Vem eller vad avgör utrymmet?

#1 - 27 oktober 2010 02:59
Aloha!
Något jag funderat på länge... är följande...
Vem eller vad avgör vad en fisk behöver för volym på akvariet?

Sen är det ganska givet att en neontetra inte behöver lika stort utrymme som en paroonhaj :D
Men om vi då tar neontetran som de allra flesta känner till. Vem eller vad avgör vad som är "okej" för den här arten? (Alltså volymen på akvariet)

Om jag är ute och dyker någonstans och plötslig ser en ny fiskart som jag vill dela med mig av till hela världens akvarister :) Hur bestämmer man vad som är lämpligt för den fisken?

En bild jag får upp i huvudet är (Om än ganska omogen sådan) :D
att jag har exempelvis 10 neonfirrar... en får simma i en plastmugg, en i hink, en i 25L akvarium, en i 300L, osv osv.... och så studerar man vem som verkar trivas, vem som lever längst, får finast och skarpast färg...

visst... EN GREJ kan ju vara att man fäster GPS sändare på fisken man vill studera för att se hur de rör sig, i vilka områden den simmar i och hur de simmar under parning osv...
Det är just så vi gör med de flesta djur.. tigrar, elefanter... även vithajen & tigerhajen för att lära oss om deras vanor :) men en GPS sändare på en neontetra... Njaaa...[:o]

Och att försöka lokalisera med helikoptrar är ju bara att utesluta, då det inte är några älgar eller björnar vi ska finna...

Ber nog redan nu om ursäkt för min jätte udda fråga :) men klockan närmar sig 5 och jag har inte sovit på snart *räknar....* 35 timmar :( Vad gör man inte för jobbet ;)

Så (Ännu en gång) hur, vad eller vem bestämmer antalet liter en fisk behöver för att "må bra" :)

Natti [:-89]
#2 - 27 oktober 2010 12:55
Haha! Lite udda fråga.. Det som spelar in är väl som du säger fiskens storlek, hur aktiv den är mm. Men VEM som bestämmer vet jag inte, det allmäna (hur stavas det?) vettet?! Hihi!
#3 - 27 oktober 2010 13:00
Varför inte en gps på en neontetra? Fast tyngden kommer ju göra att den inte kommer kunna simma så långt så kommer 1 liter vatten räcka ;) Nä skämt åt sidan thihi.

Bra fråga faktiskt. Handlar nog mer om erfarenhet hos akvarister vad som är lagom att hålla fisken i för minsta volym, sen lite sunt förnuft :)
#4 - 27 oktober 2010 13:30
Jag tror alla fiskar trivs mer i större akvarium men neontetra har jag testat :)

När de var ensamma i mitt 50l var de lika tråkiga som med grannar.
När de var ensamma i mitt 250l spred de sig över hela karet men när de fick grannar stimmade de mer.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 27 oktober 2010 15:03
Max.storlek och beteende är det grundläggande
#6 - 3 november 2010 14:37
Man kan ju börja med att anta att fiskarna trivs bättre ju större utrymme dom har (med tanke på deras naturliga tillstånd) men sen vad som är möjligt, det är klart de går att ha många stora fiskar i ett akvarium med rätt filtrering utan problem. Men ta till exempel florida gar, om de enda man ska utgå från är max storleken som Mr Kjell säger(om ja inte missuppfattar) blir de jobbigt då de i akvarium mår absolut bäst av att börja i ett väldigt litet akvarium för att sedan flyttas stegvis till större! Detta för att undvika att de skadar sig då de har väldigt skört sklett då de är små. Finns fler exempel på fiskar som blir stora men trivs i mindre :)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 3 november 2010 14:49
[QUOTE=exiton;1462972]Man kan ju börja med att anta att fiskarna trivs bättre ju större utrymme dom har (med tanke på deras naturliga tillstånd) men sen vad som är möjligt, det är klart de går att ha många stora fiskar i ett akvarium med rätt filtrering utan problem. Men ta till exempel florida gar, om de enda man ska utgå från är max storleken som Mr Kjell säger(om ja inte missuppfattar) blir de jobbigt då de i akvarium mår absolut bäst av att börja i ett väldigt litet akvarium för att sedan flyttas stegvis till större! Detta för att undvika att de skadar sig då de har väldigt skört sklett då de är små. Finns fler exempel på fiskar som blir stora men trivs i mindre :)[/QUOTE]
......... och beteende skrev jag.
Men självklart är det som så att man alltid kan ha yngel i mindre akvarier än de kräver som vuxna. Dock är det tyvärr vanligt att många tar det som en ursäkt att hålla sina fiskar för länge i små akvarier. DET är djurplågeri.
#8 - 3 november 2010 23:03
[QUOTE=Kjell Fohrman;1462973]......... och beteende skrev jag.
Men självklart är det som så att man alltid kan ha yngel i mindre akvarier än de kräver som vuxna. Dock är det tyvärr vanligt att många tar det som en ursäkt att hålla sina fiskar för länge i små akvarier. DET är djurplågeri.[/QUOTE]

