vem kan ha orsakat detta?

#1 - 19 augusti 2008 07:00
Jag har jätte fina gyppy som börjar bli bitna på ändfenan.
Vem kan ha gjort det?
Ska man hjälpa dessa fiskar så att fenan kan växa ut sig lite, eller fixar dom det själva?

jag har i karet, neontetra vanliga och svarta, sebra fiskar, gyppy, platy black molly, ancistrus malar.
#2 - 19 augusti 2008 07:02
Skulle tippa på dina sebrafiskar, om den nu är biten.
#3 - 19 augusti 2008 07:04
ansjo skrev:
Skulle tippa på dina sebrafiskar, om den nu är biten.

japp dom är bitna,, varför skulle det vara dom???
#4 - 19 augusti 2008 07:13
Varför skulle det inte vara dom;)?
Jag skriver inte att det säkert är dom, men av de fiskar du har är det nog dessa som är lite mer aktiva och kan kanske få för sig att putta på din guppyhane eftersom sebrafiskarna är ganska aktiva.
Är du säker på att hannen är biten då? Vad mäter du nitriten med? Du har ingen bild på hannen?
#5 - 19 augusti 2008 07:21
Jag har inte sagt det är hanen ;) utan det är på de flesta guppyn som jag har i karet.
jag har dropp test. sera test.
nä jag har ingen bild på fisken. har en urusel kamera tycker jag
#6 - 19 augusti 2008 07:24
Det är inte så vackert när de är bitna.. Men det är inte farligt om de inte får ett riktigt fult bett men de lär sig att hålla sig undan om sebrorna inte är för på.. Jag har en ilsken eldstjärt som nafsar mina guppys men de klarar honom iaf.. ;)
Börjar man förlora fisk efter fula bett så måste man ju börja tänka på seperation...
#7 - 19 augusti 2008 07:25
Aha, jag läste nog lite galet då;).
Hur stort är karet?
Eftersom du inte har några fiskar som är direkt kända för att vara fenbitare skulle det vara intressant att se en bild på fenorna.
Det du kan göra den närmaste tiden är antingen att du flyttar fiskarna som är drabbade till ett annat kar, men kan du inte det så är det bara att hålla stenkoll på vilken/vilka fiskar det är som orsakar problemet.
#8 - 19 augusti 2008 07:34
mm de har ju inte försvunnit för mig än, men det är så tråkigt när sånt här händer, men jag skulle kunna flytta över sebra fisken till mitt akvarium där mina salamandrar och dvärgklogroda finns. i ett kar som 50-60l.
#9 - 19 augusti 2008 07:40
Antingen göra det och se om guppyna blir bättre, eller håll en extra koll på karet i några dagar för att se vem som orsakar skadorna.
Är det samma kar som din andra tråd om ungfödare som inte är så aktiva?
#10 - 19 augusti 2008 07:41
ansjo skrev:
Antingen göra det och se om guppyna blir bättre, eller håll en extra koll på karet i några dagar för att se vem som orsakar skadorna.

Är det samma kar som din andra tråd om ungfödare som inte är så aktiva?

japp det är det!
#11 - 19 augusti 2008 07:46
Har du gjort vattenbyte på länge eller någon annan förändring i karet?
#12 - 19 augusti 2008 07:53
nä jag gör mina vattenbyten en gång per vecka,,

försökte ta kort på black molly hur dom trycker sig till gruset finns även en guppy som där med.
http://jarla84.bilddagboken.se/p/main.html
#13 - 19 augusti 2008 08:27
Cryptocorynen var ju snygg iaf;).
Lite svårt att se på den bilden hur fiskarna ser ut, det går inte att få ett bättre kort? Har du inget att göra idag kan du göra ett vattenbyte och byta mot lite kallare vatten för att se om de piggnar till.
Du skulle även kunna prova med lite salt i vattnet, en msk salt/100 liter vatten men tar du större dos salt så finns risken att växterna protesterar.
#14 - 19 augusti 2008 08:47
ansjo skrev:
Cryptocorynen var ju snygg iaf;).

Lite svårt att se på den bilden hur fiskarna ser ut, det går inte att få ett bättre kort? Har du inget att göra idag kan du göra ett vattenbyte och byta mot lite kallare vatten för att se om de piggnar till.

