Vem är kungen i karet?

#1 - 4 januari 2006 14:56
Efter ett antal veckor och oräkneliga timmars betraktande av fiskarna så ser jag att ett antal personligheter i fiskgänget börjar framträda, vilket är kul, och har kommit fram till detta:

Lykttetran och "minipirajan" Bruce (uppkallad efter hajen i Nemo) är med sin grymma uppsyn, sin pondus och sitt underbett karets obestridde kung. Han är större, fetare och tuffare än de andra tetrorna och håller alla de andra firrarna i schack. Malmaffian bryr sig inte om honom direkt, trots att Bruce stjäl rätt myckt mat från dem.

Jag fattar inte heller hur han klarar av att proppa i sig de kvantiteter av käk som han gör. Matar jag med frozen live food trycker han lätt i sig 3-4 blood worms på raken som han naturligtvis stulit rätt ur gapet från corysarna och speciellt guramihannen Putte som gillar att tugga länge på sin mat. Släpper jag ner krossade sniglar till malmaffian så är Bruce där, och tappar corysarna greppet så snattar han snigeln och glufsar i sig allt i en enda tugga. Igår sysselsatte han sig med att stjäla stora mängder förvällda ärtor som jag släppt ner i karet.

Han är fräck, taskig, ett matvrak, och en riktig översittare som tar för sig utan att tveka. Jag tror trots allt jag är kär :D

Har ni några roliga fiskar i ert kar att berätta om :) ?
#2 - 4 januari 2006 16:00
Den är riktigt mänsklig.
Det är många människor som är som den fisken.
#3 - 4 januari 2006 16:16
Ja, här finns sådana. Min ena sorgmanteltetra är helt sanslös när det gäller att sno åt sej mat. Det går med blixtens hastighet. Om de råkar vara maltabletter så ... vips! Där sitter den i käften på sorgmaneln, hon lyckas alltid jonglera tabletten rätt i mun för att inte tappa den. Sen kör hon in bland växterna o äter. När när hon är klar ser hon sååå oskyldig ut.
En riktig mattjuv och matvrak är hon.

Annars är hon inte särskilt akviv och framträdande.
#4 - 4 januari 2006 16:27
"Kungen" i mitt "malkar" (där går 2 ancistrusar och 6 Endlers guppy) är en drottning (eller prinsessa)! :p

Jag har ju haft nitrit i karet (är nere i 0,05 nu) så de har varit utan mat i en vecka ungefär.
Men igår gav jag guppyna lite[I][/I] mat. Som dom snabbt åt upp! :p

Sedan släppte jag ner en halv maltablett till ancistrusarna. Den minsta malen (6 cm) kastade sig över den. La sig på den så bara någon millimeter stack ut.

Guppysarna var SÅ avundsjuka men ingen vågade ge sig på Monstret. :eek: Tills den minsta guppyhonan, (hon är bara ett yngel, drygt centimetern stor, inte ens könsmogen) inte kunde behärska sig utan började nagga på det lilla som syntes under malens huvud. Malen försökte skrämma bort henne men hon gav sig inte! Till slut vågade dom andra guppysarna sig också fram så malstackaren gav upp och överlät maten till Endlersarna!!! Jag blev så paff!!![:D]
#5 - 4 januari 2006 16:31
brukar inte alla levandefödare (yngel alltså) se ut som honor ganska länge!? Mina platysar gör iaf det.
#6 - 4 januari 2006 16:37
[quote=join4t]brukar inte alla levandefödare (yngel alltså) se ut som honor ganska länge!? Mina platysar gör iaf det.[/quote]

Hon har den svarta "hon"-fläcken bak och är rund som dom andra honorna. :p
På guppysar tycker jag man ser skillnad rätt fort, faktiskt!
#7 - 4 januari 2006 16:49
ok, det låter ju bekvämt att kunna avgöra så tidigt på dem. Själv köpte jag nio black molly honor och en hane för några veckor sedan. Det visade sig efter några dagar att det var två honor och åtta hanar istället... irriterande! Jag trodde definitivt att de var "färdigutvecklade" i den storleken.
#8 - 4 januari 2006 16:54
[quote=join4t]ok, det låter ju bekvämt att kunna avgöra så tidigt på dem. Själv köpte jag nio black molly honor och en hane för några veckor sedan. Det visade sig efter några dagar att det var två honor och åtta hanar istället... irriterande! Jag trodde definitivt att de var "färdigutvecklade" i den storleken.[/quote]

Jag satte mig och titta ordentligt på den lilla honan och hon är kanske mellan 10-15 mm. Tycker det är svårt att mäta...
Jag har "vanliga" guppy som är 4 veckor och det är ingen som helst tvekan om vilka som är honor och vilka som är hannar.

Tror tråden har tagit fel vändning nu...[:o] :rolleyes:
#9 - 4 januari 2006 17:09
[QUOTE=join4t]ok, det låter ju bekvämt att kunna avgöra så tidigt på dem. Själv köpte jag nio black molly honor och en hane för några veckor sedan. Det visade sig efter några dagar att det var två honor och åtta hanar istället... irriterande! Jag trodde definitivt att de var "färdigutvecklade" i den storleken.[/QUOTE]

Honor kan byta kön till hanar. men inte tvärtom.
#10 - 4 januari 2006 18:26
[QUOTE=Bucket]Honor kan byta kön till hanar. men inte tvärtom.[/QUOTE]

Undrar varför de bytte kön isf. Som det är nu så skåss de ju bara.
#11 - 4 januari 2006 19:02
Är det inte bara svärdbärarhonor som kan byta kön... Är inte riktigt säker men har för mig att jag har hört det.
När jag var liten hade jag en svärdbärarhona som det växte ut ett svärd på. :-( Ville inte ha en hanne till...

Annons