Vem Köper Vad? (kvinnor/män)

#1 - 7 februari 2006 19:25
En sak jag funderat över... inom akvaristiken finns det ju könsskillnader som inom allt annat, (och då menar jag bland dem som utövar hobbyn ;) ).
Frågan/frågorna är:
Är det fler män än kvinnor som sysslar med akvarier?
Vad är det för skillnader? Är det t.ex. vanligare att män skaffar renodlade ciklidkar medans kvinnor väljer typiska sällskapsakvarier?
Vad tror ni? Hur är det här på zoopet? :)
Nyfiken! Kunde va intressant att diskutera!!!
[:-133] [:-144]
#2 - 7 februari 2006 19:37
På 1980-talet var väl nästan växter mer feminint och möjligen så kallad fisksoppa (=sällskapsakvarium). Stora pojkar hade då stora ciklider vanligen Malawis. Förutom jag som hade killis (OK - efter det jag övergav Oscars då...)
#3 - 7 februari 2006 19:49
Jag tror nog fisksoppa är den överlägset vanligaste kategorin i stort, sen finns det ju en mindre grupp som är mer medvetna när det gäller inköp och vad som kan anses vara lämpligt. Sen om det är någon skillnad i kön i den mindre gruppen har jag ingen aning om.

De flesta som håller på en längre tid börjar väl med fisksoppa för att sedan gå över till mer biotopriktigt eller i alla fall mer medvetna/genomtänkta blandningar.

1. jag har inte fått känslan av att fler killar har akvarium, jag skulle nog spontant ha gissat att det var tvärtom!? Vet inte varför riktigt men jag tycker mig i alla fall ha mött fler (unga) tjejjer än killar inne på zoo/akvarieaffärer.

2. Det låter ju möjligt att fler killar gillar stora ciklider med tanke på att killar ofta tycker det är viktigt med häftiga/stora saker när det gäller bilar, skotrar stereoapparater mm. Dessutom kanske tjejjer (speciellt unga) går efter det som ser gulligast ut. Skulle va intressant om det visade sig va fel.

Obs! Du frågade vad vi tror... jag vet alltså inte om nåt av mina antaganden stämmer... =)
#4 - 7 februari 2006 20:02
Jag tycker det är fler killar som håller på...
PÅ auktioen här i gbg tycker jag iaf att det känns så
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 7 februari 2006 20:14
Detta har ju inte direkt att göra med vilken sort av akvarier som de olika könen är intresserade av men värt att notera är att i nästan alla akvarieföreningar jag varit med i och alla större akvaristiska evenemang jag närvarat på så har säkert 95% varit män.
Detta med ett klart undantag - nämligen Zoopet. Här är ca. 40% av goldisarna kvinnor och också ca 40% av de som kommer på Västmötena brukar vara kvinnor. Visst fortfarande är en minoritet kvinnor men ändå väldigt trevligt att det ändå är så pass utjämnat tycker jag:D
#6 - 7 februari 2006 22:22
jag kan märka att fler manliga kunder är mer tekniskt intreserade dvs av co2 uv ljus osmosfilter osv och fler kvinnor är intresserade av småfisk odling typ samling dvs bettor räkor micro rasboboror i stora drag
#7 - 8 februari 2006 01:35
Jag tror mer på individuella skillnader än på könsskillnader.
#8 - 8 februari 2006 07:24
[quote=Kjell Fohrman]Zoopet. Här är ca. 40% av goldisarna kvinnor och också ca 40% av de som kommer på Västmötena brukar vara kvinnor. Visst fortfarande är en minoritet kvinnor men ändå väldigt trevligt att det ändå är så pass utjämnat tycker jag:D[/quote]

Att det är så hög andel på zoopet skulle kunna bero på att kvinnor kanske gillar forum bättre än vad killar gör.

I vilket fall blir det trevligare stämning när det finns ungefär lika många av båda sorter.
#9 - 8 februari 2006 11:08
[quote=Krax]Att det är så hög andel på zoopet skulle kunna bero på att kvinnor kanske gillar forum bättre än vad killar gör. [/quote]

Hmm. Jag med mina sexistiska fördomar trodde det mest var killar som sysslade med forum på nätet å så. Fast då bygger jag ju givetvis det på hur det är här hemma. :)
Kul att så många kommenterat och funderat!!
Jag inbillar mig på nåt sätt att killar gillar mer att gräva ner sig i fakta och prylar, och att tjejer mer tänker på det rent estetiska. Själv är jag iofs en kombo av båda.
/ Lena, gurami- och växtnörd
#10 - 8 februari 2006 11:15
[quote=Krax]Att det är så hög andel på zoopet skulle kunna bero på att kvinnor kanske gillar forum bättre än vad killar gör. [/quote]
Det där har jag funderat på. Man ser oftast kvinnor på forumen.
I vilket fall blir det trevligare stämning när det finns ungefär lika många av båda sorter.