Okej godtar de;) Borde vi inte kunna konstatera om man ser det så att de är mer elr mindre en form av djurplågeri att hålla ett djur instängt? man berövar ju dom ändå friheten. Man kan ju hoppas dom inte förstår de men hur vet man egentligen. Spelar ju ingen roll om du har en guppy i ett 1000L om man drar det så långt, dom har ju ändå en begränsad yta att röra sig på.

Nu jämför jag självklart inte med att ha en guldfisk i en skål tex bara för att dom säger att de va okej i butiken. Men man ska inte va så snabb på att dömma
#9 - 4 november 2010 17:34
Med det resonemanget så är det väl inget djur - vare sig vatten- eller landlevande som inte är plågat. Vare sig det är i fångenskap eller i frihet.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 4 november 2010 17:50
[QUOTE=exiton;1463223]Okej godtar de;) Borde vi inte kunna konstatera om man ser det så att de är mer elr mindre en form av djurplågeri att hålla ett djur instängt? man berövar ju dom ändå friheten. Man kan ju hoppas dom inte förstår de men hur vet man egentligen. Spelar ju ingen roll om du har en guppy i ett 1000L om man drar det så långt, dom har ju ändå en begränsad yta att röra sig på.[/QUOTE]
Friheten att leva i skitigt vatten , friheten att leva i vattenpölar som torkar ut, friheten att ALLTID vara livrädd för att bli uppäten, fiheten att alltid bli utstött om man sticker ut lite i "flocken" etc. etc.
Tänkvärt - ett vuxet par i naturen som leker och producerar massvis av yngel under sin livstid - den totala summan av antalet yngel i samtliga kullar som överlever till vuxen fertil ålder är i genomsnitt 2 st. Alla de andra 998 (eller vad det nu kan vara) kommer att bli dödade innan de blir vuxna.

Som jag skrev ovan - fiskar i ett välskött akvarium lever ett bättre liv än fiskar i naturen. Vad det handlar om är att dels se till att sköta sitt eget akvarium och dels att bistå andra med råd så de kan sköta sina akvarier på bästa sätt.

Så om du betraktar ett akvarium som en mindre form av djurplågeri, så är ju i så fall naturen en större form av djurplågeri;)
#11 - 4 november 2010 22:27
så kontentan o svaret på frågan är att man får helt enkelt gå på magkänsla vad som känns humant :) inga problem att skaffa fiskar som blir stora så länge man kan lösa det när dagen kommer! O sen om man är osäker får man googla o inte lita allt för mkt på alla artbeskrivningar här ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 4 november 2010 22:35
[QUOTE=exiton;1463603]så kontentan o svaret på frågan är att man får helt enkelt gå på magkänsla vad som känns humant :) inga problem att skaffa fiskar som blir stora så länge man kan lösa det när dagen kommer! O sen om man är osäker får man googla o inte lita allt för mkt på alla artbeskrivningar här ;)[/QUOTE]
Ungefär ja - fast jag vet inte vad du menar med att man får bätter resultat med att googla än med artbeskrivningar. Zoopets artbeskrivningar utgår ändå från ett antal olika expertkällor när de skrivs så de stämmer nog bättre än de flesta andra.

och sen har jag lite svårt för
inga problem att skaffa fiskar som blir stora så länge man kan lösa det när dagen kommer

