Vem har störst akvarium här?

#1 - 11 november 2004 08:21
Hej! Jag är nyfiken på vem som har störst akvarium här! Skulle själv vilja ha ett 3000 liters i framtiden nån gång. Vart köper man så stora kar? Vore kul om ni ville skriva era erfarenheter, vad man skall tänka på osv. MVH/Helena[:-68]
Min zoon:http://zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=289817#
#2 - 11 november 2004 08:26
Denna fråga har varit uppe några gånger innan men det kan säkert ha kommit några nya stora kar.

Själv har jag ungefär 1200 liter + sump (om den nu kan räknas i volymen) så det blir totalt 1,5 kubik.
Med facit i hand så tycker jag dock det är för litet kar, skulle gärna haft runt 3 kubik som du skriver.

Problemet med dessa större kar är skötseln då de lätt blir djupa.
#3 - 11 november 2004 08:33
Ett så stora kar är det nog dyyyyyyyyyyrt att köpa, det e nog bäst att bygga det.

Mvh Michael
#4 - 11 november 2004 08:43
Hade jag bara haft plats så hade jag haft ett jättestort kar.. 110 liter som jag har nu är för litet men min sambo tyckte inte det var någon bra idé att slänga ut sängen och ersätta den med ett 200x180x60cm akvarium... =)
#5 - 11 november 2004 08:52
visst är det konstigt att sambos är så motsträviga?
Har 300 liter som störst här men skulle vilja uppgradera till minst det dubbla. Får väl bli efter eventuellt bostadsbyte (för jag fick inte heller byta ut sängen mot en balja...)
#6 - 11 november 2004 08:57
Har ett 900 liters med BTN bakgrund och Moduler, tittar mer in i karet än vad jag tittar på tvn kan jag lugnt säga =)
Vart köper man så stora kar?

Jag beställde mitt via internet och fick det hemlevererat.

mvh PsyM
#7 - 11 november 2004 09:22
Jag beställde mitt via internet och fick det hemlevererat.

Intressant! Vart beställde du? [:-65]

Själv har jag "bara" 1x375L, 1x250L och 1x90L ...men det är klart, blir 715L totalt (ej inräknat yngelkaren). [:-94]

Skall dock investera i ett 450 eller 540L kar istället för 250L karet, håller på och övertygar frun om att det inte är någon idé att sälja det gamla! Bättre att behålla det....och när jag ändå skall behålla det kan det ju lika gärna vara i drift! [:-34]

Någon som har bra skäl att framföra till familjen för att "få lov" att ha många och stora akvarium? [:-100]
#8 - 11 november 2004 09:30
Finns det någon som sätter ihop stora kar innuti lägenheten :) lär inte få in mycket genom min trånga hall och dörr...
#9 - 11 november 2004 09:32
Intressant! Vart beställde du?

Jag Beställde hos Akvarieudstyr.dk de tar hem i stort sätt hur stora kar som helst..

Någon som har bra skäl att framföra till familjen för att "få lov" att ha många och stora akvarium?

säg att du kommer tjäna miljoner på att sälja alla yngel ni kommer att få =) givetvis inte sant.. men en liten vit lögn skadar väl aldrig!
#10 - 11 november 2004 10:20
Labeth: De är inte alls svårt att sätta ihop ett kar själv bara man tar det lugnt och är petnoga.
Köpte mitt kar begagnat, lastade glasskivorna på kärra och satte ihop det med en kompis.

Om det är ett rejält stort kar kan det dock vara bra med en sån där sugpropp som man lyfterglas i. Min största ruta är 230*80 (har jag för mig) och vägde på tok för mycket för att man skall lyckas sätta den på plats utan sugproppar.

Flykt: Vad man skall tänka på?
Hmm tänk igenom allt en gång, skissa, lägg ut skisserna här och få massa kommentarer. (gånger 3 innan du börjar)
Ett 3 kubiks kar är lite annorlunda än ett 110 liters i form av apparatur. Pumpar, belysning och värme är inte standard utan man får oftast kolla på saltvattenutrustning. Om du inte tycker om att bygga anläggningen själv så får du ha en rejäl plånbok, ja även om du gillar att göra saker själv så kostar ett kar som detta en del.

Men vilka möjligheter ett sådant kar har, vattenvärdena är mycket mer balanserade, fiskarna får ett mer naturligt beteende osv.