Du skulle även kunna prova med lite salt i vattnet, en msk salt/100 liter vatten men tar du större dos salt så finns risken att växterna protesterar.

men det är inge skadligt med salt för fiskarna,, är det vanligt salt som man använder till mat??? förlåt min fråga men jag har aldrig använt salt för man har hört så mkt av det
#15 - 19 augusti 2008 08:53
jag har nu flyttat över zebra fisken, och de svarta neontetrora, till det lite mindre karet.
Ska i kväll försöka hinna med att göra ett vatten byte, se om de blir gladare mina fiskar.
och lägga i lite salt i karet? men vad gör saltet igentliggen?
#16 - 19 augusti 2008 10:13
Aha, jag har kanske sett ditt problem nu, utan att du hällt i salt.
Hur många sebrafiskar har du?
Salt hjälper annars fisken att stå mot olika problem kort sagt, och kan vara effektivt mot tex svampangrepp på skadade fiskar.
#17 - 19 augusti 2008 11:37
ansjo skrev:
Aha, jag har kanske sett ditt problem nu, utan att du hällt i salt.

Hur många sebrafiskar har du?

Salt hjälper annars fisken att stå mot olika problem kort sagt, och kan vara effektivt mot tex svampangrepp på skadade fiskar.

jag har 10st. ett vanligt stim.
#18 - 19 augusti 2008 14:41
elinj skrev:
jag har 10st. ett vanligt stim.

Ok, du skrev sebrafisken så jag trodde den var ensam[:o]. Då kan jag inte tipsa mer än vattenbyte och salt i vattnet för att se om det blir bättre.
Det är klart att du kan testa vattnet mot fler ämnen, men det är inte så kul att behöva köpa tester för flera hundra kronor när man inte vet vad man letar efter...
#19 - 19 augusti 2008 16:03
oj ja det gjorde jag visst, men jag menade fiskarna.
men fiskarna verkar inte vara lika mycket där vid pumpen nu jag har flyttat över dom.

som sagt va jag har aldrig använt salt, ska man kunna lägga i det varje gång man gör vattenbyten, eller bara då man ser att det är någe fel med fiskarna.
Tack ska ni ha för all de bra tipsen.
#20 - 19 augusti 2008 16:17
Personligen tycker jag inte att man ska använda det mer än när fiskarna är sjuka eller visar några andra symptom som detta isf kan lindra.
Nackdelen är att du aldrig kan säga när salt används i fiskarnas tidigare liv, om du inte kan spåra dem tillbaka från uppfödaren, och kommer de från Asien eller gamla Östeuropa är risken till detta stor.
#21 - 19 augusti 2008 18:27
vad ska man ha för salt, salt med eller utan jod.innan jag kan göra vattenbytet.
#22 - 19 augusti 2008 18:29
Det spelar ingen större kvitta:).
#23 - 19 augusti 2008 18:30
ansjo skrev:
Det spelar ingen större kvitta:).

vad bra, då ska jag köra igång med det.
#24 - 19 augusti 2008 18:32
Det brukar rekommenderas att man kör med salt utan jod.
#25 - 19 augusti 2008 20:00
Jag tycker att det är bra med salt när fiskarna inte mår bra.. Det skyddar gälarna lite.. Fisken är lite salt i sig själv och när den går i helt sött vatten så måste den "skydda" sig lite och det tar på krafterna.. Om man gör vattnet lite salt så kan fiskkroppen spara på krafterna... :D Lr nått sånt.. [:o] :D Det skyddar även lite mot svampangrepp och liknande...

Mina växter protesterade ingenting.. Jag hade i halva den rekommenderade dosen ungefär... 1,5 dl salt till 250 L kar och då fördelade jag det på 3 dagar.. Jag hällde inte i allt på en gång... Sen har jag bara bytt vatten varje vecka och inte fyllt på något salt så långsamt har väl saltmängden minskat då... :)
#26 - 20 augusti 2008 05:42
igår hällde jag i salt med jod. akvariumet tänds inte förs kl är 09.00 här hemma, så då får jag se hur det ligger till med mina fiskar.
#27 - 20 augusti 2008 10:36
Det är ingen fara att använda salt med jod, jag har för mig att det var Azur som redogjorde skillnaden med eller utan jod och kom fram till att det var en gammal skröna det handlade om.
#28 - 20 augusti 2008 10:40
ok, jo jag hopppas på det nu,,
men det verkar som det har fixat till sig med fiskarna. de verkar ``gladare´´och min silvermolly börjar leka med dom.

men jag tänkte på en sak till här med salt,
de fiskar som får vita pricksjukan, själv har jag inte varit med om det, men fungerar salt på det med?
#29 - 20 augusti 2008 10:53
Skönt att de ser piggare ut:).