90% av dom som säger så slutar som djurplågare eftersom dom inte löser det hela när den dagen kommer. Och offentliga akvarier är jäkligt trötta på alla puckon (den benämning har jag hört från de som jobbar där) som ringer till dom och vill att de skall ta över deras fiskar som blivit för stora för deras egna akvarier.
#13 - 9 november 2010 16:08
[QUOTE=Kjell Fohrman;1463606]Ungefär ja - fast jag vet inte vad du menar med att man får bätter resultat med att googla än med artbeskrivningar. Zoopets artbeskrivningar utgår ändå från ett antal olika expertkällor när de skrivs så de stämmer nog bättre än de flesta andra.

och sen har jag lite svårt för
90% av dom som säger så slutar som djurplågare eftersom dom inte löser det hela när den dagen kommer. Och offentliga akvarier är jäkligt trötta på alla puckon (den benämning har jag hört från de som jobbar där) som ringer till dom och vill att de skall ta över deras fiskar som blivit för stora för deras egna akvarier.[/QUOTE]

Det jag menar att det är alltid bättre att kolla flera olika källor och inte förlita sig på en enstaka. Jag vet tex inte vilken "expert" som skrivit eran artbeskrivning om tex Florida/spotted gars där jag vet att det står att de ska gå i ett stort akvarium som små. Därför är det ju alltid bra att kolla flera olika o sen dra ett medel. Speciellt storleken kan ju variera väldigt mkt från sida till sida, vet att jag tidigare tänkt på att flera av era max storleks beskrivningar är på vilda exemplar o där kan det ju skilja en del. Men jag tycker också det är väldigt bra att ni har artbeskrivningar! Mindre bra att ni gör allt för att tjäna pengar på de men de är ju upp till var och en så.

90% är nog en väldigt grov överkant som du tar ur luften!
Som exempel har jag väldigt stort kontaktnät med folk som bara har större fiskar och ingen av dom har direkt fel storlek på karet.
Kan ju knappast stå för vad andra gör det jag menar är att så länge man är beredd att skaffa större kar eller är överens men någon annan som kan ta hand om dom. (Nu försvarar jag tex inte redtails elr paroon hajar som ingen kan ta hand om men väldigt många har. jaha jag har bara hört de som uppskattar att få in större ovanliga fiskar men de e klart att de är många som bara vill lämna in just redtails o de är ju lite värre där. Men tror att de 50% av gångerna beror på att djur affärerna inte gillar att upplysa om sånt och de är väl så söta som små i familjens 100L kar. Men ja jag instämmer att svenssons är i medel puckon, puckon som inte kan googla o litar på "experter".
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 9 november 2010 16:34
;)[QUOTE=exiton;1465298]Det jag menar att det är alltid bättre att kolla flera olika källor och inte förlita sig på en enstaka. Jag vet tex inte vilken "expert" som skrivit eran artbeskrivning om tex Florida/spotted gars där jag vet att det står att de ska gå i ett stort akvarium som små. Därför är det ju alltid bra att kolla flera olika o sen dra ett medel. Speciellt storleken kan ju variera väldigt mkt från sida till sida, vet att jag tidigare tänkt på att flera av era max storleks beskrivningar är på vilda exemplar o där kan det ju skilja en del. Men jag tycker också det är väldigt bra att ni har artbeskrivningar![/QUOTE]
Jag håller med om att man skall kolla på flera olika ställen och därför så bygger ALLTID Zoopets angivelser på ett flertal källor.
Ja som små (50-60 cm) kan man ha den arten i stora akvarier - som fullvuxna hör de inte hemma i akvarier - vet inte vad det är för något konstigt med det.

Mindre bra att ni gör allt för att tjäna pengar på de men de är ju upp till var och en så.
ja det är som sagt upp till var och en - du har ju uppenbarligen valt att inte göra något alls för att sprida info - så slö och gniden är du att du vill jobba och tjäna pegar istället för att ödsla tid på en hemsida ;)

90% är nog en väldigt grov överkant som du tar ur luften!.

Må så vara hänt att jag tog siffran ur luften - jag har ingen som helst statistisk bevisning men skulle man fråga de som jobbar på offentliga akvarier så skulle säkert siffran bli 100%:p
#15 - 9 november 2010 16:44
[QUOTE=Kjell Fohrman;1465304];)
Jag håller med om att man skall kolla på flera olika ställen och därför så bygger ALLTID Zoopets angivelser på ett flertal källor.
Ja som små (50-60 cm) kan man ha den arten i stora akvarier - som fullvuxna hör de inte hemma i akvarier - vet inte vad det är för något konstigt med det.

