hahaha*
Myzco
#13 - 26 december 2004 11:31
Ursprungligen skickat av Azur

[quote]Därom tvistar de lärde. Den historiske Jesus har med största sannolikhet levat, däremot var han aldrig så betydelsefull som det påstås från kristendomens håll.

Det fanns inte bara en utan flera Messias i Israel ungefär vid jesu tid; det anses att Johannes Döparen var en av de mer populära, och att det är därför bibeln betonar att Johannes säger att han inte är messias, men att han anser att jesus är det.
Ett par olika messiasarna skall ha hetat Yeshua (Jesus). Totalt sett har ett 60-tal messias paraderat genom historien som haft betydande följen och utfört under (botat sjuka etc). Mitt favorit-messias-under är en messias som sattes i fängelse, varvid han teleporterade ut sig ur fängelset och seglade därifrån i sin mössa(!). Ja, enligt hans följeslagare i alla fall.

Ett urval ur den deprimerande långa skaran kan hittas här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Messiah

[/quote]

vadå flera messias? Jesus var Gud. du vet treenigheten: Fadern, sonen och den helige anden är alla en och samma gud enligt de kristna. sonen är gud, alltså jesus kristus.
#14 - 26 december 2004 11:41
Ursprungligen skickat av Myzco

vadå flera messias? Jesus var Gud. du vet treenigheten: Fadern, sonen och den helige anden är alla en och samma gud enligt de kristna. sonen är gud, alltså jesus kristus.

Mmm... Kanske...

/J
#15 - 26 december 2004 13:45
vadå flera messias? Jesus var Gud.
Visst. I alla fall enligt Jesus följeslagare.
Grejen är alltså att alla de här 60 andra personerna också hade följeslagare som säger att de var messias, guds son.

#16 - 26 december 2004 14:12
Det beror ju på vilken religion, i den kristna bibeln är jesus gud.
Skitzofren iaf.
Och föresten var jesus ej kvinna, tjejer heter ju inte jesus, och kvinnorna fick ju stryk om de öpnade munnen:-)

Sen var det ju ett tag sen, men han var nog en snäll kille i allafall:-)

Davinchi koden är en rolig konspirationsbok om ämnet.
#17 - 26 december 2004 14:57
Just Davinci är en kul kille i sammanhanget, om jag inte missminner mig så gick han mer på spåret att döparen var messias och inte jesus, behandlar koden det spåret? (nej jag har inte läst den ännu) ;(
#18 - 26 december 2004 16:30
Fanns faktiskt en messias som var kvinna. Apropå ingenting.
#19 - 26 december 2004 16:49
Får dela med mig av ett starkt bevis som kristna skolteamet pressenterade på vår skola.

"Jo, men det finns starka bevis på att Jesus faktiskt har funnits. Dessutom är man säkra på att ha SA att han var Guds son. Alltså måste det vara sant."
#20 - 26 december 2004 16:51
Den som påstår att Jesus av Betlehem (eller någon annan för den delen)är/var gud bryter inte han/hon mot det första budordet? Guds son däremot? (eller är vi inte alla guds söner och döttrar??) inte vet jag... och enligt min mening finns det mer anledningar att tro på loch ness odjuret än på jesus.

P.S. Jag tycker absolut att det första inlägget var roligt [:-42]
Myzco
#21 - 26 december 2004 17:10
Ursprungligen skickat av bergsten

Får dela med mig av ett starkt bevis som kristna skolteamet pressenterade på vår skola.

"Jo, men det finns starka bevis på att Jesus faktiskt har funnits. Dessutom är man säkra på att ha SA att han var Guds son. Alltså måste det vara sant."

men daaah har du inte sett Life Of Brian?

Då utspelar sig något i stil med:

folkhopen: - han är messias!
brian: - nej det är jag inte.
folkhopen: - den riktiga messias säger ALDRIG att han är messias.
brian: - ok, jag ÄR messias.
folkhopen: - han är messias!
brian: - neeeeeej!
#22 - 26 december 2004 18:13
vem vet om det finns kvinnor som hetat/heter jesus.
det finns ju män som heter jose maria och kvinnor som heter maria jose.

vad kan man inte heta nu för tiden?
Myzco
#23 - 26 december 2004 18:16
varför blev jesus så "stor"? ja menar, vi snackar ju om honom fortfarande 2000 år senare...
#24 - 26 december 2004 18:24
Antagligen för att vissa saker om just honom skrevs ned (några hundra år efter hans död va!?) +Att det som vissa prällar (påvar) tyckte var viktigt mer eller mindre blev lag. Jag tror att det lika gärna kunde ha varit nån annan utmärkande/speciell person som idag hyllas och knäböjs till.
En del tokar lyckas ju till och med idag skapa nya religioner på inga som helst grunder och få anhängare så varför skulle det behöva va så annorlunda med de idag "godkända" religionerna?
#25 - 26 december 2004 21:13
Ursprungligen skickat av sammy

Den som påstår att Jesus av Betlehem (eller någon annan för den delen)är/var gud bryter inte han/hon mot det första budordet? Guds son däremot?

Nope, vad du glömmer är det som exempelvis katolikerna säger: In nomine patri, fili et sancti = i faderns, sonens och andens namn. kristendommen bygger på tre enigheten inte en ren person, ganska intressant, hinduismen bygger på samma sätt,(sort of, jag pratar katolisism här) gemene man har sin hus gud shiva, bhrahama, kahli etc,,, medans prästerskapet VET att det bara existerar en gud, hinduismen är med andra ord både månggudig OCH engudig lite granda som den katolska kyrkan funkar med sina helgon (Jupp, jag skulle kunna tänka mig att bli katolik men protestant är jag bara av gammal vana.)

edit: sorry stavade Brahma fel

Annons