Ja verkligen!!
Intressant tråd.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 8 februari 2006 11:26
Citat:

Ursprungligen postat av Krax

Att det är så hög andel på zoopet skulle kunna bero på att kvinnor kanske gillar forum bättre än vad killar gör.

Det där har jag funderat på. Man ser oftast kvinnor på forumen.

Är det verkligen så - deltar själv i några ytterligare större akvaristiska forum och där totaldominerar i alla fall män.
#12 - 8 februari 2006 11:42
[quote=Kjell Fohrman]Är det verkligen så - deltar själv i några ytterligare större akvaristiska forum och där totaldominerar i alla fall män.[/quote]

På dom forum jag brukar vara är det mest kvínnor (förutom Zoopet).
Fast det är inte så förvånande med tanke på att dom flesta handlar om hästar..:p
#13 - 8 februari 2006 12:06
[QUOTE=Krax]I vilket fall blir det trevligare stämning när det finns ungefär lika många av båda sorter.[/QUOTE]

Word!
#14 - 8 februari 2006 12:11
Jag kan ju bara svara för hur det är här hemma..

Här är det jag som ägnar timmar åt gången till att läsa in mig i akvaristikens värld. Sen får jag "översätta" till killen...:p
Jag läser så mycket fakta som jag kommer åt medan killen som också är akvarieintresserad mer tycker att det är trivslebiten som är intressant. Det är jag som är forum-biten här också.. Inte killen..

Kul tråd, tycker jag...:D :D
#15 - 8 februari 2006 12:36
[quote=Kjell Fohrman]Är det verkligen så - deltar själv i några ytterligare större akvaristiska forum och där totaldominerar i alla fall män.[/quote]

Ja då är det ju väldigt bra betyg med 40/60 här på zoopet. Vet inte om tjejer är mer aktiva än killar på forum men jag har fått för mig det. Hoppas inte. Det kunde vara skönt med spontan jämlikhet någonstans.
#16 - 8 februari 2006 13:41
Det andra forumet som jag är aktiv på består av 99% kvinnor, men så är det också Bröllopstorget ;)

Mina fiskintressen passar nog stereotypen ganska bra. :) Jag har ett akvarie med fisksoppa och ett mindre med pygmépansarmalar och räkor. Jag försöker med växter...men har lika gröna fingrar innanför som utanför glaset...:rolleyes:
#17 - 8 februari 2006 14:32
Jag vill ha hyffsat biotopriktiga akvarier med roliga fiskar (oavsett färg) medan flickvännen tjatar om mer färgglada saker guppys, slöjstjärtar, platys etc.

Vet inte om det är allmänt gällande, men jag har stött på ytterst få killar med slöjstjärtar. Å andra sidan är det nog övervägande killar som skaffar omöjliga fiskar typ paroon.
#18 - 8 februari 2006 15:30
Jag tycker att det helt beror på vilken typ av forum som man sitter på.

Här tycker jag att det är rätt jämt. Ciklid.se är det mest män, tycker jag i alla fall.
#19 - 8 februari 2006 15:34
[quote=Linda_A]Jag tycker att det helt beror på vilken typ av forum som man sitter på. [/quote]

helt klart.
ett annat forum ja är på har 99.9% män/gubbar/killar/pojkar typ men är datorinriktat.
sen beror det nog också lite på språkbruket.
#20 - 8 februari 2006 15:38
Varför skulle språkbruket påverka?
Det är väl tvärt om, är det mest män blir det på ett sätt och tvärt om.
Det är ju följden av majoriteten och inte tvärt om, om du fatar vad jag menar...
#21 - 8 februari 2006 16:21
Man ska ju akta sig för att generalisera, heter det ju, men jag fick följande uppfattning (fördom?) när jag jobbade i akvarieaffär (naturligtvis med rejäla undantag, men trots allt); den typiska kvinnan som kom in i butiken hade en skål i vilken det simmade antingen slöjstjärtar eller en kampfiskhanne. Dessa fiskar betraktades i regel som söta och gulliga personligheter.
#22 - 8 februari 2006 22:56
Hehe, dom är ju det...:p
Nä faktum är att jag inte gillar just någon av dom särskilt mycket.
Men jag tror nog att det ligger en del i det där. Fastän jag erkänner det nååågot motvilligt.;)
Jag gillar små och söta fiskar.. och tycker att tex. Pirayor och Paroonhajar är fula. (jag inbillar mig att dom är "killfiskar")
#23 - 15 februari 2006 21:44
kan det inte vara sa att anledningen att mindre kvinnor kommer till moten ar pga att de oftast brukar ta hand om barnen.. tror att mangas forsta fisk ar guldfisk.. (som barn) nar man ar aldre sa tror jag inte det ar sa stor skillnad pa fisk val om man ar man/kvinna tror att det ar ens personlighet som spelar storre roll dar..
#24 - 15 februari 2006 22:18
[quote=sussia]nar man ar aldre sa tror jag inte det ar sa stor skillnad pa fisk val om man ar man/kvinna tror att det ar ens personlighet som spelar storre roll dar..[/quote]