Nej, till att bota vita prick måste du använda medicin.
#30 - 20 augusti 2008 10:54
ok vad synd,

tack för era tips.
ha det gott
#31 - 22 augusti 2008 10:17
Här är artikeln med salt och jod VS. Corydoras: http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm
#32 - 28 augusti 2008 11:27
Jaha, så corydoras TÅL salt....? Kul att veta, men de lever i alla fall i sötvatten i naturen så jag ser inte någon anledning att salta akvariet ändå. dessutom kan man inte bortse ifrån att andra fiskarter kan må dåligt av salt...och huir är det med andra malar? L-malarna kan ju t.ex vara rätt så känsliga ibland.....jag tycker nog att det ändå är bäst att undvika saltandet.....
Sjuka fiskar kan behandlas i ett separat saltbad under kortare tid istället för att man saltar hela akvariet....då slipper man oönskade bieffekter av saltet i akvariet.
Misstänker man att fiskarna mår dåligt av att vattnet är dåligt så kan man ALLTID lägga in ett extra vattenbyte, det brukar alltid pigga upp dem, och det löser många diffusa problem....
#33 - 28 augusti 2008 12:58
De L-malar som jag har hemma tål salt iaf.
#34 - 28 augusti 2008 13:21
ansjo skrev:
De L-malar som jag har hemma tål salt iaf.

Jo det är möjligt, men jag anser fortfarande att eftersom de flesta av våra akvariefiskar lever naturligt i rent sötvatten så skall man mer betrakta salt som ett medicinskt tilltag än som en universallösning, om du förstår hur jag menar....;):)

....och man vet ju aldrig VILKA fiskar som inte tål salt, så varför schansa?
#35 - 28 augusti 2008 14:54
ansjo skrev:
Personligen tycker jag inte att man ska använda det mer än när fiskarna är sjuka eller visar några andra symptom som detta isf kan lindra.

Nackdelen är att du aldrig kan säga när salt används i fiskarnas tidigare liv, om du inte kan spåra dem tillbaka från uppfödaren, och kommer de från Asien eller gamla Östeuropa är risken till detta stor.

tummen skrev:
Jo det är möjligt, men jag anser fortfarande att eftersom de flesta av våra akvariefiskar lever naturligt i rent sötvatten så skall man mer betrakta salt som ett medicinskt tilltag än som en universallösning, om du förstår hur jag menar....;):)

....och man vet ju aldrig VILKA fiskar som inte tål salt, så varför schansa?

Har du läst hela tråden?
#36 - 29 augusti 2008 15:11
ansjo skrev:
Har du läst hela tråden?

Visst! Jag har bara en avvikande åsikt!:D tack för "träffen" idag i affären förresten!:):):) Sedan så kan jag naturligtvis ha missat att du och jag egentligen tycker ganska lika när det väl gäller.
Fast jag undviker att ge tips om att salta [COLOR="Red"]direkt i karet[/COLOR], jag tycker det är mycket bättre att behandla alla sjuka fiskar i ett separat kärl istället.....
#37 - 29 augusti 2008 15:15
Om jag ska vara ärlig så vet jag inte om våra åsikter skiljer sig nämvärt åt, då jag skrev att man inte bör använda salt annat än när fiskarna är sjuka eller lindra andra symptom.

Det lär inte vara sista gången vi ses där;)....
#38 - 29 augusti 2008 15:19
ansjo skrev:
Om jag ska vara ärlig så vet jag inte om våra åsikter skiljer sig nämvärt åt, då jag skrev att man inte bör använda salt annat än när fiskarna är sjuka eller lindra andra symptom.

Det lär inte vara sista gången vi ses där;)....

det var väl just så jag menade....och visst, det blir väl nästan lättare att vi se´s där än hemma hos dig misstänker jag?:D

Annons