Vem av mina fiskar har lagt rom?

#1 - 9 mars 2007 18:56
Tjenare!

Jag har fått rom 2 gånger nu men jag vet inte vilka som lägger den!

Jag har Platy, molly, fjärillsciklider skäggmunsmal, kakaduaciklider och neontetror.

Platy och molly kan jag ju utesluta då dom är levandefödare.

Äggen är 2-3mm i diameter och oranga i en stor klase!

Tyvärr har äggen blivit uppätna innan jag har hunnit ta ur dom dels att jag inte vågar lägga dom utan några föräldrar som kan ta hand om dom!

Nån som har nån aning om vad det är för några som kan ha lagt rommen?

Ha d!
#2 - 9 mars 2007 19:37
Ancistrusen är skarpt misstänkt om du har ett par.
#3 - 9 mars 2007 21:00
ansjo skrev:
Ancistrusen är skarpt misstänkt om du har ett par.

Lägger inte dom sina ägg i grottor?

För denna romen låg mitt på botten.

plus att pappa kakadua var och åt på dom!

Tack för ditt svar!
#4 - 9 mars 2007 22:35
Jo de lägger den och hannen vaktar romen efteråt, men om de blir störda eller känner att det är något som inte stämmer så brukar de slänga ut rommen. De kommer antagligen att leka igen ganska så snart.
#5 - 10 mars 2007 06:20
Tack för dina svar!

Får se om jag hinner ta ut äggen nästa gång!:)

Vad tycker du, ska jag ta ur mamman och pappan också eller bara nån av dom.

Eller kan dom kläckas utan att det är nån förälder med?

Hur lång tid tar det innan äggen kläcks?

Ha d!

edit: Min hona är ca 3 cm lång, kan den verkligen lägga ägg som är ca 3 gånger större än sig själv?
#6 - 10 mars 2007 18:20
Är honan bara 3 cm så är det inte dessa som lagt rommen. Hur många Ancistrus har du och vilken storlek är det på dessa?
#7 - 10 mars 2007 21:20
det kan inte vara någon annan fisk än Ancistrusen då, om du inte har sniglar, men vet inte hur deras romkorn ser ut.
#8 - 10 mars 2007 21:37
hej ! utav dina fiskar är det bara ancistrusen som lägger så stora romkorn, kalasmat för bl.a kakaduorna, om dom har stört ancistrushanen tillräckligt kan han ha slängt ut romklumpen, men har dom väl börjat leka kan du räkna med rom igen om 2-3 veckor, se till att det finns nån bra grotta med bara EN ingång, gärna lite trång öppning, lycka till
#9 - 10 mars 2007 23:38
ansjo skrev:
Är honan bara 3 cm så är det inte dessa som lagt rommen. Hur många Ancistrus har du och vilken storlek är det på dessa?

Har bara hona och hane av Ancistrusarna.

Dom andra i karet är:

3 fjärillsciklid. 2 honor 1 hane

1 gul fjärillsciklid. 1 hona (Min hane dog nyligen)

2 skäggmunsmalar. 1 hona 1 hane

1 "vanlig" algätare (vet inte vilket namn dom har)

Lägger malar rom?

Ha d!
#10 - 11 mars 2007 07:30
Malar lägger rom, men honan är inte könsmogen innan hon är runt 7 cm och är din bara 3 så får du antingen köpa ett nytt mått;) eller mäta en gång till.

Du har inte några Ampullariasnäckor i karet? Deras rom kan påminna lite om den rom som du beskriver, men de lägger rommen ovanför vattenytan men kan ha ramlat ner i karet.
#11 - 11 mars 2007 08:40
ansjo skrev:
Malar lägger rom, men honan är inte könsmogen innan hon är runt 7 cm och är din bara 3 så får du antingen köpa ett nytt mått;) eller mäta en gång till.

Du har inte några Ampullariasnäckor i karet? Deras rom kan påminna lite om den rom som du beskriver, men de lägger rommen ovanför vattenytan men kan ha ramlat ner i karet.

Hehe! Gjort bort mig lite nu![:o]

Jag har blandat ihop latinska namn nu.

Ancistrus som du skrev blandade jag ihop med Apistogramma.

Ancistrusarna är mellan 7-9 cm långa!

Då kan jag vara ganska så säker på att det är Malarna som har lagt rommen då!

Tack för alla svar!

Mvh En nybörjare inom denna stora hobby!:)
#12 - 11 mars 2007 08:58
ska du ta ut nåhon är det pappan och rommen se till aatt du hela tiden har rommen under vatten
MVH
Mange
#13 - 11 mars 2007 08:59
Du ska inte ta ut hannen då det är han som fläktar och vaktar rommen.

Annons