tror det är lite så att kvinnor väljer mer mjuka "gulliga" fiskar medans män mer väljer stora tuffa aggresiva fiskar.
#25 - 15 februari 2006 22:22
raven: du har kanske ratt... men jag skulle inte ha natt emot ett piraya kar om jag bara hade plats for ett riktigt stort akvarium... men det kanske ar sa att kvinnor ar mer forsiktiga med pengarna medans mannen spenderar stora summor och tanker efter.... hahaha... (skamtar bara)
#26 - 16 februari 2006 05:15
Vem har påstått att kvinnor inte gillar Piraya?
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/piraya/piraya.htm
:)
#27 - 16 februari 2006 14:10
undantag finns alltid ;)
#28 - 16 februari 2006 22:58
[QUOTE=sussia]kan det inte vara sa att anledningen att mindre kvinnor kommer till moten ar pga att de oftast brukar ta hand om barnen.. tror att mangas forsta fisk ar guldfisk.. (som barn) nar man ar aldre sa tror jag inte det ar sa stor skillnad pa fisk val om man ar man/kvinna tror att det ar ens personlighet som spelar storre roll dar..[/QUOTE]

I så fall får männen börja turas om med kvinnorna om att ta hand om barnen då :)

Håller med dig! Tror personlighet snarare än kön är det avgörande. Dessutom är jag övertygad om att många av könsskillnaderna är socialt betingande (inlärda) snarare än biologiska. Och därför kan vissa kvinnor uppskatta pirayor och vissa män vara förtjusta i små tetror.
#29 - 17 februari 2006 10:04
[QUOTE=batski]I så fall får männen börja turas om med kvinnorna om att ta hand om barnen då :)

Håller med dig! Tror personlighet snarare än kön är det avgörande. Dessutom är jag övertygad om att många av könsskillnaderna är socialt betingande (inlärda) snarare än biologiska. Och därför kan vissa kvinnor uppskatta pirayor och vissa män vara förtjusta i små tetror.[/QUOTE]

faktumet att könsskillnaderna är socialt betingade tar ju inte bort dem, så egentligen är det rätt ointressant. det är klart att det inte sitter i generna att tjejer gillar guldfisk och killar pirayor, men hur som helst verkar det vara så.
personligheten är ju naturligtvis det osm spelar roll, och den är ju socialt betingad. och alltså gillar pojkar "tuffa" saker och flickor "söta". sen att det är en begränsande social konstruktion, det är en annan grej.
#30 - 17 februari 2006 10:13
[quote=Nils Holmström]personligheten är ju naturligtvis det osm spelar roll, och den är ju socialt betingad. och alltså gillar pojkar "tuffa" saker och flickor "söta". sen att det är en begränsande social konstruktion, det är en annan grej.[/quote]

Kan det inte vara så att vi behöver vissa begränsande sociala konstruktioner?
#31 - 17 februari 2006 10:16
1. Jag tror tveklöst att det är fler män än kvinnor som sysslar med akvaristik.
2. Generellt tror jag det är betydligt vanligare att män sysslar med mer biotopriktiga kar och ciklider.

Mvh Jari
#32 - 17 februari 2006 10:21
[QUOTE=Björken]Kan det inte vara så att vi behöver vissa begränsande sociala konstruktioner?[/QUOTE]

Jag kan inte förstå vad för gott som skulle kunna komma ur att folk känner sig tvingade att bli på ett visst sätt, istället för att få utvecklas oberoende av andra människors krav på hur dom ska vara.

Sen finns det ju andra normer som är vettigare. att man ska behandla människor emd erespekt och itne stjäla, mörda och så. men det är ju mer allmängällande. jag tror inte att normer som bara appliceras på en folkgrupp är till gang för vare sig dem eller andra.
#33 - 17 februari 2006 10:35
[quote=Nils Holmström]Jag kan inte förstå vad för gott som skulle kunna komma ur att folk känner sig tvingade att bli på ett visst sätt, istället för att få utvecklas oberoende av andra människors krav på hur dom ska vara.

