doppingen skrev:Min man tror på möss då han har märkt sådant samlande av dom. Är ju inte alltid man ser mössen ,men musskit borde du ju se där isåfall:D. Vi har ett urgammalt hus där vi har mössen i väggar,golv å tak. spännande å se om andra har fler teorier:)
Mumin skrev:Jag hade en ekorrhona som boade i isoleringen på vinden. Den bestod av då av krollsprint och gammalt papper. Har för mig att ekorrar är ganska renliga av sig.
Ekorrar går i ide under vintern ,särskilt om det är kallt. Vanligtvis tar de över ett gammalt skatbo eller liknande, där boar de med just löv, gräs mm. Är vintern mild kan de vara vakna, men sover över köldperioderna.
lilleulv skrev:Jag tror, du har fått inn en rödmus (Clethrionomys glareola) som vist heter Ångsork på svenska. Jag har haft ett par sådana i uthus och i vedboden i Danmark. Det är en vacker liten skabelse med rödbrun pels, och kan tas för en hamster. Den gör ingen intrång på ditt skafferi, så låt den vara. Den är rätt så ovanlig.
Mumin skrev:Lilleulv menar ängssork och den är vanlig i Finland, så visst skulle det kunna vara det.
Knäckfrågan är väl om det är gott om spillning runt boet och vedboden eller inte.
Mumin skrev:Lilleulv menar ängssork och den är vanlig i Finland, så visst skulle det kunna vara det.
Knäckfrågan är väl om det är gott om spillning runt boet och vedboden eller inte.