[quote=Nils Holmström]Jag kan inte förstå vad för gott som skulle kunna komma ur att folk känner sig tvingade att bli på ett visst sätt, istället för att få utvecklas oberoende av andra människors krav på hur dom ska vara.
Sen finns det ju andra normer som är vettigare. att man ska behandla människor emd erespekt och itne stjäla, mörda och så. men det är ju mer allmängällande. jag tror inte att normer som bara appliceras på en folkgrupp är till gang för vare sig dem eller andra.[/quote]
Nej, det finns ju olika tankar om det där och olika sociala konstruktioner så man ska väl inte dra alla dessa över en kam. Men det hävdas ju från vissa håll att det är ångestskapande för människor när valmöjligheterna blir alltför många och att man behöver något att hålla sig till. Själv tänker jag nog att lagom är bäst, det är tex bevisligen inte bra för barn när det finns strikta regler för hur man ska vara och när man inte längre blir accepterad om man avviker från dessa, men det är bevisligen heller inte bra när inga normer finns så att man inte har något att hålla sig till. Båda extremerna verkar kunna leda till identitetsproblem.