Vem har tuggat på stjärtfenan?

#1 - 7 december 2006 20:23
En av våra små gulliga silver molly har blivit utsatta för övergrepp från någon av sina kompisar i akvariumet. En morgon när vi vaknade så var det någon som hade tuggat på stjärtfenan. Hon verkar dock inte störas nämnvärt av det. På något sätt verkar det vara som om de båda honorna konkurrerar om hanens uppmärksamhet. Kan det vara den andra honmollyn? Borde vi ha fler än tre silver molly eftersom de är parfiskar?

Eller är det mer troligt att det är vår enda icke fredliga fisk i akvariumet - den stora tigerbarben?

Det har bara hänt en gång och efter det verkar hon ha fått vara ifred.

Växer de ut igen - stjärtfenorna? Hon verkar inte besvärad och simmar bra trots allt. Det kan väl inte göra ont?

Borde vi skilja ut barben och sätta i eget akvarium? Tips mottages tacksamt.
#2 - 7 december 2006 20:41
Stärtfenorna växer ut igen så länge de inte bitit ända in i kroppen. Jag tror fenor är som naglar och ingen större fara att skada.
#3 - 7 december 2006 20:46
Tack så hemskt mycket för snabbt svar. Nej, det är mest naffsat i yttre delarna av den men så pass att man ser det klart och tydligt. Skönt att höra att det växer ut igen.
#4 - 7 december 2006 22:05
Så här står det på artbeskrivningen," Den är en fenbitare och därför skall man inte hålla denna fisk ihop med gurami, skalarer och andra fiskar med långa fenor."
Den är dessutom en stimfisk,de ska hållas på minst 6st individer.
En tigerbarb som är ensam blir oftast aggresivare än om de går i stim.
MvH Richard
#5 - 8 december 2006 23:44
Oj ser nu att jag skrev fel. Vi har en clownbarb inte en tigerbarb men jag förmodar att det kanske är artspecifikt bland barber?

Saken är den att vi "ärvde" akvariumet och då var barben i så dåligt skick så man inte ens såg prickarna på den. Den var grå. Med den kom en mal också. Sen har vi införskaffat de andra fiskarna efterhand och gett dem ett större hem än de 54 literna som fanns från början och har nu ett 220 liters akvarium.

Men kanske borde försöka skilja dem kanske? Det har inte hänt mer än en gång (än så länge). Har försökt hitta andra clownbarbfiskar men det verkar vara svårt. Han såg så ensam ut där i akvariumet när han kom.. Vet inte riktigt hur vi ska fixa 5 clownbarber om de ska vara minst 6.

Han verkar inte aggressiv annars och de andra är inte rädda direkt utan möter honom. Det är en gång han gjort detta och det var i samband med att vi höll inne med matandet på grund av nitrit i akvariumet. Kan det ha någon inverkan kanske?

Tror ni det är bättre att skilja på honom och de andra? Tycker bara synd om honom om han ska vara själv igen. Han är ganska mycket större än de andra och vi har inte riktigt koll på ens hur gammal han är.

Svårt det här...
#6 - 9 december 2006 22:09
Hade du haft en neontetra så hade jag sagt att det var den! :P:P

En av mina neontetror är sinnessjuk, han går på mina guppys av någon anledning :P
#7 - 9 december 2006 23:30
Du menar att det kanske inte är barben utan kanske vår lille bebismal? :D
#8 - 10 december 2006 17:18
här kan du läsa om clownbarb
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=203
den ska inte va ensam den ska va istim så du får nog köpa några kompisar till den
#9 - 10 december 2006 21:00
Det verkar vara lite svårt att hitta den sortens barber. Kanske någon kan tipsa om vart man kanske skulle kunna hitta flera i Malmötrakten?

Tack så mycket för länken. :)

En riktig newbee fråga. Det där med antal liter och centimeter i akvariumet. Det är väl ett minimum? Vi har ju ett något större akvarium 220 liter men det kan väl inte vara något negativt.

Annons