Vem har lagt rom?

#1 - 9 november 2009 17:18
Idag när jag skulle byta vatten i mitt 275 liters kar upptäckte jag rom bakom pumpen. Naturvit/beigeaktiga ca 1-1,5mm i diameter. Dom ägglaggare som jag har i karet är neontetror, sorgmanteltetror, fläckig pansarmal samt dvärggurami. Men inget skumbo (har iof ganska bra stömmning) samt ingen guramihane som vaktar, räknar nästan bort dom. Kan det vara någon av tetrorna? Om dom kläcks lär iaf min eldstjärt bli glad:d
#2 - 9 november 2009 17:20
Sitter de ett och ett, eller iaf inte fler än några stycken ihop? Då är det dina pansarmalar som varit i farten:).
#3 - 9 november 2009 17:30
ansjo skrev:
Sitter de ett och ett, eller iaf inte fler än några stycken ihop? Då är det dina pansarmalar som varit i farten:).

Jätte tack för det snabba svaret:)
Dom sitter ca 8 stycken i en liten grupp.. så då lutar det åt pansarmalarna:D
Brukar som kunna kläckas eller möglar dom bort?
Bilagor:
#4 - 9 november 2009 17:36
Har du en födokasse kan du placera denna i karet och försiktigt skära loss romkornet från rutan och lägga dessa i kassen.
Det tar ca tre dygn för dem att kläckas och det kommer de att göra om det är lite cirkulation runt äggen, så de inte möglar. Sedan kan du börja mata på efter några dagar när gulesäcken är borta med nykläckt artemia.
#5 - 9 november 2009 17:57
Jepp jag har födokasse. Skall pröva skära loss dem ikväll. Skall bli intressant att följa hur det går för dom små rackarna.
Ett stort tack återigen för svaren ansjo!
#6 - 9 november 2009 18:02
Meddela gärna hur det gick:)...
#7 - 9 november 2009 18:19
Skall ske:)
#8 - 11 november 2009 13:41
Nu när mysteriet är löst, ligger ju denna i lite fel kategori, men iaf..
Placerade ca. 12 romkorn i min yngelkasse och nu efter 2 dygn har första romkornet kläckts. Nu simmar en minimal pansarmal runt på botten av kassen. Det roliga är att de andra kornen också ser fina ut, alla är brunaktiga och inget är vitt eller mögligt. Väntar med spänning:)
Jag använder en yngelkasse av plexi med mycket små hål i botten(ynglen kommer inte igenom).. Jag fäste kassen med en magnet på insidan av kassen samt ett på utsidan av akvariet. Det gör att jag kan placera kassen en bit från pumpen, så lite vatten strömmar in i kassen..
Återigen jätte tack ansjo!
#9 - 11 november 2009 13:55
Då är det bara att snart börja kläcka artemia:)!
#10 - 15 november 2009 14:57
Det bara fortsätter att kläckas malar. Som jag skrev tidigare kläcktes det första romkornet natten mellan den 10e och den 11e, då hade det gått två dygn. Men nu fortsätter det komma yngel senast idag den 15e kom det ännu ett yngel, de är totalt 7 stycken nu:) Mycket konstigt att några romkorn kläcks efter två dygn medan andra tar 7 dygn! Och jag har fortfarande ca 7 romkorn kvar?!
De tre första har nu blivit av med gulsäcken och matas med artemia 3 gånger om dagen.
Har någon varit med om någon sådan spridd kläckning?

Annons