Är för tillfället mycket förvirrad.
I morse såg jag en av min guldfiskar jäklas med en annan. Den mobbande fisken (Rataxes) är ganska liten, runt 4 cm exlkusive fenor, och är inte så gammal (1 år?). Den mobbade fisken (Rapongi) är närmare 6 cm och är ca 2 år gammal. Rapongi har tidigare uppvisat typiska "breeding tubercules" på gälarna, vilket är typiskt manligt, men de försvann sedan. Rapongi buffade även i magen på Rataxes en annan morgon och av dessa tecken har jag alltid trott att det var en kille.
Rapongi blev i morse hårt ansatt och såg mycket trött ut (simmar dåligt p.g.a. mycket långa fenor) och eftersom vi inte visste vad som stod på så flyttades Rataxes till ett annat akvarium. Därefter åkte jag hemifrån, men efter några timmar så ringer flickvännen och säger att det är ägg i Javamossan. Hon ryckte då ur så mycket mossa och ägg hon fick tag i innan de andra fiskarna han äta upp det.
Nu när jag kom hem så inspekterade jag äggen och de är lite gula och ca 1mm i diameter (mätt med vanlig linjal).
Samtidigt är det 4 kardinalfiskar i akvariet som varit lite skumma de senaste dagarna där två av fiskarna simmat sida vid sida och fladdrat intensivt med fenorna. Misstänker dock att det kan vara ett par tävlande hannar. I och omkring javamossan bor även ett gäng med amano-räkor.
Är helt ny på det här med parning, ägg och parningsbeteende och undrar därför om ni har någon aning om vem som är "boven"?
Är det min "she-male" Rapongi?
Är det kardinalfiskarna som varit i farten?
Är det räkorna som blivit föräldrar?
Är det mina ancistrusar som beslutat att skaffa barnbidrag? (låter mest otroligt så de är nyast i akvariet och inte så stora)
Tack på förhand, alla tips mottages tacksamt.