Vem har snyggast sten? :-)

#1 - 3 januari 2005 12:12
Kom över lite förstenat trä, nu börjar ångesten med var jag skall göra av det ?

Håller precis på att FE-test leran som sitter i springorna... Det är nog en del...

http://ove.berthling.com/oblog/CIMG2971a.jpg
#2 - 3 januari 2005 20:17
Såg dina stenar ruggit snygga :)

Var kom du över dom ?

MVH Jimmy
#3 - 3 januari 2005 21:23
Snygga men jobbiga, har köpt dem på aquaristik.net.

Det sitter massor med seg torkat lera på dem (röd). Tänkte FE-testa vatten/lera men fick bara ur 2 droppar ur JBL-test...

Har spenderat ett par timmar med att avlägsna leran och det är fortfarande mycket kvar av eländet :(

Att leran innehållet järn tar jag för givet mest eftersom den är så himla röd ! Skulle behöva sprutas med högtryck innan man stoppar dom i karet tror jag.
#4 - 4 januari 2005 00:11
Hej!
Jag beställde förstenat trä från PWSS. Kommer nog imorgon med bussgods.
Vill absolut inte ha några höga järnhalter i mina växt kar. (trådalgs problem i ena).

Är det så på all förstenat trä? Att det innehåller lera med järn. Har ett nytt Fe test. Kommer nog att testa så fort jag fått hem dom.

mvh Micke
#5 - 4 januari 2005 14:13
najsiga är bumlingarna i alla fall:)
hur många kilo är de på sammanlagt och vad kostade dom oveb?
#6 - 4 januari 2005 16:05
De kostade 50:-/st

De skulle väga 1kg/st men det känns som om de väger betydligt mer !
#7 - 4 januari 2005 18:11
Förstenat trä kostar 30kr kilot på xxxx (stället jag skrev innan)
Men de kanske inte är lika fina, eller ser inte likadana ut.
#8 - 5 januari 2005 08:41
hur ser förstenat trä ut?
nån som har nån bild?
#9 - 5 januari 2005 11:05
[QUOTE=oveb]De kostade 50:-/st

De skulle väga 1kg/st men det känns som om de väger betydligt mer ![/QUOTE]

ok!

i slutänden är det nog ändå billigare att köpa förstenat trä hemma då fraktkostnaderan kan bli höga om man vill ha mycket sten
#10 - 5 januari 2005 12:32
[QUOTE=Cujo]hur ser förstenat trä ut?
nån som har nån bild?[/QUOTE]

Här kanske...
http://www.zpet.se/forum/showpost.php?p=565034&postcount=1
#11 - 5 januari 2005 14:27
Ingen som ser vad jag skriver eller?

Det är ju mycket billigare i Sverige!

30kr kilot. Läs vad jag skrivit?
#12 - 5 januari 2005 14:53
[QUOTE=Cujo]hur ser förstenat trä ut?
nån som har nån bild?[/QUOTE]
Öhhh, scrolla tillbaka till det första inlägget. Där finns en bild på hur de kan se ut :)
#13 - 5 januari 2005 14:57
[QUOTE=destination]Ingen som ser vad jag skriver eller?

Det är ju mycket billigare i Sverige!

30kr kilot. Läs vad jag skrivit?[/QUOTE]
Jodå visst syns det, anledningen att jag beställde ifrån aquaristik.net är att jag behövde beställa andra saker där och kostnaden för frakt är samma upp till 20 kg !
#14 - 5 januari 2005 16:37
Jag lyckades komma över förstenat trä i min lokala affär.Måste dock medge att det var väldigt dyrt. Jag fick runt 8 stenar för 500kr.Jag vet inte om jag hade köpt dem om jag inte hade släpat fram dem till disken i tron om att det inte vägde så mkt som 16kg.Blev rätt chockad när han sa att det skulle kosta 500kr[:O].Men det blev rätt snyggt till slut.

Mina var gulare än dem på bilden.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 5 januari 2005 16:45
Jag är väl lite gammaldags och konservartiv men jag tycker att de snyggaste stenarna i akvarium är de naturliga - dvs sådana som liknar de som finns i fiskarnas naturliga biotoper.

Själv plockar jag vid behov (åtminstone om det rör sig om inte alltför stora stenar) rundslipade fina stenar i olika storlekar i Säveån - pris 0 kr:cool:
#16 - 5 januari 2005 21:33
[QUOTE=Kjell Fohrman]Jag är väl lite gammaldags och konservartiv men jag tycker att de snyggaste stenarna i akvarium är de naturliga - dvs sådana som liknar de som finns i fiskarnas naturliga biotoper.

Själv plockar jag vid behov (åtminstone om det rör sig om inte alltför stora stenar) rundslipade fina stenar i olika storlekar i Säveån - pris 0 kr:cool:[/QUOTE]

Låter som en mycket bra idée! Då jag är ute i stockholms skärgård hela sommaren så kan jag ju försöka ta hem lite sten som ser trevlig ut. Och som du sa, det kostar inget! Rundslipade stenar är bra snyggt! Nu blir jag ju skattletar sugen! =)

/Linnea
#17 - 8 januari 2005 17:41
[QUOTE=oveb]Snygga men jobbiga, har köpt dem på aquaristik.net.

Det sitter massor med seg torkat lera på dem (röd). Tänkte FE-testa vatten/lera men fick bara ur 2 droppar ur JBL-test...

Har spenderat ett par timmar med att avlägsna leran och det är fortfarande mycket kvar av eländet :(

Att leran innehållet järn tar jag för givet mest eftersom den är så himla röd ! Skulle behöva sprutas med högtryck innan man stoppar dom i karet tror jag.[/QUOTE]

har du kommit fram till något angående om det är riskfyllt att stoppa ner stenarna i sitt kar ?
#18 - 8 januari 2005 17:56
Nu när jag har skrubbat dom så är det nog lugnt, däremot har jag inte bestämt mig för HUR jag skall ha dom så de är torrlagda tills vidare...

Annons