[/QUOTE]
;)
Men det är just det som är det roliga för att i akvarium tror jag inte man sett en floridagar över 60cm som har dragits upp från yngel...
Då pratar vi inte om amatörer utan om folk som bedrivit forskning om dessa djur i många år
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 9 november 2010 17:25
[QUOTE=boring;1465308];)
Men det är just det som är det roliga för att i akvarium tror jag inte man sett en floridagar över 60cm som har dragits upp från yngel...
Då pratar vi inte om amatörer utan om folk som bedrivit forskning om dessa djur i många år[/QUOTE]
Men det har jag sett - och det var t.o.m. "amatörer" och inte några forskare med fina titlar
#17 - 9 november 2010 17:30
"Jag håller med om att man skall kolla på flera olika ställen och därför så bygger ALLTID Zoopets angivelser på ett flertal källor.
Ja som små (50-60 cm) kan man ha den arten i stora akvarier - som fullvuxna hör de inte hemma i akvarier - vet inte vad det är för något konstigt med det."

Boring här har en stark poäng där, och kjell du kan va väldigt bra på att låta som du vet vad du pratar om ;) inge illa menat men ibland är det bra att kunna vara ödmjuk också. Har väl aldrig sett dig skriva "jag tror" "jag antar" "som jag hört" etc, de låter mer som "så är det och bara jag kan! ni kan inte lika mkt som mig" :-/ Blir så dålig stämning då. är väl ganska godkänt att inte veta allt om en typ av fiskar man aldrig hållit på med tkr jag iaf.

"små" florida gars på 50-60 cm hehe, njä precis som boring säger tror jag inte det finns någon i ett pivat akvarium på över 60cm så då borde dom väl klassas som absolut fullvuxna och dit tar det måånga år!en liten florida gar skulle jag säga är upp till 23cm ungefär! Sen dom vuxit till den storleken kan dom oftast gå i större akvarium riskfritt. (de bör dom inte göra som små) En stor florida gar skulle jag säga börjar vid 35 ungefär då har dom en hel del år och bra skötsel bakom sig.
(tillbaka där till att era angivelser om maxstorleken bygger på vilda exemplar)

Men fullt möjligt att du pratar om alligator garen som blir 3m i det vilda och kan nå runt 1-1½meter i akvarium den är det få i sverge som kan hålla.
#18 - 9 november 2010 17:50
[QUOTE=Kjell Fohrman;1465304];)

ja det är som sagt upp till var och en - du har ju uppenbarligen valt att inte göra något alls för att sprida info - så slö och gniden är du att du vill jobba och tjäna pegar istället för att ödsla tid på en hemsida ;)
[/QUOTE]

Haha och de där var helt utan att veta va du pratar om igen men jag låter dig tro det :P
Ärligt så tar ni pengar för något väldigt många andra lägger ut gratis. vet inte om jag sett någon annan hemsida överhuvudtaget som gör det. De ni har någorlunda unikt är att ni har den på svenska vilket gör det nästan lite värre för det käns lite utnyttjande då dom som behöver en artbeskrivning på svenska är nog ofta lite för unga och oerfarna för att förstå den på engelska vilket inte känns helt rätt.
Sen att man får fler saker med erat guldmedlemskap säger jag inget om utan just art beskrivningarna.
Men ni har gjort forumet vinst drivande och när något blir vinstdrivande så gör man det inte längre för att man brinner för det. Är ju aldrig något som blir så bra som när folk gör det för att dom verkligen vill

Nu hamna de OT men de där känns viktigt när du lägger ett sånt svar

O till ditt svar på 100%. Som ja sa innan skulle vi säga att de är 90% så skulle ja säga att 89% av dom är svenssons som köppt dom på en djuraffär där dom sagt att det inte är några problem. Så jag vet inte varför det spelar någon roll vad dom på offentliga akvarium tycker. Det är stor skillnad mellan att ha erfarenhet av att hålla stora fiskar o att inte veta att man håller en fisk som blir stor.. :)
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 9 november 2010 18:12
Boring här har en stark poäng där, och kjell du kan va väldigt bra på att låta som du vet vad du pratar om [;)] inge illa menat men ibland är det bra att kunna vara ödmjuk också. Har väl aldrig sett dig skriva "jag tror" "jag antar" "som jag hört" etc, de låter mer som "så är det och bara jag kan! ni kan inte lika mkt som mig" :-/ Blir så dålig stämning då. är väl ganska godkänt att inte veta allt om en typ av fiskar man aldrig hållit på med tkr jag iaf.

