Vem säljer guppy hotell?

#1 - 11 januari 2006 08:26
Har bestämt mig för att avsluta mitt 100L för att istället skaffa en par tre guppy hotell. Nu är problemet det här; vem säljer dom? Jag vill inte köpa det på nätet och affären måste finnas i stockholm (det är där jag bor) en allmän rundringning resulterade i ett grönt men det var det enda jag hittade,, så kom med tips om ni vet någon som har nånstans.
#2 - 11 januari 2006 10:38
Ursäkta...[:I] Har läst ibland om "Guppy-hotell" här på Forumet... men vad i allsinadar är nu detta :confused:

Tydligen inte ett vanligt litet akvarium, som jag trodde först![:-117]

Ursäkta intrånget[:o]
#3 - 11 januari 2006 11:28
Legio

Jag har sett åtskilliga affärer med guppyhotell i Stockholm, Akvarielagret & Fridhems är två exempel.

Till Brigitta: Ett guppyhotell är ett litet akvarium (finns i en något större variant som plägar kallas mollyhotell) som har en välvd frontruta med förstoringseffekt, ett lock med integrerad belysning och ventilation samt en avskild bakre del (bakom en täckande plastvägg) som rymmer en för akvarievolymen generöst tilltagen filterdel. Jag har sett flera varianter av utförandet och rimligen finns i dag flera olika tillverkare av dessa ganska lätthanterliga burkar.
#4 - 11 januari 2006 11:29
[QUOTE=Birgitta W]Ursäkta...[:I] Har läst ibland om "Guppy-hotell" här på Forumet... men vad i allsinadar är nu detta :confused:

Tydligen inte ett vanligt litet akvarium, som jag trodde först![:-117]

Ursäkta intrånget[:o][/QUOTE]

Det är ett 40L kar med inbyggd pump, ramp etc,, ett färdigt kar som man slipper mer teknik i. Vad jag gillar med dom själv är utseendet och att filtret verkar gravt överdimensionerat.
#5 - 11 januari 2006 11:29
För sen igen ;)
#6 - 12 januari 2006 09:11
En snabb rundringning resulterade i en massa nej, lagret har men inte just guppy hotell utan liknande! :( Är det nån som vet vilka grossister som säljer dom härna?
#7 - 12 januari 2006 09:23
Sist jag var i Arninge på Zookompaniet hade de flera små kar som kallades guppyhotell på kartongen (röda tror jag de var). Men det var kanske någon vecka sen så jag vet inte om de finns kvar men du kan ju alltid kolla...
#8 - 12 januari 2006 10:23
[QUOTE=Katina]Sist jag var i Arninge på Zookompaniet hade de flera små kar som kallades guppyhotell på kartongen (röda tror jag de var). Men det var kanske någon vecka sen så jag vet inte om de finns kvar men du kan ju alltid kolla...[/QUOTE]

Redan gjort, dom har ett grönt. :(
#9 - 13 januari 2006 06:17
De har varit slut hos den svenska grossisten, men finns nu att beställa igen i alla färger så tjata lite på din butik så kan de säkert ta hem.

Daniel
#10 - 7 mars 2006 21:28
Instämmer med att den gröna inte är så trevlig. Överväger själv att skaffa ett sånt här kar pga av att jag har väldigt lite utrymme hrä hemma, och att jag tycker det verkar vara ett genomtänkt kar. Håller ni mer erfarna med??

Några funderingar bara... så vitt jag förstod så ingick inte någon doppvärmare i den "teknik" som dåls baktill i karet. Eller?

och det "rejäla" filtret, var vad jag gissar ett "biologiskt" filter. Nån som vill berätta mer hur det ska användas/fungera?

Tacksam för svar, och ursäkta att jag slank in på den här tråden:-)
#11 - 8 mars 2006 19:42
Eftersom filtret verkar vara så stort, Är det till för att det ska kunna leva (egentligen) alldeles för mkt fisk i??

Jag menar det kallas väl hotell för att det ska få plats många?
#12 - 9 mars 2006 08:10
[quote=PlatyYngel]Eftersom filtret verkar vara så stort, Är det till för att det ska kunna leva (egentligen) alldeles för mkt fisk i??

Jag menar det kallas väl hotell för att det ska få plats många?[/quote]

...Eller för att invånarna bara är inhysta för besök för en kortare tid...;)
...inte för många individer i varje rum (akvarium), det är ju inget guppyvandrarhem...
Ett par fyra st kanske. Kanske därför dom kallar det hotell, skämt å sido...:D

Annons