Vem bor i min vedkällare

#1 - 22 februari 2010 18:03
Som rubriken lyder undrar jag vilka underhyresgäster jag har i källaren. Den första bilden visar en bädd av eklöv som är ca 10 cm tjock mellan vedtraven och taket. Andra bilden föreställer kastanier. Jag har hittat massor av kastanier i håligheterna i vedtravarna. Det mest logiska svaret är möss som jag har haft tidigare. Jag har dock inga observationer av möss i huset från den här vintern och inte från 2-3 vintrar tillbaka fö. Huset är från 1958 så det finns gott om ställen där diverse gnagare kan ta sig in och ut obemärkt. Frågan i sig är inte särskilt viktig men jag har aldrig tidigare sett den här typen av skafferi eller bo i min källare.
#2 - 22 februari 2010 18:16
Min man tror på möss då han har märkt sådant samlande av dom. Är ju inte alltid man ser mössen ,men musskit borde du ju se där isåfall:D. Vi har ett urgammalt hus där vi har mössen i väggar,golv å tak. spännande å se om andra har fler teorier:)
#3 - 22 februari 2010 18:22
doppingen skrev:
Min man tror på möss då han har märkt sådant samlande av dom. Är ju inte alltid man ser mössen ,men musskit borde du ju se där isåfall:D. Vi har ett urgammalt hus där vi har mössen i väggar,golv å tak. spännande å se om andra har fler teorier:)

ä inte kastanjer lite stort för möss att släpa på??
Ekorre??
#4 - 22 februari 2010 19:13
Möss brukar inte släpa ihop så stora bon, och tar de sig in så brukar de ta vad som finns alldeles i närheten, som isolering, papper eller så. Så jag tror på ekorre.
#5 - 22 februari 2010 19:20
vi har hittat stora bon med tämligen stora å mycket saker,allt möjligt i väggarna å golven då vi renoverat, ihop med musskit men just i vedbod kan ju ekorrar ta sig in så det är ju en möjlighet:)
#6 - 22 februari 2010 19:41
Jag har litet svårt att tro på möss då jag inte har andra indikationer så som skit eller plundrade skafferier. Man brukar märka av möss förr eller senare fast man inte ser av dem direkt. Det kan gott och väl vara fråga om en ekorre med tanke på storleken. Jag har en ventilationsöppning i källaren där skyddsnätet är trasigt.

Om det nu handlar om en ekorre, vilken är risken att den kommer in i bostaden och vilken typ av skada kan den åstadkomma där? Jag har inte sett av några djur i källaren men de är väl skygga ovh håller sig undan då jag kommer ner dit.
#7 - 22 februari 2010 19:55
svårt att tro en ekorre skulle ta sig in i bebott hus, måste vara jättedesperat efter mat då, men men har ingen erfarenhet av de små liven:)
#8 - 22 februari 2010 22:52
Jag skulle helt klart sätta upp en webcam och köra uvljus och köra ett program som aktiverar inspelning vid rörelse. Då kan du se vad det är:)
#9 - 22 februari 2010 23:02
Jag hade en ekorrhona som boade i isoleringen på vinden. Den bestod av då av krollsprint och gammalt papper. Har för mig att ekorrar är ganska renliga av sig.
Ekorrar går i ide under vintern ,särskilt om det är kallt. Vanligtvis tar de över ett gammalt skatbo eller liknande, där boar de med just löv, gräs mm. Är vintern mild kan de vara vakna, men sover över köldperioderna.
#10 - 23 februari 2010 07:38
Grothras skrev:
Jag skulle helt klart sätta upp en webcam och köra uvljus och köra ett program som aktiverar inspelning vid rörelse. Då kan du se vad det är:)

Låter som ett litet avancerat projekt särskilt då jag inte äger något utav dessa tekniska prylar.
#11 - 23 februari 2010 07:40
Mumin skrev:
Jag hade en ekorrhona som boade i isoleringen på vinden. Den bestod av då av krollsprint och gammalt papper. Har för mig att ekorrar är ganska renliga av sig.

