Vem ska man tro på??

#1 - 13 februari 2007 14:36
Är på jakt efter en (flera) mal till mitt nya 220 liters kar.
Har hittat en som är intressant eftersom jag vill ha flera (4-5st) så får den inte bli för stor.
Arten heter L168.
Genast började jag söka på webben för att få så mycket info. som möjligt om arten.
Efter en tids sökande så blev jag inte ett dugg klokare!!!!

Här är ett par utplockade rader från olika sidor.
(vilka det är har ingen relevans)

Alt.1

[SIZE=3][FONT=Arial]Äter i stort sett enbart alger, därför skall man inte ha mer än en Peckoltia per 60 L vatten (detta förutsätter att det inte finns andra algätare i akvariet). [/FONT][FONT=Arial]Detta för att algerna skall räcka. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Arial][SIZE=3](Storlek 8cm)[/SIZE][/FONT][FONT=Arial][/FONT]

Alt.2

[COLOR=black][FONT=Arial][SIZE=3]Har man fler individer av den här arten i samma akvarium kan det vara klokt att dela upp bottenytan i revir om minst 30 x 30 cm för att ge varje fisk ett eget revir. Arten är ingen god algätare utan lever på de organismer som lever på algerna.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Arial][SIZE=3](Storlek 12cm)[/SIZE][/FONT][/COLOR]

Så vem f-n ska man tro på:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

/ Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 februari 2007 14:47
Det senare är nog rätt - dvs det står fel i Zoopets artbeskrivning. Uppenbarligen har den fått ett helt nytt namn också
#3 - 13 februari 2007 14:50
Här har du lite mer att läsa,det här stämmer nog.
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=706
MvH Richard
#4 - 14 februari 2007 06:27
Hur vet man att det står rätt på Planet catfish då??
Där står det:
An algae eater that will require a constant vegetable foods along with the usual pleco fare.
14 cm

Så nu kan alltså firren bli allt från 8-14 cm som vuxen:confused:
Lite stor diff tyckar jag för en art av denna storlek.

/ Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 februari 2007 07:30
Utan att vara malexpert så tror jag nog att de olika uppgifterna beror på att det i handeln nog har funnits flera olika arter som heter Peckoltia pulcher.
Jag har själv haft den och då har det varit den lilla.
Allteftefterhand så har dessa placerats i ett nytt släkte och en av de som såldes som pulcher har fått ett nytt artnamn.
Så alla kanske har rätt - men det handlar om olika "arter" eller "varianter"
#6 - 14 februari 2007 07:51
Då är det bara att blunda,peka och hoppas på att man får "rätt" sort då:D :D
Tråkigt om man skulle få fel så man måste lämna tillbaka firren pga det blir för trångt:(
#7 - 14 februari 2007 10:28
Det finns många olika uppgifter, som är motstridiga, men läs på www.goc.se där finns det mycket info som är "väldigt nära verkligheten" då Janne är en klippa med otrolig kunskap:D

Lycka till.

//Calle

Annons