Vem äter växter

#1 - 16 maj 2007 10:56
Undrar om ni kan hjälpa mej att lista ut vem av mina fiskar som biter runda hål i svärdplantorna.Har för några dagar sedan slängt alla sönderbitna plantor
och satt nya nu har även dom nya börjat få dessa runda hål.Akvariet är på 250l och däri finns 5 praktbotior,8 corydoras sterbai samt fyra små skalarer
men dom är nyligen inköpta så dom är nog oskyldiga.
#2 - 16 maj 2007 14:01
Eller kanske näringsbrist?
Är hålen på de gamla bladen eller på de nya?
#3 - 16 maj 2007 15:09
ansjo skrev:
Eller kanske näringsbrist?

Är hålen på de gamla bladen eller på de nya?

Ja,hålen är nog mest på lite tunnare blad men det ser ut som bithål och jag har bara haft dom nya svärdplantorna i akvariet sen i måndag och då var dom hela.Kan näringsbrist visa sej så fort.?
#4 - 16 maj 2007 15:41
Felicia skrev:
Ja,hålen är nog mest på lite tunnare blad men det ser ut som bithål och jag har bara haft dom nya svärdplantorna i akvariet sen i måndag och då var dom hela.Kan näringsbrist visa sej så fort.?

Jag skulle nog också säga närings brist!

Med annars så kan scalarerna vara skyldiga.:D
#5 - 16 maj 2007 16:02
Och du har inga ancistrusar i karet?
#6 - 16 maj 2007 18:34
Botior kan äta eller kanske snarare göra hål i svärdsplantor, det har jag varit med om. Trodde också på näringsbrist men sen insåg jag att botiorna var bovarna i dramat. Vet inte varför dom gör så, om dom äter något som ligger på bladen eller om dom äter på själva bladet. Jag tror på botiorna!
#7 - 16 maj 2007 20:22
Tack för svar,ska prova att flytta botiorna och se.Hoppas attt det är dom lättare att lösa problemet då,näringsbrist verkar svårare att få bukt med.
#8 - 16 maj 2007 20:36
Tror annars att näringsbrist är lättare att handskas med;). Men jag har läst en tråd för länge sedan med att botiorna smackade hål i blad men kommer inte ihåg hur det slutade.
Kolla annars på www.pmdd.se och läs och det kostar inte många kronor samt gynnar även den övriga växtligheten.
#9 - 16 maj 2007 21:22
Kan nog säga med 100% att det är praktbotiorna som tuggar håll på svärdplantorna, jag fick göra mig av med mina på grund av att dom slaktade dom totalt

Annons