Ekorrar går i ide under vintern ,särskilt om det är kallt. Vanligtvis tar de över ett gammalt skatbo eller liknande, där boar de med just löv, gräs mm. Är vintern mild kan de vara vakna, men sover över köldperioderna.

Hela vintern har varit en lång köldperiod i år. Jag har nog sett ekorrar sporadiskt på gården trots kölden. Om det nu är fråga om ekorrar har de förståss blivit ordentligt störda i min källare.
#12 - 23 februari 2010 07:43
Jag har samma sorts bo imellan vedträdena samma nötter,men detta är utomhus och inte inomhus,min granne sa att det var sorkar som brukar göra så men jag tror mer på Ekorre jag också.
#13 - 23 februari 2010 07:47
Ekorrar har absolut ingenting emot att dela bostad med människor och är oftast inte skygga alls. Jämfört med andra vilda djur. Många växer upp mitt ibland oss och kan vara mycket framåt, nästan oförskämda i sin kontakt med tvåbeningar.
Vi har ofta haft övervintrande ekorrar i vår stuga på tomten (de tar sig in genom spjället och öppnar flinkt alla kakburkar inom räckhåll. Staplar kakorna på hög i fönstren. ^^) På jobbet nere vid havsbadet tigger de mjukglass av gästerna.
så de blir nog inte särskilt störda av att "gårdsfolket" springer ut och in i vedkällaren då och då.

Jodå - jag tror också att det är korrar. : )
#14 - 23 februari 2010 07:57
Jag tror, du har fått inn en rödmus (Clethrionomys glareola) som vist heter Ångsork på svenska. Jag har haft ett par sådana i uthus och i vedboden i Danmark. Det är en vacker liten skabelse med rödbrun pels, och kan tas för en hamster. Den gör ingen intrång på ditt skafferi, så låt den vara. Den är rätt så ovanlig.
#15 - 23 februari 2010 08:01
Det verkar som om opinionen håller på ekorre vilket inte ter sig som helt omöjligt. Då är det bara att hoppas på att de inte kommer in i bostaden.
#16 - 23 februari 2010 08:03
Äsch. En ekorre är inte hela världen att ha inomhus och är ju helt enkelt bara att jaga ut genom fönstret. Inte alls som råttor eller möss som gnager och gräver och för med sig elände.
Det enda du kan råka ut för är något stulet knäckebröd... och kanske en lus eller två ; )
#17 - 23 februari 2010 08:04
lilleulv skrev:
Jag tror, du har fått inn en rödmus (Clethrionomys glareola) som vist heter Ångsork på svenska. Jag har haft ett par sådana i uthus och i vedboden i Danmark. Det är en vacker liten skabelse med rödbrun pels, och kan tas för en hamster. Den gör ingen intrång på ditt skafferi, så låt den vara. Den är rätt så ovanlig.

Jag har aldrig hört om den arten. Är inte säker på att den förekommer i våra trakter (SW Finland), skall kolla upp det senare. Klimatet här är trots allt litet annorlunda än i Danmark.
Bilagor:
#18 - 23 februari 2010 11:09
Lilleulv menar ängssork och den är vanlig i Finland, så visst skulle det kunna vara det.
Knäckfrågan är väl om det är gott om spillning runt boet och vedboden eller inte.
#19 - 23 februari 2010 11:35
Mumin skrev:
Lilleulv menar ängssork och den är vanlig i Finland, så visst skulle det kunna vara det.

Knäckfrågan är väl om det är gott om spillning runt boet och vedboden eller inte.

Jag googlade det lastinska namnet men hittade inget vettigt på finska sidor. Ängssorken är vanlig.
Det intressanta är att jag inte hittat vare sig möss- eller annan skit.
#20 - 23 februari 2010 13:06
vem bor i min vedbod

Mumin skrev:

Ja Ängsork så klart, men med tio tummer mitt i handen går det lätt att ramma fel tangent
#21 - 23 februari 2010 14:03
Hittar du ingen skit så tror jag på ekorre. Liksom sin släkting grävlingen är ekorren renlig och dassar inte överallt som gnagare gärna gör.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bank_Vole

Annons