Vem är jag?

#1 - 25 mars 2008 12:30
Tja!

Jag har haft fiske som intresse sedan jag var liten. Men nu har jag också börjat bli intresserad av hur dom beter sig. Så jag har nu skaffat mig ett 540 liters akvarium och ska starta upp det när jag känner att jag har kött på benen. Har läst här nu i några dagar och börjar nog få kläm på det mesta (så är man lite förberedd när det väl händer nått konstigt). Tanken är att ha svenska fiskar i akvariet, men tänkte starta upp det med några malar och några vanliga akvariefiskar. Sen när bakterierna har kommit till sin rätta och allt funkar tänkte jag börja labba med dom andra fiskarna.

Jag är 27 år och bor i Borås har som sagt fiske som intresse och kör enbart C&R. Fiskar mest gädda då den fachinerar mig ordentligt. Synd bara att den blir så stor i ett akvarium. Sen har jag bilar och motorer i största almänhet som intresse. Det finns så mycket att skirva, men jag ville bara säga hej till alla här och hoppas att ni står ut med mig och mina kanske för er tröga frågor.

Mvh Björn
#2 - 25 mars 2008 12:31
hejhej! tipps: skaffa ingen gädda i ett 540l
#3 - 25 mars 2008 14:50
Välkommen och lycka till :)

Bra att du läser på innan du skaffar fiskar :D, många missar den biten.
#4 - 25 mars 2008 17:26
Skaffa några svenska fiskar till uppstarten så du kan släppa ut fiskarna igen om du vill.
#5 - 25 mars 2008 17:36
eriahl skrev:
Skaffa några svenska fiskar till uppstarten så du kan släppa ut fiskarna igen om du vill.

Får man det? Släppa ut dem igen alltså.
#6 - 25 mars 2008 17:40
Om det är på samma ställe man fångat dom. Man ska inte ha matat med tex akvariefisk eller fisk från andra vattendrag heller för smittrisk.
#7 - 25 mars 2008 17:45
skulle ju kanske se bra ut med ett ganska högt akvarium med sand och småstens botten, några höga växter... vet inte vad de svenska Långa Växterna heter som brukar vara nästan upp till ytan från botten..

ha Mycket sand i så man får Höjd skillnad i akvariumer och Nåra abborrar, brax och typ spigg ;P sen någon fisk som jagar spigg... Kanske du kan testa Näbbgädda?
#8 - 25 mars 2008 18:00
Tror nog att abborrarna ordnar spiggarnas försvinnande med tiden
#9 - 25 mars 2008 18:06
;P Spigg är som kaniner.. hehe hade faktiskt fångat ett stim och lagt i min mormors akvarium när jag var liten.... efter 2 veckor hade vi iallafall dubbla de vi hade lagt i..
nån som vet vad för fisk Spigg är?
#10 - 26 mars 2008 21:16
Jag har inte bestämt mig helt än. Man får ju nya idéer varje dag. Men jag tror att jag hoppar över gäddan. Den är nog för glupsk och jag vill ju ha några andra fiskar i det också. Abborre är ju min favvofisk så några sånna ska i. Det är ju bara det att Abborren är ju minst lika glupsk som Gäddan. Så jag får se hur det går.

Sen letar jag efter några malar också? Några tipps? Många kommer säkert skriva Ancitrus eller vad dom heter. men såg några andra när jag var och kikade runt lite i borås. "Rödhuvade någoting" är det någon som vet vad jag menar?

Mvh
#11 - 28 mars 2008 15:48
Ja Välkommen och lycka till :D

Annons