Som jag skrev så bygger jag alla artbeskivningar på Zoopet på flera källor - så det är alltså inte jag som antar, eller vet utan det bygger på synunkter från flera olika experter. Men visst ibland blir det ändå fel - speciellt för nya arter där det av naturliga skäl ännu inte finns så mycket info.
Du tycks dock inte riktigt fatta att det visserligen är jag som skriver artbeskrivningarna på Zoopet så kommer infon mer eller mindre från många olika håll.
Har jag själv haft arten och odlat den under många år så bygger kanske artbeskrivning till 50% på min kunskap. Och är det en art som jag har väldigt lite kunskap om så står jag för kanske 10% av infon.
Bara för att nämna att som du påstår att det står en för lång max.längd angiven på Zoopet för Lepisosteus uculatus så står det max. 125 cm på Zoopet, max. 150 cm på Fishbase, och 125 cm i Baensch Aquarium Atlas.

Ärligt så tar ni pengar för något väldigt många andra lägger ut gratis. vet inte om jag sett någon annan hemsida överhuvudtaget som gör det.

Det finns 600 artbeskrivningar (med foto och hyfsad info) på Zoopet som är gratis för alla - jag vet i alla fall inte så många andra svenska akvariesidor som har så mycket gratis artinfo som Zoopet.
Men om det finns det så är det väl bara bra.
#20 - 10 november 2010 11:41
[QUOTE=Kjell Fohrman;1465356]Som jag skrev så bygger jag alla artbeskivningar på Zoopet på flera källor - så det är alltså inte jag som antar, eller vet utan det bygger på synunkter från flera olika experter. Men visst ibland blir det ändå fel - speciellt för nya arter där det av naturliga skäl ännu inte finns så mycket info.
Du tycks dock inte riktigt fatta att det visserligen är jag som skriver artbeskrivningarna på Zoopet så kommer infon mer eller mindre från många olika håll.
Har jag själv haft arten och odlat den under många år så bygger kanske artbeskrivning till 50% på min kunskap. Och är det en art som jag har väldigt lite kunskap om så står jag för kanske 10% av infon.
Bara för att nämna att som du påstår att det står en för lång max.längd angiven på Zoopet för Lepisosteus uculatus så står det max. 125 cm på Zoopet, max. 150 cm på Fishbase, och 125 cm i Baensch Aquarium Atlas.

Det finns 600 artbeskrivningar (med foto och hyfsad info) på Zoopet som är gratis för alla - jag vet i alla fall inte så många andra svenska akvariesidor som har så mycket gratis artinfo som Zoopet.
Men om det finns det så är det väl bara bra.[/QUOTE]

Det är alltid lätt att misstolka när man skriver såhär såhär så innan vi börjar disskutera om vem som inte fattar nåt så de ja menade var inte att du låter för säker i artbeskrivningarna! Det måste man ju så klart.(förutom de man skriver efter egna erfarenheter de borde framgå)
Jag syftade ju på den delen du skrev om att en florida gar är liten vid 50-60cm. (Sen vill jag inte komplicera till det här men ska det vara rätt så är det inte Lepisosteus uculatus(spotted gar) som säljs handeln utan det är Lepisosteus platyrhincu(florida) men det är ingen storleksskillnad att tala om mellan dom så i sammanhanget spelar de ingen roll).

Det är rätt, en fisk som du själv odlat under en tid borde du kunna skriva 80% av artbeskrivningen baserat på dina egna erfarenheter. Dock hade de kunnat framgå vad som är vad. :)

Men nu tar du saker ur sitt sammanhang igen! Jag är glad att det finns artbeskrivningar på svenska då det ofta är hit man hittar som nybörjare. Det jag menade var att nog många som betalar in pengar för att sedan upptäcka att det gick lika bra att googla :) Men det är eran affärsidé så j respekterar den. Men tror det kan ibland vara bra att höra andras åsikter också så ta inte för illa upp nu kjell ;)
Men som ja ser det så hade ni verkligen brunnit för hobbyn och velat dela den med alla så hade det inte kostat pengar. När man inte kan lägga upp bilder utan att betala osv känns som att man inte vill att hobbyn ska växa, (många av de speciellare fiskarna är guld också)

Annons