Bara rummet som karet skall stå i är en utmaning i sig i form av värme, fukt, tillgång till vatten, ljudnivå.
Och alla dessa problem är helt underbart kul att lösa[:)]
#11 - 11 november 2004 10:25
Ursprungligen skickat av S_sund

Någon som har bra skäl att framföra till familjen för att "få lov" att ha många och stora akvarium? [:-100]

Du kan säga att det inte är bra alls med torr innomhusluft. Både människor och krukväxter mår mycket bättre om det är "lite" fuktigare
Dessutom finns det "hobbys" som man inte håller på med hemma/inne. Visst är det väl bättre att hålla sig hemma... och pyssla med fiskarna?
#12 - 11 november 2004 11:13
Hej och tack för alla svar. Så, kan man få problem med fukt i rummet om man nu skaffar ett 3000 liters? MVH/Helena
Min Zoon:http://zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=289817#
#13 - 11 november 2004 12:03
Många trevliga tips här! [:)]
Skall givetvis testa detta på frun ikväll så får vi se! *asgarv*

Vad gäller akvarium på 3000L måste ju tyngden vara ett av de största problemen? Jag börjar bli lite orolig när jag skall belasta parketten med ett 540L men närmar vi oss 3,5ton belastning får man nog ta en titt på själva golvkonstruktionen?
#14 - 11 november 2004 12:10
Jag har ett 60 liter akvarium. Det är inte så stort med det är fint ljus i det.
#15 - 11 november 2004 14:17
I mitt fall så var det han sambon som tyckte att då jag nu skulle till att skaffa ett "riktigt stort" kar, så var det la lika bra att slå till på ett rejält !!!
Varför hålla på att "dutta" med så små som 500 liters ( som jag hade i åtanke )
Så vi for iväg och kollade på ett 1200 liters, och han sambon tappade fullkomligt hakan då han såg det.
220 cm långt.
På tok för stort ju för vår lilla lya.
Så det vart enn 480 liters istället.
Jag är nöjd. *s*
Det andra hade jag fått ta på mig dykardräkt bara för att plantera och städa i !!
#16 - 11 november 2004 14:23
[:-100] Hade ju i och för sig varit kul att se Mogwai i cyklop och snorkel vid städning av akvariet!
Inte bara att skaffa stort...man skall ta hand om det också (usch vad jag är tråkigt praktisk!)
#17 - 11 november 2004 14:31
Största jag har är på ca 750 liter. och det är för mina slamkrypare.
2 vuxna hannar. men 6 honor är på väg. bara väntar på att de ska växa tills sig lite mer, så om ngt halvår då:)
#18 - 11 november 2004 14:51
Måste erkänna att jag är helnöjd med mitt 375-liters och vill inte ha större. Armarna räcker precis till att lyfta ramperna på varandra och jag räcker precis ner till botten av karet. Djupare än 50 cm blir trassligare så jag håller mig till detta kar. Däremot kan jag tänka mig byta ut 128an till ytterligare ett 375-liters, det får gott och väl plats. Ska bearbeta maken så fort han fått sitt biorum. ;)
#19 - 11 november 2004 14:53
1527liter
2350*1000*650
Att köpa så stora kar kostar multum[:-23][:-23][:-23]
För att inte tala om att bära det[:-82]
Det enda vettiga är att bygga det själv och limma på plats.

#20 - 11 november 2004 17:15
1000l 240*60*70 limmat på plats
#21 - 12 november 2004 11:07
Hade ju i och för sig varit kul att se Mogwai i cyklop och snorkel vid städning av akvariet!

S sund....jo det hade la varit en syn för gudarna det va ?? [:O][:-99]
Samt ett gäng halvt ihjälskrämda fiskar på kuppen.[:-82][:-13]
Dels så har jag ingen egen dykardräkt, utan hade fått låna min brors. Och han har ca 3 storlekar större än vad jag har ( om inte fyra ?? )
Så för det första så hade det bara synt en sprattlandes gummidräkt i karet med en konstig bulla ännu mera sprattlandes innuti för att ens hitta ut ur dräkten !!
[:-96][:-96][:-96][:-96][:-96][:-96][:-96][:-96][:-96][:-96][:-96]
Min sambo har tillräckligt kul då jag fnular med nya karet, som jag måste kliva opp på en stol för att nå ner i !! *s*
#22 - 12 november 2004 11:32
*asgarv* Låter lovande Moqwai! Be sambon spela in det och ni har en garanterad säljare till biotoppen! [:)]

Håller i övrigt med, det känns som om djupet är begränsande vid städning, ommöblering osv. Kan inte tänka mig ett akvarium djupare än 60 cm.
#23 - 18 november 2004 16:04
jag fick hem mitt 540 kar i går kväll . kan väl säga att jag behöver större lägenhet .

Annons