Sen finns det ju andra normer som är vettigare. att man ska behandla människor emd erespekt och itne stjäla, mörda och så. men det är ju mer allmängällande. jag tror inte att normer som bara appliceras på en folkgrupp är till gang för vare sig dem eller andra.[/quote]

Nej, det finns ju olika tankar om det där och olika sociala konstruktioner så man ska väl inte dra alla dessa över en kam. Men det hävdas ju från vissa håll att det är ångestskapande för människor när valmöjligheterna blir alltför många och att man behöver något att hålla sig till. Själv tänker jag nog att lagom är bäst, det är tex bevisligen inte bra för barn när det finns strikta regler för hur man ska vara och när man inte längre blir accepterad om man avviker från dessa, men det är bevisligen heller inte bra när inga normer finns så att man inte har något att hålla sig till. Båda extremerna verkar kunna leda till identitetsproblem.
#34 - 17 februari 2006 10:47
Jag tror att typiska "manliga" fiskar är killies och svärdbärare.

De "kvinnliga" fiskarna är nog flickies och handväskbärare.
#35 - 17 februari 2006 11:48
[quote=Måns]Jag tror att typiska "manliga" fiskar är killies och svärdbärare.

De "kvinnliga" fiskarna är nog flickies och handväskbärare.[/quote]

Lysande!! :D
#36 - 17 februari 2006 11:50
[quote=Måns]Jag tror att typiska "manliga" fiskar är killies och svärdbärare.

De "kvinnliga" fiskarna är nog flickies och handväskbärare.[/quote]

:D :p
#37 - 17 februari 2006 11:59
[QUOTE=Björken]Nej, det finns ju olika tankar om det där och olika sociala konstruktioner så man ska väl inte dra alla dessa över en kam. Men det hävdas ju från vissa håll att det är ångestskapande för människor när valmöjligheterna blir alltför många och att man behöver något att hålla sig till. Själv tänker jag nog att lagom är bäst, det är tex bevisligen inte bra för barn när det finns strikta regler för hur man ska vara och när man inte längre blir accepterad om man avviker från dessa, men det är bevisligen heller inte bra när inga normer finns så att man inte har något att hålla sig till. Båda extremerna verkar kunna leda till identitetsproblem.[/QUOTE]

Jag håller med Nils. Det är många sociala regler som snarare skadar än hjälper. T ex när en liten kille börjar gråta och får höra att "pojkar gråter inte". Bevisserligen så gör de det, men den lille pojken känner att han gör nåt som är fel för hans pojkidentitet och lär sig att förtränga sina känslor. Pojkar uppmuntras att vara starka och tuffa och flickor att vara mjuka och ta andra platsen. Alla vet ju att män har svårare att prata om känslor än kvinnor. Och det är många kvinnor som har svårt att ta plats. Är detta bra? Jag tror att det är dessa sociala konstruktioner som gör att det ibland kan bli så krångligt för män och kvinnor att förstå sig på varandra.

Vad gäller fiskar så har jag bara typiskt "kvinnofiskar" i min sydamerikanska biotopen. Men jag är väl inte mindre man för det hoppas jag ;)
Bilagor:
#38 - 17 februari 2006 12:16
[quote=batski]Jag håller med Nils. Det är många sociala regler som snarare skadar än hjälper. T ex när en liten kille börjar gråta och får höra att "pojkar gråter inte". Bevisserligen så gör de det, men den lille pojken känner att han gör nåt som är fel för hans pojkidentitet och lär sig att förtränga sina känslor. Pojkar uppmuntras att vara starka och tuffa och flickor att vara mjuka och ta andra platsen. Alla vet ju att män har svårare att prata om känslor än kvinnor. Och det är många kvinnor som har svårt att ta plats. Är detta bra? Jag tror att det är dessa sociala konstruktioner som gör att det ibland kan bli så krångligt för män och kvinnor att förstå sig på varandra.[/quote]

Detta håller jag med dig om, det är exempel på vad jag menade med en extremvariant i min utläggning ovan.
#39 - 17 februari 2006 17:25
maste ju klamma in en sak har... jag har 2 barn 1 pojke 1 flicka och nar det galler dem sa ar det pojken som ar en mjukis och tjejen tuff.. =)
#40 - 23 februari 2006 21:21
[quote=erikthur]Vem har påstått att kvinnor inte gillar Piraya?
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/piraya/piraya.htm
:)[/quote]
Jag har till och med en piraya tatuerad på ryggen.
Dessutom så har jag både ciklider och biotopakvarier. Eller nja jag har ju syndat med att stoppa i några Frontosor i mitt Malawikar. Men det andra är det discus och altum i. Men mina manliga kollegor påstår att jag saknar en kvinnlig gen. Ikeagenen. :D

Annons