Vem lägger ägg?

#1 - 11 maj 2004 16:36
Är för tillfället mycket förvirrad.

I morse såg jag en av min guldfiskar jäklas med en annan. Den mobbande fisken (Rataxes) är ganska liten, runt 4 cm exlkusive fenor, och är inte så gammal (1 år?). Den mobbade fisken (Rapongi) är närmare 6 cm och är ca 2 år gammal. Rapongi har tidigare uppvisat typiska "breeding tubercules" på gälarna, vilket är typiskt manligt, men de försvann sedan. Rapongi buffade även i magen på Rataxes en annan morgon och av dessa tecken har jag alltid trott att det var en kille.

Rapongi blev i morse hårt ansatt och såg mycket trött ut (simmar dåligt p.g.a. mycket långa fenor) och eftersom vi inte visste vad som stod på så flyttades Rataxes till ett annat akvarium. Därefter åkte jag hemifrån, men efter några timmar så ringer flickvännen och säger att det är ägg i Javamossan. Hon ryckte då ur så mycket mossa och ägg hon fick tag i innan de andra fiskarna han äta upp det.

Nu när jag kom hem så inspekterade jag äggen och de är lite gula och ca 1mm i diameter (mätt med vanlig linjal).

Samtidigt är det 4 kardinalfiskar i akvariet som varit lite skumma de senaste dagarna där två av fiskarna simmat sida vid sida och fladdrat intensivt med fenorna. Misstänker dock att det kan vara ett par tävlande hannar. I och omkring javamossan bor även ett gäng med amano-räkor.

Är helt ny på det här med parning, ägg och parningsbeteende och undrar därför om ni har någon aning om vem som är "boven"?

Är det min "she-male" Rapongi?

Är det kardinalfiskarna som varit i farten?

Är det räkorna som blivit föräldrar?

Är det mina ancistrusar som beslutat att skaffa barnbidrag? (låter mest otroligt så de är nyast i akvariet och inte så stora)

Tack på förhand, alla tips mottages tacksamt.
#2 - 11 maj 2004 17:57
Jag börjar med att utesluta räkorna. Dom bär på sin rom ända tills kläckningen så dom kan du utesluta.

Ancistrusäggen läggs i en grotta och hannen lämnar aldrig dom, så det kan vi också utesluta.

Både guldfisken och kardinalfisken är romspridare så det kan vara bägge. Dock så är guldfiskarna ganska så svårlekta i akvarium.ardinalfisken är väldigt lätt. Jag gissar på att romen lades av kardinalfiskarna. Det som kan tala emot det är storleken på romkornen, låter lite stora för kardinalfisk. Men efterssom jag aldrig själv sett kardinalfisklek, så är det min gissning.

Hör av dig och berätta om det blir något av äggen och i sådanna fall vad.
MVH
Magnus
#3 - 11 maj 2004 18:17
Jag släppte tillbaka Rataxes i det större akvariet igen och han upptog mycket misstänkt beteende. Därför tror jag nu att det är guldfisk-rom. De fick hålla på tills de tröttnade och verkar nu lagt av.

De övriga fiskarna har blivit riktiga tjockisar och har ätit rom så att de knappt klarar av att simma.

I vilket fall får vi hoppas att några ägg iaf är befruktade, så att vi definitivt kan få svar på om det är kardinel eller GF om några dagar.
#4 - 17 maj 2004 21:30
En liten follow-up

Det är nu säkert att det var slöjstjärtarna som blivit föräldrar. De andra slöjstjärtarna (och även delvis föräldrarna) passade dock på att frossa så mycket de kunde och resultatet blev att de knappt kunde röra sig.

Några ägg blev dock räddade och flyttades till en skål med vatten. Tyvärr visade det sig att inget ägg verkade ha blivit befruktat och de var snart täckta av svamp allihop.

Skulle i princip hälla vattnet och äggen i slasken, när flickvännen såg en rörelse i vattnet. Ett yngel! Ett ensamt litet yngel, som även nu, två dagar senare verkar vara enda barnet. Ett enda yngel av säkert runt 500 ägg, det är rätt fantastiskt.

Ynglet är nu överflyttat till den gamla guldfiskskålen som tidigare blivit förpassad till vinden. Det simmar nu ensamt omkring och den enda inredningen är ett svampfilter som måste vara stort som en hel kontinent för ynglet.

Det har nu blivit ett projekt att försöka föda upp detta yngel, men det är inte lätt vill jag lova. Artemia föds upp, men det är svårt att mata en ensam stackare. Det är givetvis mycket lätt att lägga i mer än vad ynglet nånsin kommer få i sig => rutten artemia och lägger man i för lite lär den aldrig hitta maten. Planen just nu är att flytta ynglet till ett vattenglas vid matning och ge den lite artemia, men det är lurigt vill jag lova. Jag kan heller inte säkert säga om det faktiskt äter eller inte.

Någon som har några tips? Vad tror ni om matningen? Vattenbyten?
#5 - 18 maj 2004 07:09
Jag brukar använda havremust det tycker jag är enklast, dels kan ynglet äta musten och det bildas kryp i den på botten.
Du ska inte ha något bottenmaterial.
Ett i mikron torkat bananskal får du fluglarver av.
Jag brukar ha en syresten på botten som håller musten svävand, men det blir lätt välling och byter vatten varje dag.

Annons