Vem är den "snällaste"/minst bråkiga malawin?

#1 - 26 september 2003 21:01
Nytt o väldigt svårt ämne.Har ni tips om detta.Skriv!
#2 - 26 september 2003 21:11
Skulle påstå as Ps Acei är menlöst snäll för att vara en Malawi o speciellt då den är en Mbunas åxå. Kan tänka mig att man kan ha den i ett sällskapsakvarium med inte allt för små fiskar.
#3 - 26 september 2003 21:29
Kanske rödzebra...
annars är det nog ingen förutom Ps Acei
#4 - 26 september 2003 21:34
"Golden" är ju det snällaste jag har i mitt akvarie iaf.
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=89

Kolla även:

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=644
#5 - 29 september 2003 11:36
Mitt tips går åxå till Ps. Acei Å "Golden"
Rödzebra däremot är långt ifrån snäll ! mnin e rabiat som vuxen
#6 - 29 september 2003 12:21
Apropå "golden", dyker BB varianten av Labidochromis caeruleus (syns på mittersta undre bilden här: http://malawicichlids.com/mw09001j.htm ) nånsin upp i handeln? Hara bara sett den gula...
#7 - 29 september 2003 12:29
golden, definitivt. Inte långt i från kommer diverse Aulonocara (inte jacobfreibergi). de flesta eureka (avelsvarianter) är framavlde från jacobfreibergi, röd rubin är dock famavlad från aul. stuartgranti maleri och är ganska snäll......

lycka till me malawisarna
#8 - 30 september 2003 10:25
Hej!
Jag tror också att golden är den snällaste fisken..
Azur: Den golden som är i mitten (randig) liknar väldigt mycket de jag har, fast de heter Labidochromis chismulae.
De är till sättet och utseendet precis som golden fast vitlila med blåsvarta ränder. Kan det inte vara samma fisk?
#9 - 30 september 2003 10:46
Ursprungligen skickat av Azur

Apropå "golden", dyker BB varianten av Labidochromis caeruleus (syns på mittersta undre bilden här: http://malawicichlids.com/mw09001j.htm ) nånsin upp i handeln? Hara bara sett den gula...

är rätt säker på att de hade ett gäng såna på trop akvariefiskimporten i GBG...
#10 - 30 september 2003 11:56
Sarahkarlsson: Jag hade aldrig hört talas om L. chisumulae förut, men det var ju en himla intressant fisk det där - hur stora är dina? Fishbase har satt maxstorlek 6 cm(!) på L. chisumulae, vilket skulle innebära att det är en av de minsta malawina. En liten, snäll, ganska färgstark, malawi vore perfekt för mig!

Om det är samma art.. Troligen inte. L. cyaneus sägs vara "lysande ljusblå till vit" på sin typlokal, medan både den gula och BB formen kommer från annat håll och alltså kan/bör vara andra arter. L. chisumulae sägs bara finnas kring Chisumulu-ön; medan den onekligen väldigt snarlika BB-varianten av cyaneus enligt bildtexten kommer från Lundo-ön, och de två öarna ligger hyfsat långt från varandra.
#11 - 30 september 2003 12:17
Mina chisumulae är 4-5 cm långa.
Har läst att de ska bli 6-8 cm.
För övrigt har jag haft väldigt svårt att hitta information om denna fisk, men som sagt, de påminner mycket om golden. (dvs snälla!)
#12 - 30 september 2003 13:10
Enligt mig så är det Fjärilsciklid och Regnbågsciklid. Är ofta på affärer och kollar på fiskar, dom här bråkar väldigt sällan. och är faktisk rätt fina, varmt rekommendera om du vill köpa :)

Men du kanske inte gillar dom
#13 - 30 september 2003 23:31
Ursprungligen skickat av Fisk50

Enligt mig så är det Fjärilsciklid och Regnbågsciklid. Är ofta på affärer och kollar på fiskar, dom här bråkar väldigt sällan. och är faktisk rätt fina, varmt rekommendera om du vill köpa :)

Men du kanske inte gillar dom

knappast Afrikanska eller hur !
#14 - 24 oktober 2007 20:46
Aulonocara baenschi är en av de snällaste skulle jag tro...
#15 - 24 oktober 2007 21:03
De som kallas Delfiner... Heter något liknande... Finns på artbeskrivningen... Simmar omkring i övre delen av karet och är jättesnälla jämfört med de andra, men det gör att de inte kan hävda sig och föröka sig som de andra... [:o]
#16 - 25 oktober 2007 11:53
Golden, Acei och Aulunocara-cikilder får nog min röst också som de snällaste. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 25 oktober 2007 12:34
Lite kul att ami får svar 4 år efter att han ställde frågan - bättre sent än aldrig;)

Jag tycker nog att de sandlevande Aulonocarorna rent generellt är de som slåss minst.
#18 - 26 oktober 2007 15:46
Katharina skrev:
De som kallas Delfiner... Heter något liknande... Finns på artbeskrivningen... Simmar omkring i övre delen av karet och är jättesnälla jämfört med de andra, men det gör att de inte kan hävda sig och föröka sig som de andra... [:o]

Delfinciklider (eller Cyrtocara moorii) är snälla då de är små, men när en hane blir fullvuxen och är dominant kan han köra rätt hårt med de andra då det finns honor att uppvakta.

Jag håller med de som pratar om aulonocaror som snällast. Har hittills inte stött på några bråkiga varianter, trots att jag haft ett femtontal olika genom åren. Golden är dock klart ok de med - det är definitivt inga fiskar som tar död på andra i a f. Hur man kan beskriva rödzebra som snällast har jag dock svårt att se. I min erfarenhet kan de vara rätt taskiga under "fel förhållanden".

Annons