Vem äter på nymphaean?

#1 - 26 augusti 2006 11:39
Det är någon/några i mitt Asien-akvarium som äter på nymphaeans blad. Särskilt de nya bladen.

I akvariet bor för närvarande mosaikguramis, fembandsbarber, kilfläcksrasboror och siamensis.

Kan det vara mosaikguramisarna? Jag har sett dem bita på hygrophilablad som lossnat från växterna. Kan det vara så att de behöver vegetabiliskt tillskott? Den maten jag ger dem innehåller 5% spirulina, men det kanske inte räcker?
#2 - 26 augusti 2006 12:12
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Alla utom rasborerna tycker jag kan vara tänkbara kandidater. Det ligger nedärvt i dem och jag tror inte att mer vegetabiliskt foder kommer ändra det. Äter de upp ALLA nya skott eller finns det några blad som klarar sig?[/COLOR][/FONT]
#3 - 26 augusti 2006 13:52
Växten växer lågsamt så jag har inte fått en massa nya skott än. Det är bara det nyaste bladet som de har ätit på. Det är bara hälften av bladet kvar. Men det är inte så att de har massakrerat växten.

Jag trodde förresten att siamensis åt alger men lät växterna vara.

Jag funderar på om jag ska köpa ungfördarmat ändå, som jag kan ge dem som vegetabiliskt tillskott.
#4 - 26 augusti 2006 15:22
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Siamesen är ju ingen växtätare direkt men eftersom de kan vara rätt så grundliga i sitt algätande så kan det bero på det.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]När du kallar det för nymphea så är det väl lotus/näckros vi talar om va? Min erfarenhet av dem är att de kan va lite kinkiga innan de kommer igång men om man bara nopprar av de längsta bladen så tvingar man fram nya och får en tät och lummig växt som pryder sin plats.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ibland så tror jag att du bestämt dig innan du frågar och att du bara vill ha lite medhåll. De fiskar du har är ju omnivora så lite vegetabiliskt tillskott kommer ju knappast göra nån skada :p. Jag tror inte fodret kommer göra nån skillnad vad gäller fiskarnas lust att beta lite på växterna men det kommer ju inte skada heller ;).[/COLOR][/FONT]
#5 - 27 augusti 2006 21:15
[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]När du kallar det för nymphea så är det väl lotus/näckros vi talar om va? Min erfarenhet av dem är att de kan va lite kinkiga innan de kommer igång men om man bara nopprar av de längsta bladen så tvingar man fram nya och får en tät och lummig växt som pryder sin plats.[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Ja det är en lotus. Tack för tipset! Nu är det nya bladet helt borta förresten.

[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ibland så tror jag att du bestämt dig innan du frågar och att du bara vill ha lite medhåll.[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Det kan ligga nåt i det ;) :D Ibland vill jag kolla med andra akvarister att mina idéer inte är helt åt skogen.

[QUOTE=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]De fiskar du har är ju omnivora så lite vegetabiliskt tillskott kommer ju knappast göra nån skada :p. Jag tror inte fodret kommer göra nån skillnad vad gäller fiskarnas lust att beta lite på växterna men det kommer ju inte skada heller ;).[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Och är det inte dumt om rasbororna får i sig för mycket vegetabiliskt?
#6 - 29 augusti 2006 11:45
[quote=batski]Jag trodde förresten att siamensis åt alger men lät växterna vara.[/quote]

Min siamensis satte i sig tre hela plantor vallisneria på ett dygn, mitt framför ögonen på mig [:o] . Möjligen med lite hjälp från ancistrusen.......
#7 - 29 augusti 2006 11:49
Va? :eek:
#8 - 29 augusti 2006 11:55
[quote=batski]Va? :eek:[/quote]

Ja :D , så reagerade jag också. Men den bokstavligen bodde i vallisnerian och knaprade sönder den fullständigt tills det bara återstod typ två cm lång stubb invid botten [:-13]. Fast den har aldrig rört någon av mina andra växter (peppar, peppar).
#9 - 29 augusti 2006 12:03
Konstigt. Mina har aldrig brytt sig om vallisneria. Men smaken är ju som baken ;)

Annons