Vem kan motstå desssa skönheter???

#1 - 17 oktober 2006 18:38
Det kunde inte jag iallafall... :p

Jag som hade ett så bra sydasiatisk tema... [:o] Men det gick inte att hålla sig. Dessa sydamerikanska ciklider är så fina att titta på, snälla mot de andra i akvariet och har en intressant personlighet. Jag trodde den färglada hanen med sitt tuffa utseende skulle skrämma livet ur de andra i akvariet men han är snällast och försyntast av alla!!!

Ni som vet är detta vanliga fjärilsciklider eller är det någon gul variant?

Här kommer en bild på hanen och en på honan (Tyvärr kunde jag inte få till bättre bilder då de rör på dig hela tiden :) ):
#2 - 17 oktober 2006 19:10
Det där tror jag nog är en helt vanlig fjärilsciklid. Här har du en gul: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1123 :)
#3 - 17 oktober 2006 19:40
Då så. Jag tyckte de såg väldigt gula ut och frågade i affären om det var en gul fjärilsciklid. De sa då ja, men jag tyckte inte den såg ut som den gula i artbeskrivningen här på Zoopet. Då är det säkert en vanlig! =)
#4 - 17 oktober 2006 20:00
Det är helt klart en vanlig, jag har själv den gula varianten .
Underbara fiskar, tuffa men samtidigt snälla.
#5 - 17 oktober 2006 20:59
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Sedan finns det fler gula varianter av gul fjärilsciklid med. Det finns de som är helt gula med... citrongula, oranga mfl. Alltså fler odlingsvarianter [:o] av just arten fjärilsciklid.[/COLOR][/FONT]
#6 - 17 oktober 2006 21:21
Då vet jag iaf vilken sort jag har =). Lenmar, ditt akvarium på 450l är helt otroligt. Helt klart bland de vackraste jag sett!!!
#7 - 18 oktober 2006 01:28
Fina fiskar och har man väl fängslats av Fjärilsciklider är det svårt att motstå dem. Trevliga och otroligt vackra fiskar... Tycker bara det är svårt att hitta par som är bra yngelvårdare... men jag vet att du ibland köper fiskar på Södermalmsakvarieaffär och de har haft viltfångade Fjärilsciklider där.. är de därifrån ? Men vackert par du har där, honan visar redan upp sin röda mage för hannen.. det lovar gott...
#8 - 18 oktober 2006 06:22
Nej denna gången var jag i Farsta när jag såg detta vackra exemplar. Jag kunde inte låta bli trots att de antagligen inte är viltfångade... =)
#9 - 18 oktober 2006 17:12
Då vet jag iaf vilken sort jag har =). Lenmar, ditt akvarium på 450l är helt otroligt. Helt klart bland de vackraste jag sett!!!

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ouiih, tack så jättemycket för de rara orden![:I][/COLOR][/FONT]
#10 - 18 oktober 2006 22:28
Ser ut som ett riktigt fint par du hittat ( är inte så lätt ).. är det bra att handla fisk i Farsta ? Där har jag aldrig varit vad jag minns...
#11 - 19 oktober 2006 09:00
Jag har handlat i Farsta på Djurmagasinet och jag tycker de har bra sortiment och fräsha kar. Handlar även på Djurmagasinet i Tyresö som har lite annorlunda fiskar ibland. (Där fick jag ta på mina grönlingar som är viltfångade). Sen har jag också varit på Södermalms akvarieaffär som var helt otrolig om man vill ha speciella fiskar (där hittade jag mina viltfångade Badisar). Han höll inga framavlade sorter!
#12 - 20 oktober 2006 01:44
Jag har inte varit i Farsta eller i Tyresös butiker.. men ska titta in ngn gång. Vi i Sthlm har ju så många affärer att välja på, många är riktigt bra och så finns det en del usla också. Finns ju en del på forum här där man kan prata om butiker.. vi kanske skulle gå genom Sthlmsbutiker lite där och skriva om vad de har för fördelar.. finns är lite olika beroende på vad man är på jakt efter.

Men håller helt med dig om Södermalmsakvarieaffär,perfekt service, spännande utbud och speciellt för oss som kan tycka att vildformer och annat är vackert o spännande fast det är grå fiskar..

Men detta med hitta bra Fjärilsciklider är inte så lätt.... är ofta för magra och taniga i butikerna, men så läste jag att det fanns Vildfångade på Södermalsakvarie affär på hans hemsida.. undrar om de är kvar.. vore spännande att få tag på..

Annons